Grønland Sisimiut – dag 4

North America » Greenland » West Greenland » Sisimiut
July 26th 2013
Published: July 26th 2013

JEG HAR SET HVAL!!!

Dagens tur gave den store oplevelse trods regnvejr.

Men for at begynde med begyndelsen, gik turen først til en nedlagt bygd Assaqutaq. I sin storhedstid blev der drevet hvalfangst fra stedet (1764-1876). Efter hvalfangst gik man over til fiskeri hvor man forarbejdede og saltede fiskene på øen. I 1906 flyttede den Kongelige Grønlandsske Handel sine aktiviteter ud på øen. Øens befolkningstal voksede og nåede sit maksimum 1918 på 135 personer. I 1960 – 69 flyttede folk fra stedet især på grund af dansk politik om at samle grønlænderne i Sisimiut. Her byggede man stor boligblokke for at hus befolkningen ude fra bygderne.

I dag er Assaqutaq sommerlejer for børnene fra Sisimiut.

Det andet mål med sejlture var at se hval. Vandet var meget roligt men den tætte regn og de lave skydække gjorde det svært at se blåsten fra hvalerne. Efter at have sejlet en time så jeg noget underligt sort i vandet. Det viste sig at være en sæl, men hvalerne viste sig stadig ikke. Efter endnu 20 min sejllads ser jeg noget i horisonten der ligner en båd, men pludselig ændre det form og ligner en hvalhale der stikker op af vandet.

Efter endnu 10 min er vi kommet så tæt på at vi ser en ryg komme op af vandet og blæse en høj sky af vand op i luften. Så kom der aktivitet i båden. Frem kom kamera og den stor linse. Det var utroligt svært at beregne hvor hvalerne ville komme op næste gang så man kunne få et godt billede af blåsten. Det lykkedes dog nogle gange. Højdepunktet kom når halen pludselig kom op af vandet og hvalen tog et dybere dyk. Dybden i området var over 500 meter.

Dagen var redet vi fik set hval. Nyd billederne.

Tot: 0.153s; Tpl: 0.01s; cc: 26; qc: 116; dbt: 0.0988s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb