Great Ocean Road

Oceania » Australia » Victoria » Melbourne » St Kilda
November 27th 2010
Published: November 27th 2010

Beste mensen!

Hier dan het langverwachte verslag vanuit Melbourne!
Donderdag 18 november zijn we vanuit Alice Springs met de Ghan ( een hele grote trein ) vertrokken voor een 24 uur durende reis terug naar Adelaide. Op weg naar de Ghan was paul in gesprek geraakt met een Duits meisje wat dezelfde trip als ons wilde gaan maken ( de Ghan naar Adelaide en vervolgens via de Great Ocean Road naar Melbourne ) toen hebben we besloten om samen te reizen en de kosten te delen!

Tijdens de reis naar Adelaide hebben we voornamelijk gekaart, muziek geluisterd en een beetje proberen te slapen, dit lukte helaas niet zo goed dus we hadden in totaal maar een half uurtje kunnen slapen omdat de stoelen wel heel erg raar gevormd waren als je ze plat legde. Er was wel erg veel beenruimte in deze trein dus je kon wel erg comfortabel zitten!

Vrijdag middag zijn we aangekomen in Adelaide, hier hebben we het YHA hostel voor een nacht geboekt en zijn we ons lekker gaan opfrissen. S'avonds hebben we nog eten gemaakt ( macaroni natuurlijk ) en zijn we nog eentje gaan drinken.

Zaterdag ochtend konden we de bus bij wicked campers gaan ophalen, nadat we deze hebben opgehaald zijn we terug naar het hostel gereden om alle spullen in te laden en boodschappen te gaan doen voor de komende dagen. Daarna hebben we de bus volgetankt en zijn we vertrokken!
Onderweg zijn we natuurlijk ook nog even bij een drive tru bottleshop gestopt om een kratje bier te halen om de koelbox te vullen!
Het was even wennen om aan de andere zijde van de weg te rijden maar na een tijdje weet je niet meer anders, Het is eigenlijk gewoon een kwestie van het andere verkeer en de pijlen op de weg volgen. Na een aantal keren de ruitenwisser te hebben gebruikt in plaats van de richtingaanwijzers hadden we dit ook wel door en konden we als professionele Australische weggebruikers doorgaan :-)
De eerste dag hebben we ongeveer 350 kilometer gereden, We zijn eerst langs de Murray Bridge gekomen en daarna zijn we nog even gestopt bij het "Pink Lake" , dit was een paars/blauw kleurig meer, deze kleur had het omdat er een plant in groeide ( een alga ) die carotene afgeeft en zorgt voor de paarse kleur.Ook was dit meer erg ondiep en heel erg zout ( we hadden een stukje erin gelopen en heel mijn schoenen waren wit! )
S'avonds zijn we langs de weg tussen Meningie en Kingston gestopt om eten te maken en te slapen, toen we een beetje waren gesetteld kwam een parkwachter zeggen dat we hier niet mochten slapen maar dat er een hele mooie legale slaapplaats was 5 km verder. Hier zijn we dan ook naartoe gereden en hij had geen ongelijk, Het was een hele mooie plek direct aan het strand! Hier hebben we kunnen genieten van het uitzicht en een super mooie zonsondergang. Ook waren we hier een Duits koppel tegengekomen die in Australie rondtrokken met een Jeep, samen met hun hebben we een kampvuur gemaakt en de rest van de avond rond het kampvuur gezeten.

Zondag morgen zijn we rond een uur of 10 opgestaan en hebben we koffie gedronken in kingston, daarna zijn we doorgereden naar beachport en hebben we daar even rondgelopen, Na beachport zijn we Canunda Nationaal park ingereden ( een wonder dat we hier weer uit zijn gekomen want het waren allemaal zandwegen ) en hebben we hier ontbeten terwijl we een mooi uitzicht hadden op de zee en een grote rotspartij. Hierna zijn we doorgereden naar Mt. Gambier en zijn we gestopt voor een kopje koffie bij een hemelsblauw meer genaamd “blue Lake” . Dit is een krater van een vulkaan die volgelopen is met water, Deze kleur heeft het water alleen gedurende de maanden november-februari. Toen zijn we vertrokken richting portland en hebben we geslapen op een camping tussen portland en port fairy. Hier hebben we gekookt op het gasstelletje dat bij de bus inbegrepen zat en daarna zijn we lekker gaan douchen en hebben we savonds nog wat gedronken.

Maandag zijn we naar Port Fairy gegaan voor een kopje koffie en een beetje rond te lopen, hier was het erg mooi, in de jachthaven van port fairy zagen we een grote pijlstaartrog zwemmen ( minimaal 1,5 meter doorsnee ) Ze noemen het hier een stingray, dit beest heeft Steve Irwin ook gestoken met zijn staart in zijn hart waaraan hij bezweken is. Ook waren er wat surfers aant surfen waar we even naar gekeken hebben. Nadat we hier alles gezien hadden zijn we verder gereden richting de Great Ocean Road, deze begint net na het plaatsje Warrnambool, op de Great Ocean Road is het prachtig rijden,deze weg behoort tot een van de mooiste kustroutes van de wereld , er zijn vele uitzichtpunten waar je kan genieten van de mooie rotspartijen en natuurgebieden en vele bezienswaardigheden zoals bijvoorbeeld de twaalf apostels. We hebben er een aantal s’middags bezocht, dit waren : The grotto/ The london bridge / The Arch / loch ard george. We wilden graag bij zonsondergang de twaalf apostels zien dus we hebben een camping genomen bij Princetown waar we hebben gegeten en we zijn toen terug gegaan.De twaalf apostels waren echt prachtig, we hebben genoten van de mooie zonsondergang en de mooie kleuren die je zag. Nadat de zon onder was kon je nog een half uurtje wachten op de penguins die vanuit de zee het strand op kwamen gelopen, helaas was het al ietsjes donker dus je zag het niet super goed maar het waren er wel erg veel ( het strand zelf is niet toegankelijk dus je keek vanaf de rotsen ). Nadat we alles gezien hadden zijn we terug naar de camping gegaan en hebben we een kampuur gemaakt en hebben we nog even buiten gezeten.

Dinsdag zijn we naar Shipwreck Coast gegaan, dit is een beroemde kustlijn vanwege de vele kliffen en de ruwe zee waardoor zeker 200 schepen zijn gezonken, dit zie je ook terug aan diverse ankers die verspreid liggen op het strand.Hier hebben we ongeveer 4 uurtjes rondgelopen. Nadat we het hier wel gezien hadden zijn we terug gelopen naar de bus om naar het beech Forest te gaan. Dit is een soort van tropisch regenwoud boven het Otway national park, hier liep een wandelpad doorheen waar je ongeveer 1,5 uur kon lopen. Op het eind van dit wandelpad was een hele mooie waterval waar paul onder is gaan staan om een foto te maken om daarna weer helemaal nat terug te lopen! Nadat we terug waren bij de bus zijn we naar een winkel gegaan om onze boodschappen te kopen om eten te maken s’avonds.We hebben geslapen op een groot park bij Johanna Beach.

Woensdag zijn we eerst naar een beroemde vuurtoren gegaan op Cape Otway, helaas was de entree erg duur dus we zijn niet naar binnen gegaan ( rekening houdend met het backpackers budget wat we al dik hebben overschreden! ) Na deze vuurtoren zijn we naar Apollo Bay gegaan, hier is een mooi strand waar we wat hebben gevoetbalt en daarna heb ik wat gezwommen in de zee maar helaas niet voor lang want het begon koud en regenachtig te worden. Hierna zijn we gaan zoeken voor een plaats waar we gratis konden overnachten, deze hebben we gevonden in het bos 5 kilometer boven Lorne. S’avonds was het redelijk hard aant regenen dus hebben we de avond doorgebracht in de bus en hebben we wat gekaart.

Donderdag zijn we verder gereden richting Geelong, we zijn onderweg nog even gestopt voor een bakje koffie in Anglesea, dit is een bekend plaatsje onder surfers, je zag hier op het strand ook erg veel groepen die surfles kregen, helaas was het nog steeds erg windig en regenachtig dus we zijn zelf niet de zee in gegaan.Hier hebben we ook nog even een winkelcentrum bezocht. We zijn daarna redelijk vroeg gaan zoeken naar een camping om weer eens op het gemak te kunnen douchen na 2 dagen geen douche faciliteiten te hebben gehad! S’avonds hebben we op de barbequeplaat van de camping ons vlees en groenten gebakken, daarna hebben we nog een wijntje gedronken en zijn we gaan slapen!

Vrijdag hebben we tot 12 uur uitgeslapen en zijn we eens gaan kijken voor een mooi plaatsje aan de zee, Queenscliff zag er wel leuk uit en eenmaal aangekomen zagen we dat er een rock festival gaande was, we zijn dus eens gaan informeren wat dit koste maar de entree was helaas 60 dollar en dus een beetje te duur , omdat het festival gaande was waren er ook geen slaapmogelijkheden meer dus zijn we maar naar ocean grove gereden om een camping te zoeken! Op de camping hebben we onze wasjes gedaan en heeft paul pesto-macaroni gemaakt, helaas waren de muggen weer eens flink bezig dus we zaten s’avonds helemaal ingepakt buiten eentje te drinken. Ook zijn we s’avonds nog even naar het strand gelopen om van de sterrenhemel te genieten! Daarna zijn we vroeg naar bed gegaan want op zaterdag moesten we de bus inleveren in Melbourne om 12 uur en dit was nog 1,5 uur rijden vanaf Ocean grove.

Zaterdag ochtend zijn we om 8 uur opgestaan om alles in te pakken en de bus een beetje schoon te maken. Nog snel even gedoucht en toen weer op weg naar Melbourne. Eenmaal in Melbourne aangekomen zijn we eerst naar het hostel gegaan om onze spullen uit te laden en toen zijn we de bus gaan terugbrengen. Dit was 17km vanaf het hostel.. Natuurlijk waren we pas om 12.20 daar dus was het depot gesloten. Na aangebeld te hebben kwam een of andere wazige kerel naar buiten en zei dat we de bus konden neerzetten en de sleutel in de brievenbus konden duwen....hopen dat dat maar goed gaat dan! ( ik heb voor de zekerheid nog maar een filmpje gemaakt waar de bus voor het depot staat!! )
Toen kwam het volgende probleem.... hoe komen we in godsnaam terug van dit afgelegen industrieterrein in Melbourne.. Na even gelopen te hebben zagen we een bushalte, we hebben hier dan dus maar ook de bus genomen en aan de chauffeur gevraagd hoe we in St Kilda kwamen ( waar het hostel is ) Hij raadde ons aan de trein te nemen. Dus bij het station uitgestapt om vervolgens te gaan zoeken welke trein we moesten hebben.. uiteindelijk is het ons toch gelukt de trein te nemen naar Melbourne central om vervolgens de tram te nemen naar St Kilda.... WE DID IT!!

Mijn ervaringen deze reis:

-Het is zeer moeilijk om een legale gratis slaapplaats te vinden als je met een busje ronddtrekt over Great Ocean Road
-Alhoewel dit meisje erg makkelijk was lukte het haar toch om onze irritatiegrens te bereiken omdat overal in de bus haar rotzooi rondslingerde!
-Je ziet toch meer wilde dieren onderweg dan je denkt, te denken aan kangaroos, koala’s, slangen en nog een paar beesten waarvan ik de naam niet weet.
-De muggen en vliegen kunnen het je overal onaangenaam maken, zelfs wanneer je ergens van aant genieten bent.
-Het bier is en blijft erg duur ( we hebben nu aanbiedingen gezien van 35 dollar voor 24 blikken )
-De benzine was niet erg duur, het laagst wat we hebben gezien is 1.10 dollar , de bus verbruikte 1:8
-Ik blijf steeds weer verbaasd over hoe mooi alle dingen in Australie kunnen zijn!

Waarschijnlijk blijven we nu een dikke week in Melbourne om het hier eens te verkennen, Ik zet binnenkort wel weer een nieuwe blog online over onze ervaringen in Melbourne.

Alweer bedankt voor al jullie leuke reacties en mails.
Dit maakt deze hele blog de moeite waard!
Groeten uit het momenteel niet zo zonnige Melbourne! xXx

was leuk verslag weer.
Hoi wereldreizigers het is weer heerlijk om jullie verslag te lezen. Jammer dat jullie budget het niet toeliet om nog van een paar leuke dingen zoals je schreef te genieten, maar jullie genieten toch al iedere dag. We blijven jullie volgen en met jullie genieten knuffels xxxx van Pap Mam.

geniet van je reis
Roy en alle gezelschap, geniet van jullie reis. leuk te lezen wat jullie zien en meemaken. Moet een reuze ervaring zijn. William en familie.(kids lezen en kijken ook mee)

zeer onder de indruk!
Hey Roytje, ben nogal obder de indruk van niet alleen je ervaringen maar vooral dat ik niet wist dat je toch een man van zoveel woorden bent haha! Heel leuk hoe je alles beschrijft je krijgt echt een beetje een beeld van wat jullie allemaal beleven. Zo'n tocht met dat busje lijkt me ook wel wat, heb je toch je eigen vervoer in de hand en maakt je niet zo afhankelijk. Die zonsondergang bij de apostelen moet ook mooi zijn geweest, heb er vaker van gehoord. Het was het wachten weer waard, heb me weer bij kunnen lezen haha maar waar ik niet meer zo van onder de indruk ben is je ervaring met dat BIER!!!! Tjongejonge das toch niets nieuws meer he, dat weten we allemaal allang hoef je ons echt niet van te overtuigen dat zelfs je motto daar op neer komt haha!!! Enne...heb die koala gevonden echt super leuk! Tot de volgende keer! Groetjes vanuit een heeeeel erg koud en kouder wordend, druk en te hard werkend, gezellig, maar in vergelijking met Aussieland o zo normaal Mestreech

hèhè
gelökkig weer un sjoen verhaol vaan uuch kinne leze, begôs 't al te misse, dikke poen vaan greet.

Sjiek
Hallo Roy en vriend, Het ziet er daar fantastiesch uit,hiel sjoen. ameseer uuch mer good. Groetjes Annemie.
Mijn Motto

Hahahaahahahah... un hiel hiel good motto!!! Maag ut ouch haafum zien? ;-)
Zoek de koala

Poging 1: Veuraon met un gries t-shirt aon? Poging 2: In de bös?
Het beestje zonder naam

hahaha! leuk
Doe normaal :-)

sjieke foto
Life....

my favourite quote, soooo true...
27th November 2010

Oh jonges wat heerlik! Ech super um uuch zoe te vollege en de foto's zien amazing!! Hielemaol te gek en wat is t sjoen dao! Lekker weer en e bitteke rege maak aoch neet oet, toch? Geneet vaan alles, dat doen veer aoch vaan uuch blogs! Dikke poen X
27th November 2010

Die koala had ik al snel gezien neefke! ;-) Echt leuk dat je alles omschrijft, kunnen we helemaal meegenieten, van dag-tot-dag. En Royke, bestaat er een kans dat je over een tijdje geen bier meer wilt drinken? :) Enjoy your stay! x

hola
heyyyyyy vet man,echt vet allemaal,en wat een super fotos,echt te gek dikke xx
28th November 2010

echt weer sjiek om te lezen wat jullie hebben meegemaakt en de foto's zijn echt weer super, ongelofelijk mooi! verslag vanuit een koud maastricht volgt weer via de mail ;-) dikke poen
genieten...

ech super sjoen!!!!
Duidelijk

Veer höbbe mèt plezeer nao d'n sjoen fotoos gekeken. Veer winse dat geer mèt uuch twieën vaan eur sjoen reis maag genete .

Tot: 0.071s; Tpl: 0.022s; cc: 8; qc: 33; dbt: 0.0378s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb