6.den - Stokholm, muzeum vasa, stare mesto


Advertisement
Sweden's flag
Europe » Sweden » Stockholm County » Stockholm
November 30th 2013
Published: December 12th 2013
Edit Blog Post

Rano som sa zobudil uz o 7/00, hodinku som polezal a siel na ranajky ,ktore mali byt od 8/00 - 10/00. Dojdem do kuchyne,nikde nic, pytam sa chlapika co tam popijal kavu, no o ranajkach mi nevedel nic povedat. No nic teda, vratil som sa nazad do postele a este polehoval zhruba do 9/30. Potom opat do kuchynky a nikde nic, tak som sa na to vyprdol a siel som do mesta. keby som nebol lenivy a siel sa opytat na recepciu, ktora bola prakticky vo vedlajsom bloku dve poschodia nadomnou dozvedel by som sa ,ze ranajky su vo vedlajsej miestnosti, do ktorej sa dalo dostat iba pomocou karty co som mal od izby. tak moja chyba a trochu aj recepcnej ked mi to poriadne nevysvetlila ked som a ubytovaval. Zajtra ranajky nestiham bo ubytko opustam velmi skoro. Ranajky ale i tak iba debilne toasty s trochou masla.

Inak vcera bol hostel total full. Kapacita zhruba 100 ludi. Furt ma sere ,ze som sa spoliehal na slovenskeho CS. Mal som hned nahadzovat vyzvy svedom a srat na slovakov. Mohol som usetrit kopu penez za ubytko ale hlavne spoznat miestnych ludi. Do buducnosti aspon viem, ziadneho slovaka na CS neoslovovat. Tak ako v azii tak aj v europe na svojich rodakov seru (cest vynimkam).

Dnesny den bol v plane ostrov djurgarden. Tu sa nachadza par muzei (nordik muzem, abba muzeum...) a skanzem. V plane som mal muzeum vasa a skanzem.

Po opusteny hostela ma vonku prekvapila namraza a velmi chladne pocasie ale slnecne. Chodniky aj cesty posypane,takze smyk nehrozil. Opat popri nabrezi som siel az na ostrov Djurgarden. Na urcitych usekoch nabrezia boli pozemi poukladana pivove pohare, vcera bola zrejme niekde party.

Ako som tak pochodoval obcas ma predbehol bezec , cyklista a dokonca aj dvaja ludia na konoch. Cyklisti tu maju vybudovane zvlast cesticky s komplet znacenym, zrejme tento dopravny prostriedok je tu velmi popularny.

Po prejdeny kratkeho mosta a pokochanim sa pekneho pristavu som sa dostal na ostrov oddychu. Sem tam okolo mna prebehli rodiny s detmi, tie odkladali v miestnej skolke a rodicia si sli po svojom.

Prvu zastavku som absolvoval vo vasa muzeu najskor som ho obisiel zo zadu,kde som pofotil par kotviacich lodi, pokusil sa odlovit kesku,neuspesne a potom som si to uz namieril rovno dnu.

Mal som stastie,ze este len otvarali tak tam nebol naval. Pri pokladni som si opat vybral zlu stranu, predomnou mal chlapik problem s platbou kartou,tak som si trosku dlhsie postal. Z penazenky som vytasil thajsku isic kartu a vypytal si studentsky listok. Ziadny problem, svedka ani na karticku nekukala a dala mi bezproblemov studentsky listok (100k,normal stoji 130k).

Po vojdeny do saly kde je komplet zrekonstruovana stara plachetnica,ktora sa potopila hned po vyplavany z pristavu som zamieril k skrinkam kde sa daju odkladat batohy. Chcel som si tam zavriet bundu, kukam poplatok 5k,potom som sa mierne otocil a tam vesiaky. Nebolo o com, davam bundu na vesiak, ved vo svedsku sa vraj nekradne.

Potom uz nastala prehliadka lode. Bohuzial dnu sa dostali iba VIP ludia tak som si ju poriadne poobzeral zo stran, pokukal prilahle vitriny s dobovymi vecami, usadil sa na mensej tribune nad lodou a kochal sa vyhladom na tento skvost. Historii lode popisovat nebudem, kto chce nech si vygoogli. Este navstivenie wc a pomeho smer skanzem. Inak nechapal som ludi co v muzeu mali na sebe bundy resp ich nosili v rukach ked si ich mohli dat v pohode na vesiak.

Po opusteny muzea sa vonku pocasie zmenilo,k horsiemu. Slniecko zmizlo, nastupila zatiahnuta obloha a studeny vietor.

Presiel som cez blizky cintorin az som sa dostal na hlavnu cestu. Tu uz kopa svedov, vsetci smerovali do skanzemu. Pri hlavnej ceste je aj muzeum skupiny ABBA ale to ma nezaujimalo. Odlovil som dve kesky. Jedna bola pri zabavnom parku Tivoli. V kodani je vacsi a lepsi. park bol zavrety, sak kto by aj siel na v takej zime na kolotoce. Este som rozmyslal, ze behnem do mini potravin a kupim nieco pod zub ale nakonec som si to rozmyslel a uz fakt smer skanzem.

Pred nim sok, strasne dlhe rady pri pokladniach a vobec sa to nehybalo. Tak som sa na cely skanzem vyprdol, mozno nabuduce ked bude aj lepsie pocasie.

Z ostrova som sa vydal nazad do hostela. Z mosta som nezabocil dolava tak ako som prisiel ale siel som rovno. Kukol som daky kostol a smer centrum.

Vsimol som si cinsku restiku s napisom lunchbuffet za 80k, cely vyteseny,ze im to tam cele vybielim nabehol som dnu. Bohuzial, bola sobota a bufetove menu funguje iba cez pracovne dni.

Pobliz restiky bol supermarket coop, tak kupeny teda obed, dve peciva, konzerva neakych morskych priser a kelinkove nudle.

Z obchodiku som sa dostal ulickami porpi historickemu muzeu na neake namesticko kde to uz zilo, dost ludi. Boli tu aj ukrajinsky aktivisti za vstup ukrajiny do EU. Zbierali podpisy, asi 12 ich drzalo velku okruhlu vlajku ukrajiny. Len sa hrnte do EU, nemcuri si aspon zas zvacsia svoje uzemie aj bez zbrani.

Potom uz rychly presun do hostela, smer kuchynka.

Mensi problem s mojou kartou, nesli mi otvorit bocne vchodove dvere do hostela. Este, ze v kuchynke bol jeden z rusov. Som mu zaklopal na okno,najskor nechapal ale potom pochopil aby mi siel otvorit dvere. Hned ako mi otvoril, alkoholovy zavan. Debil sa postavil do dveri a ,ze 20k za otvorenie, tak som ho odstrcil a sral som ho, opilca. V kuchynke zaliate nudle, zjedenie konzervy,ktora mi moc nechutila, som asi 1/4 vyhodil.

Po jedle hor sa do stareho mesta a jeho uzkych uliciek. Teda aspon tak som si to predstavoval ked kazdy opisuje stokholm ako benatky severu. Mne sa veru na benatky stokholm vobec nepodobal. Kto vymyslel toto prirovnanie zrejme nikdy nebol v benatkach resp som sa mozno ja pohyboval po zlych miestach stokholmu. Ale to pochybuje,sak som chodil vacsinu po tur.cestickach.

No tak teda v starom meste kuknute vianocne trhy, slabota. Kuknuty kralovsky palac. Vymenu strazi pre turistov som nestihol ale stihol som len klasicku vymenu strazi. Klasika napochodovali vojaci, volaco si povedali, vymenili sa a hotovo. Zrejme si hovorili klasicke veci ako ked som siel ja na straz v brestovanoch a bol s nami devatak. Heh ale ked s nami nebol tak ziadne ceremonie ale klasika,kde si tolko do pici bol, hranolky nachystane a podobne veci.

Od palaca som sa pobral ulickami na hlavnu turisticku pesiu triedu drottninnggaten plnu ludi.

Pod palacom boli dalsi protestujuci, zrejme irancania co drzali hladovku ,bo niekoho niekde zatlki. Na papieri mali vypisane, ze 16 den bez jedla. Moc tomu neverim, bo ked som siel okolo navecer nikde nikto nebol.

Konecne som nasiel aj lacne magnetky. Prve co som videl boli za 50k,postupne sa to znizovalo az som narazil za 15k/ks.

Pesou zonou som sa dostal az k dakemu trhu, kde predavali kopu roznych kvetin, hribov a samozrejme vianocne stromceky. Tu sa mi to lubilo, bo predavaci pokrikovali po ludoch aby nakupili prave od nich. Nieco take som veru vo svedsku necakal.

Z trhu som behol do fastfoodu MAX blizko zel.stanici, ucel jediny,wc,bohuzial spoplatnene.

Uz vecernym stokholmom som sa teda pobral do hostela sa trochu ohriat. Este som rozmyslal, ze kupim hotdogy 2ks/25k ale bol som napraskany este z neskoreho obeda.

V hosteli som si trochu polezal,pocital knihu a okolo 20/00 sa vydal na posledny prieskum do casti sodermalm, juzne od stareho mesta.

Mal tu byt zaujimavy kostolik katerina ale moc zauimavy mi teda nepripadal. Zaujimavejsi bol vyhlad z lavky nad hlavnou cestou katerinavagen, zrhuba vo vyske 7 poschodi. Spojoval budovu na jednej strane s kopcom na druhej. Fakt bohovsky vyhlad na nocny stokholm.

Z lavky som sa pobral na fastfood. Na vyber bol mcdonald abo miestny stanok. Vybral som miestny stanok a dal si fishburger. Bol fajn. Potom uz len presun na hostel, sprcha, docitanie knihy, pisanie denniku a spanok. Na net som sa nedostal, bo vsetky tri pc boli obsadene a furt pendlovat medzi recepciou a mojou izbou

No spanok, ten sa najskor daril ale potom postupne chodili chodt ozralci. Po vcerajsku prevzali stafetu od nemcov a francuzov rusi.

Inak trochu sa vymenili moji spoluspiaci ludia, uz su tu samy francuzi. Co sa bavili s jednym povodnym obyvatelom pod mojou postelou (spaniel),tak mu prave oznamovali, ze jednemu ich kumpanovy tu zmizlo 150 euro. Tipujem to na rusov, ze ho ozbijali. Nechapem ako si niekdo moze nechat tolko penez len tak v batohu na izbe kde je dalsich 20 ludi.

Jedna kumpanka od francuzov bola madarka a su to rozculova, ze vcera pocula ako rumunka nadava na madarov.

Neviem ale v azii sa mi turisti zdali taky iny, lepsejsi. Mozno to bolo tou dialkou od domova.

Zajtra budicek 6/00 a hor sa na bus a smer letisko,budapest,vlak,domov

naklady (1euro = 8,62 svedskej koruny )

vstup do vasa muzea (student) - 100k
magnetky 3x - 45k
fischburger - 25k
nakup v potravinach (nudle v kelinku,2 peciva, konzerva) - 58k

foto
http://min.us/mb0NO4FIT1QLBL

Advertisement



Tot: 0.563s; Tpl: 0.01s; cc: 14; qc: 54; dbt: 0.2986s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb