San cristobal en Maya dorpen

Weven in ZanacantanWeven in ZanacantanWeven in Zanacantan

Weven in Zanacantan
Geo: 16.47, -92.41

Woensdag 8 februari.
Vandaag is het echt slecht Belgisch weer hier. Het is fris in de bergen en het heeft de hele dag geregend. Toch was het een heel boeiende dag. We zijn met gids Cesar op uitstap geweest naar enkele dorpjes in de buurt waar de afstammelingen van de Maya's wonen. We bezochten twee dorpen : San Juan Chamula en Zinacantan. In de dorpen leven twee verschillende stammen die Tzotzil spreken, een taal dat helemaal niet op het Spaans lijkt. Het blijkt dat er in Mexico nog meer dan 60 talen gesproken wordt. Het eerst dorp was een hele besloten gemeenschap. Ze dragen er allemaal dezelfde zwarte wollen kleren en beoefenen voor onze cultuur, heel bijzondere rituelen. In de kerk van Chamula staan geen stoelen, ligt de vloer vol dennennaalden en brand men op de vloer duizenden kaarsen in verschillende kleuren, die allemaal een verschillende betekenis hebben. Er zijn rituelen met eieren, er worden kippen gewurgd, .... We hebben nog het huis van een religeuze leider bezocht met onze gids die ons vooral veel respect bijbrengt voor de culturen van deze mensen. Er zijn in deze dorpen eigen verkiezingen van een raad met autonoom bestuur, eigen gerecht, ... De
San Juan Chamula, originele klederdrachtSan Juan Chamula, originele klederdrachtSan Juan Chamula, originele klederdracht

San Juan Chamula, originele klederdracht
gevangen worden opgesloten in het midden van het dorp in een kooi zichtbaar voor iedereen. De verkiezing gebeurt op het centrale plein waarbij men juicht naar een kandidaat die men wil en de kandidaat die men niet wil uitjouwt en bekogelt met allerlei voorwerpen.

De stam in Zinacantan, is heel verschillend. Hun Godsdienst leunt korter aan bij het Katholicisme. Ze vereren ook wel vooral de Heiligen. Hun klederdracht is meer katoen dan wol. We bezochten de kerk en een gezin waar we zagen hoe ze weven volgens de Maya traditie en tortillas bakken.

Vanmiddag verkennen we nog wat de stad en doen we het wat rustig aan.

Kathedraal, San Cristobal de las CasasKathedraal, San Cristobal de las Casas
Kathedraal, San Cristobal de las Casas

Kathedraal, San Cristobal de las Casas

9th February 2012

Alles is daar precies weer goed georganizeerd, hopelijk wat tijd voorzien voor ...(je weet wel). Weer zo'n prachtige natuur te zien op de foto's.We zijn benieuwd naar meer foto's, nu toch eindelijk ene met Frieda erop, gelukkig zeg, want nu
dachten we even dat ze er niet bij was. (en Frieda, je staat er prachtig op ze). Geniet nog maar verder van deze toffe reis. Groetjes vanuit het nog steeds koude Belgi?. x

Tot: 0.083s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0412s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb