Blogs from West Greenland, Greenland, North America - page 3

North America » Greenland » West Greenland » Ilulissat July 31st 2013

Det er begyndt at blæse op. Mange af isbjergene er blæst længere ud i Diskobugten. Min flyvning ind til indlandsisen langs Isfjorden er blevet udsat til kl. 14 så flyet kunne blive fyldt. Vi besluttede os derfor at tage en vandring ind i landet hen i mod lufthavnen som ligger bag ved hotellet. Den mærkede rute førte os hen til et kik på lufthavnen med isbjergene i baggrunden. Længere ude kunne vi se en høj som ville give et endnu bedre overblik over området. Inden vi kunne komme hen til højen skulle vi først passere en højmose og en vandløb. De gave en del udfordringer men til sidst fandt vi et sted at komme over så vi kunne klatre op på højen. Ganske rigtigt var der en god udsigt over Diskobugten og flypladsen. Man kan få ... read more
130731-02
130731-04
130731-05

North America » Greenland » West Greenland » Ilulissat July 30th 2013

Jeg kan ikke blive træt af isbjerge! Der er hele tiden nye former. Nogle er enorme over 100 meter høje og på størrelse med en mindre dansk ø. Når lyset skifter ændres farven på isbjerget. Dagens tur gik ud til Egi gletsjeren som ligger nord for Illulisat. Det er en sejltur på 5 timer så der var rig mulighed for at se isbjerge. Sammen med andre fotografer opholdt jeg mig så lang tid jeg kunne ude foran på skibet i den kolde blæst. Isbjergene ændre hele tiden udseende når man sejler forbi dem. Nogle bjerge kom vi tæt på så de stod tårnhøjt ved siden af båden andre mindre sejlede vi nærmest hen over isen under vandet. Efter de 5 timer bland isbjerge var vi fremme ved gletsjeren. Et fantastisk syn den er 250 meter høj ... read more
130730-02
130730-03
130730-04

North America » Greenland » West Greenland » Ilulissat July 29th 2013

Jeg sidder og kikker ud vinduet i hotelværelset og kan slet ikke koncentrere mig om at skrive blog. Der er et smukt skær fra den begyndende solnedgang – den er kun 11 om aftenen. Foran og ude i horisonten flyder de mest fantastiske isbjerge. De fleste kommer fra Isfjorden ved Illulisat og dem i horisonten ser ud til at komme nord fra. Men for lige at begynde med begyndelse. Vi steg om bord på kystskibet som sejler fra sydgrøndland op til Illulisat. Vi sejlede ud fra Sisimiut kl. 21 og ud i disen som desværre har ligget over området de sidste dage. Efter en lille time var en Pukkelhval lige oppe og vifte med halefinden. Efter en god nat stod vi op til de første isbjerge som kom sejlende forbi ude i horisonten. Flere Pukkelhvaler viste ... read more
130728-02
130728-03
130728-04

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut July 27th 2013

Dag bød på en vandring over til Teleøen som er det sted hvor den første befolkning bosatte sig. Der var sten gravhøje stammede fra 2000 år før vores tidsregning. Fra den tid og frem har der været bosættelser på øen da den har gode steder at lægge til og for partering af hvaler og sæler. I hvalfangertiden fra 1750 – 1850 blev der bygget sten huse. At det stadig bliver brugt til partering af sæl var tydeligt da nogle fangere havde lagt til ved øen for at partere deres fangst af sæl. I løbet af dagen klarede det op hvilket gjorde at farverne på husene rigtigt kom frem.. Efter en lang gåtur i det dejlig solskin er det nu tid at få pakket igen og tage kystbåden op til Illulisat hvor vi være freme i morgen ... read more
130727-02
130727-03
130727-04

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut July 26th 2013

JEG HAR SET HVAL!!! Dagens tur gave den store oplevelse trods regnvejr. Men for at begynde med begyndelsen, gik turen først til en nedlagt bygd Assaqutaq. I sin storhedstid blev der drevet hvalfangst fra stedet (1764-1876). Efter hvalfangst gik man over til fiskeri hvor man forarbejdede og saltede fiskene på øen. I 1906 flyttede den Kongelige Grønlandsske Handel sine aktiviteter ud på øen. Øens befolkningstal voksede og nåede sit maksimum 1918 på 135 personer. I 1960 – 69 flyttede folk fra stedet især på grund af dansk politik om at samle grønlænderne i Sisimiut. Her byggede man stor boligblokke for at hus befolkningen ude fra bygderne. I dag er Assaqutaq sommerlejer for børnene fra Sisimiut. Det andet mål med sejlture var at se hval. Vandet var meget roligt men den tætte regn og de lave skydække ... read more
130726-02
130726-03
130726-04

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut July 25th 2013

Kangerlussuaq er den eneste lufthavn ud over Thule der kan tage store internationale fly. Hver formiddag kommer flyet fra København med næsten 300 passagerer. Efter det store fly er landet kommer en masse små propel fly som bringer passagerene ud til Nuuk og de øvrige byer som har mindre landingsbaner. Vi sidder i lufthavene og venter på vores lille fly som skal bringe os til Sisimiut som ligger ude ved kysten. Byen er næst størst med 5.500 faste beboer og mindst lige så mange hunde. Hundene holder fri for sommeren. De fleste hunde er lagt i kæder lidt uden for byen for at undgå at de angriber nogle mennesker inde i byen. Det har også den fordel at deres gøen og hylen er kommet lidt væk. Byen er bygget op af klipperne og er meget farverig ... read more
130725-11
130725-12
130725-13

Anden dagen byder på en diset sol og kølig luft. Som en forsmag på turen til indlandsisen tager vi med turbussen op på de sydlige bjerge for at se om vi kan finde Moskusokser. På vej op af den stejle vej til toppen se vi 3 Moskusokser stå på det grønne område nede ved floden. De er langt væk, så jeg tager et billede for dokumentationens skyld. Lidt længere oppe af vej springer en Moskusokse væk fra vej, og er desværre over alle bjerge inden jeg når at få taget et billede. Turen går videre op på toppen og over på den anden side af bjergkammen hvor der er et godt blik ind til indlandsisen. Efter at have fået en sandwich til frokost, var vi klar til dagens store udflugt. Turen til indlandsisen. Isen ligger 38 ... read more
130724-02
130724-03
130724-04

Så kom vi til Grønland. Efter en flyvetur på på 4 timer og 40 minutter ankommer vi 40 minutter efter vi er startet til Kangerlussuaq eller Sønder Strømfjord. Klokken er dermed lidt i 10 om formiddagen og der er klar til oplevelse lige med det samme. Efter lidt introduktion og formiddagskaffe er der tid til lige at få gjort udstyret klart for derefter at sætte sig ud i den strålende sol som brager ned fra en skyfri himmel. Det er kommet helt bag på os så vi måtte lige skifte til noget tyndere tøj. Kangerlussuaq er egentlig bare en lufthavn og en gammel amerikansk flybase med noget by omkring. Men det der gør stedet attraktivt er naturen unden for byen. Den første udflugt gik derfor ud i landskabet for at se hvad der var at byde ... read more
130723-01
130723-02
130723-03

Preparing for The Arctic Circle Trail It is drawing closer to the time when I will need to pack my trusted rucksack for another adventure. The spare room is amass with equipment all to be packed in a bag I'll carry on my back for nearly three weeks. The vast majority of the cluttered kit pile consists of packet after packet of dehydrated food. url=http://3.bp.blogspot.com/-7065qNk07Ks/UdWmJqajlCI/AAAAAAAAE2c/zJfMk2Uoi-Y/s400/Ikkattook+accommodation+hut.jpgimg=http://3.bp.blogspot.com/-7065qNk07Ks/UdWmJqajlCI/AAAAAAAAE2c/zJfMk2Uoi-Y/s320/Ikkattook+accommodation+hut.jpg rightOne of a handful of ti... read more

North America » Greenland » West Greenland » Nuuk April 3rd 2013

Allerede ugen efter vores ankomst var jeg blevet inviteret med på weekendtur inde i Godthåbsfjorden sammen med min studiekammerat Mikkel som besøgte os fra torsdag-mandag og 10 andre personer. Turen var en blandet jagt-, vandre- og skitur med et fantastisk koncept, hvor man overnatter og bruger lørdag og søndag i fjeldet. Vi sejlede med den gamle dame Minna Martek (http://martek.gl/) fra 1962, som er et ombygget Tele Greenland-skib, der nu anvendes som turistbåd. Båden indeholder 6 kahytter (12 mand), ligesom der er kok ombord, som sørger for forplejning. Ren luksus til søs! Mine ting var stadig undervejs fra Danmark og da vejrguderne havde set forkert i kalenderen og lovet 9-11 graders varme i løbet af weekenden var det nødvendigt at udskifte vinterjakken med lidt mere åndbart og bevægelig jakke. Det kan godt være en ret dyr ... read more

Tot: 0.163s; Tpl: 0.007s; cc: 7; qc: 81; dbt: 0.082s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb