Anders og Sabine

SabineAnders

Man føler sig som et lille menneske, når blikket falder på et grønlandskort med Nuuk som en mikroskopisk prik i Grønlands sydvestlige hjørne - verdens mindste metropol ligger på verdens største ø. Og her befinder vi os og har indtaget bosted på et nyt kontinent, hvorfra vi vil berette om dette og hint fra vores liv i et mægtigt land. Velkommen til vores rejse-blog.

Du er specielt udvalgt til at modtage lidt om vores liv i Grønland.

North America » Greenland » West Greenland » Nuuk March 1st 2014

Vores første vinter i Grønland er så småt ved at gå på hæld. Det er næsten ikke til at forstå, at vi i skrivende stund runder 1 år i Grønland. På den ene side er tiden fløjet afsted og på den anden side har vi oplevet så mange nye ting, at man næsten ikke kan tro, at det muligt på blot 1 år. Efter et travlt efterår fik vi vores båd på land gjort den vinterklar. Og der gik kun en uges tid inden den første voldsomme snestorm kom på besøg. Dagene blev hurtigt kortere - meget kortere. Faktisk så korte, at vi ikke så solen fra vores lejlighed i en hel måned! Til gengæld bliver det "rigtig" vinter og ingen grå, mørke og regnfyldte dage, som oftest kendetegner vinteren i Danmark. De sneklædte fjeldsider udgør ... read more
Nordlys fra altanen
Langrend en fyraften
Strikkeklubben på besøg

North America » Greenland » West Greenland » Nuuk October 6th 2013

Hele sommeren har geværsalver lydt rundt i fjeldene udenfor Nuuk, hvor rigtigemænd har skudt rifler ind som forberedelse til 1. august, hvor jagten på rensdyr og moskusokser satte ind. Herfra er de smukke, adrætte dyr jaget vildt. På få måneder skal vinterens forrådskamre fyldes med køller, bove, ribben mm. Motorbåde sejler fjeldfrisk vildt ind til ”brættet” (det lokale kød- og fiskemarked) i store mængder til restaurationer og nuumiutter uden båd. Og det er imponerende hvilke strabadser der gøres for at søge, jagte, skyde, partere og slæbe de store dyr. Vi fik selv muligheden for at opleve lidt af dette på egen krop i en weekend midt i september. En fredag direkte efter arbejde stak vi seks (to jagtglade gutter, to slæbere og to koner) til fjords i to både. Destination: Qooqqut ca. halvanden times sejlads fra ... read more
Teltlejr med udsigt
Tidlig morgen - hvor er dyrene?
Elven vi fulgte før solopgang

Europe » Iceland September 4th 2013

Efter et halvt år fyldt med nye indtryk blev det endelig tiltrængt sommerferietid med 10 dages ferie i Island, som man kan flyve direkte til fra Nuuk. Vi havde lejet en 4x4 Jeep Grand Cherokee og tog fra Keflavik på rundtur i Island… Faktisk nåede vi næsten hele vejen rundt om den fantastiske ø. Turen gik rundt om vulkaner, forbi gletschere, omkring vandfald og naturligvis off-road i højlandet og igennem strømmende floder. Vi besøgte også nogle af de varme kilder og nåede også at snuse til ”storbyerne” Reykjavik og Akureyri. I Reykjavik stødte vi endda tilfældigt på en af Anders’ venner og studiekammerater. Island er simpelthen et fantastisk sted, som vi meget varmt kan anbefale, hvis man ikke allerede har oplevet det. Nedenfor kan du se nogle af vores billeder og hvis du trykker ”maps” burde ... read more
Fantastiske landskaber
Varme kilder
Gletscher

North America » Greenland » South Greenland » Narssarssuaq September 4th 2013

Et gode ved at arbejde i Grønland er muligheden for at opleve dele af landet, som man ellers aldrig ville komme til at besøge. I 23 dage af juni måned var jeg således af sted på min første ”Grønlands-ekspedition”, da jeg sammen med 3 øvrige arbejdskollegaer skulle foretage de indledende forundersøgelser til udvidelsen af vandkraftværket ved Qorlortorsuaq i Sydgrønland. Qorlortorsuaq er beliggende ca. 25 km. syd for Narsarsuaq og ca. 30 km sydøst for Qaqortoq (Julianehåb). For mit vedkommende omfattede forundersøgelserne landmåling til projektering af nye bygningsværker (dæmninger og tunneler), således at der kan ledes mere vand ned til reservoir-søen, hvorfra vandkraftværket genererer strøm. Derudover var jeg også med til at foretage seismiske undersøgelser til bestemmelse af fjeldets placering under jordoverfladen. Seismiske undersøgelser er ganske underholdende, idet man placerer en... read more
Teltlejr
Kabooom!
Madtid

North America » Greenland » West Greenland » Nuuk September 1st 2013

Installeret i tredje lejlighed siden ankomsten i marts beretter vi videre fra dagene, ugerne og ja, månederne som "nuumiutter" (Nuuk-beboere) i dette mægtige land. I disse dage runder vi seks måneder her i Grønland. I begyndelsen af juli fik vi tildelt vores permanente bolig gennem Anders' arbejde i den nyeste bydel Qingoorput - en ghetto for Selvstyrets medarbejdere. Bydelen smyger sig for foden af bjerget Store Malene og vi sidder sydvestvendt og betragter Nuuks farverige husfacader, bådtrafikken på fjorden og den enorme himmel fra et af de 10 syvetagers punkthuse. Bydelen er fortsat en soveby til trods for at Nuuks største skole og en Spar købmand udgør hjertet. Vi er alle behørigt proppet ind i 1-4 værelses lejligheder. Der udvikles på fællesarealer, legeplads, butikscentrum og arbejdes i døgndrift på yderligere udvidelse af bydelen. Byggeboomet er i ... read more
Bydelen Qingoorput
Aftenblik fra Store Malene
Vores motorbåd

North America » Greenland » West Greenland » Nuuk April 3rd 2013

Allerede ugen efter vores ankomst var jeg blevet inviteret med på weekendtur inde i Godthåbsfjorden sammen med min studiekammerat Mikkel som besøgte os fra torsdag-mandag og 10 andre personer. Turen var en blandet jagt-, vandre- og skitur med et fantastisk koncept, hvor man overnatter og bruger lørdag og søndag i fjeldet. Vi sejlede med den gamle dame Minna Martek (http://martek.gl/) fra 1962, som er et ombygget Tele Greenland-skib, der nu anvendes som turistbåd. Båden indeholder 6 kahytter (12 mand), ligesom der er kok ombord, som sørger for forplejning. Ren luksus til søs! Mine ting var stadig undervejs fra Danmark og da vejrguderne havde set forkert i kalenderen og lovet 9-11 graders varme i løbet af weekenden var det nødvendigt at udskifte vinterjakken med lidt mere åndbart og bevægelig jakke. Det kan godt være en ret dyr ... read more

North America » Greenland » West Greenland » Nuuk April 2nd 2013

Vi havde fornøjelsen af at kramme over 40 af vores familie, venner og naboer til åbent hus på gården i Tølløse for en måned siden. Herefter fulgte et par hektiske dage med flytning og rengøring, inden vi rekreerede hos Anders' kusine i Nordrup før afrejse 7. marts. Vores rengøringsiver i lejligheden har måske gjort udslaget for en tidligere udlejning end forventet 1. maj. Allerede per 1. april er nye lejere rykket ind i 16F, og den ekstra måneds husleje retur rækker måske til en rejse til Sydgrønland her i forsommeren... Kangerlussuaq blev første møde med Grønland, hvor Dorte og Emil fra Anders' familie bød os velkommen i lufthavnen på deres sviptur til området. Herfra gennet ind i et 20 personers fly videre langs fastlandet sydpå mod Nuuk. Fra flyets venstre side snor det enorme islandskab sig ... read more
Åbent Hus i Tølløse
Velkomst i Kangerluusuaq af Dorte og Emil
Den gamle kolonihavn

Tot: 0.181s; Tpl: 0.006s; cc: 8; qc: 67; dbt: 0.0853s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb