Grønland Sisimiut – dag 3

Greenland's flag
North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut
July 25th 2013
Published: July 26th 2013

Kangerlussuaq er den eneste lufthavn ud over Thule der kan tage store internationale fly. Hver formiddag kommer flyet fra København med næsten 300 passagerer. Efter det store fly er landet kommer en masse små propel fly som bringer passagerene ud til Nuuk og de øvrige byer som har mindre landingsbaner.

Vi sidder i lufthavene og venter på vores lille fly som skal bringe os til Sisimiut som ligger ude ved kysten. Byen er næst størst med 5.500 faste beboer og mindst lige så mange hunde. Hundene holder fri for sommeren. De fleste hunde er lagt i kæder lidt uden for byen for at undgå at de angriber nogle mennesker inde i byen. Det har også den fordel at deres gøen og hylen er kommet lidt væk.

Byen er bygget op af klipperne og er meget farverig da mange vælger at male deres hus i meget kraftige farver. Det skaber en smuk kontrast til de brun-grå klipper.

Den største industri i byen er fiskeri og fangst. Havnen er stor med en masse både. De store kuttere tager ud og fanger fisk og rejer. I de små både tager fangerne ud og fanger hval og sæler. Fangsten bliver solgt fra et lille slagterhus hvor man finder hvalerne og sælerne skåret op i mindre stykker. Her kommer grønlænderne ind og køber sælspæk, hvalkød og hvalspæk. Det er en stor delikatesse og vigtig føde for beboerne. Vi andre kan kun se undrende til mens vores guide står og bliver lækkersulten.

Ned i havnen finder man også kajakklubben hvor fangerne bygger og vedligeholder deres kajakker. Det er imponerende at de kan holde balancen i dem.

I morgen skal vi sejle ud og se en gammel bygd. Måske ser vi hvaler på vejen der ud.

Tot: 0.164s; Tpl: 0.012s; cc: 27; qc: 97; dbt: 0.1107s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb