Palenque site en watervallen

Agua Azul met FriedaAgua Azul met FriedaAgua Azul met Frieda

Agua Azul met Frieda
Geo: 16.7403, -92.6316

Dinsdag 7 februari

Vanochtend vroeg om 8u werden we opgehaald aan het hotel en gedropt aan de ingang van de archeologische site van Palenque. Palenque was vroeger een Maya stad van zo'n 8000 inwoners. Uniek aan deze site is de ligging in het midden van de jungle. Aangezien we er vroeg waren konden we de apen nog horen brullen in de jungle. We hebben ze niet gezien, maar we zullen de Mexicanen maar geloven. Het grootste gedeelte van de site is nog volledig overwoekerd door de jungle. We zagen ook de werkmannen bezig om ook het gedeelte dat te bezoeken is te onderhouden en ervoor te zorgen dat de jungle het niet terug inneemt. De verschillende tempels zijn de moeite om te bezoeken, zeker ook het paleis met de uitkijktoren. Op het einde van de rondgang wandel je nog een stuk door de jungle, langs een riviertje en mooie watervallen en kom je uiteindelijk aan de uitgang waar ook een museum is. Daarin zie je de verschillende voorwerpen, maskers die gevonden zijn op de site en uiteindelijk het hoogtepunt : de originele tombe die men in goede staat heeft ontdekt.
Na bezoek aan de site werden we opgehaald en in een
Misol-haMisol-haMisol-ha

Misol-ha
overvol busje naar de watervallen van Misol-Ha en Agua Azul gebracht. In het busje zaten verder nog 2 Litouwers en enkele Mexicaanse vrouwen waarvan we het vermoeden hadden dat ze door de Litouwers hier ergens opgepikt waren.
Het leuke aan de waterval van Misol-Ha was dat je er achterdoor kon lopen! Bij de watervallen van Agua Azul hebben we wat kunnen zwemmen. Het is hier in Palenque en omstreken warm en heel vochtig, waardoor je snel gaat zweten, dus wat afkoeling konden we wel gebruiken.
Na de trip langs de watervallen, die naar ons gevoel wel wat korter kon en er wat meer op tijd vertrokken kon worden, werden we op de bus gezet naar San Cristobal waar we om 22u30 uiteindelijk toekwamen.
Onderweg hebben we uitgebreid kennis gemaakt met de Mexicaanse wegen door de bergen. In sommige bochten zijn er gaten in de weg of is er plots een heel rijvak in de ravijn gezakt. We maakten ook kennis met vibradores (trilstroken) en topes. Topes worden soms aangekondigd, soms niet, en zijn wegverhogingen. De bussen moeten telkens zo goed als volledig stoppen om er overheen te kunnen rijden.
San Cristobal ligt in de bergen op 2100m en het was er 8 graden als
PalenquePalenquePalenque

Palenque
we toekwamen, een heel verschil met de 27 van Palenque.

Tot: 0.085s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0423s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb