Midweek Drenthe 16-20 oktober 2023

October 16th 2023
Published: October 23rd 2023

Midweek Schoonloo

Maandag 16 oktober

Om 8.00u laden we de auto in en vertrekken we richting Drenthe. Het is maandagochtend, maar vooralsnog is er gelukkig geen file te bekennen! We zien zowaar de zon opkomen, maar intussen valt er toch geregeld een klein buitje regen. En zo blijft het op de hele route, bewolkt, soms wat regen en af en toe een glimpje zon.

Het blijft de hele weg goed doorrijden en omdat we rekenden op wat file, zijn we al mooi vroeg in Drenthe, genoeg tijd om even een stukje door een bos te rijden. Om ongeveer 11.00u komen we bij Marja B. in Westdorp aan, om de sleutel te halen. We krijgen een bakkie koffie en al snel arriveert Marjan, nummer 3 van ons reisgezelschap. Na wat kletsen gaan we richting Camping de Tien Heugten, waar onze bungalow voor de komende dagen staat. We melden ons aan en rijden dan door naar het huisje en beginnen eerst maar de boel in te ruimen. Daarna zetten we onze auto op de parkeerplaats.

Tijd voor een bak koffie en een punt zelfgebakken appeltaart, die heb ik gisteren niet voor niets gebakken. Na deze "lunch" rijden we naar Ellertshaar, een mooi wandelgebied vlak bij. Er is een mooi ven en we kunnen daar omheen wandelen.

Er staan volop verschillende paddenstoelen, tja en als er dan 3 fervente fotografen bij zijn, wordt er bij elk paddenstoeltje gestopt en plaatjes geschoten.

We hebben een enkel miezerbuitje onderweg, maar over het algemeen is het droog, wel bewolkt en een enkel zonnestraaltje. We zijn een paar uur aan de wandel, maar uiteindelijk lopen we maar een paar kilometer vanwege al de tussenstops! Maar het was in elk geval wel erg mooi!

Terug in het huisje gaan we eerst wat drinken en dan is het tijd om wat te kokkerellen. We hebben al een voorraadje etenswaren meegenomen, dan kunnen we zonder al te veel boodschappen doen, de week doorkomen.

Het wordt vanavond "Sticky Kip" een pittig kipgerecht met rijst vermengd met gewokte snijbiet met knoflook.

De verdere avond brengen we door met tv kijken, spelletje doen, beetje computeren enzo. Alvast tickets regelen, uitzoeken hoe laat en welke route. En uiteraard een colaatje voor Marjan en een wijntje voor ons!

Dinsdag 17 oktober

We staan vandaag op tijd op, koffie zetten, pannenkoeken bakken. We zoeken alle spullen bij elkaar en vertrekken dan naar Emmen naar Wildlands. Er staat dus een dagje dierentuin op het programma. Het is een klein half uur rijden naar Emmen en dan na tickets kopen kunnen we een rondje maken.

We beginnen bij Jungola, eerst de vlindertuin, hier natuurlijk de camera's zien te ontwasemen. Het verschil tussen buiten en binnen is al aardig groot. Daarna gaan we richting Rimbula, het overdekte jungle gebied. Hier slenteren we rond, maken foto's, gaan mee met een boottochtje over de Rimbula rivier, eten en drinken wat bij het restaurant, nemen nog meer foto's en struinen alle paadjes af.

Daarna is het tijd om richting de Serenga te gaan het savannegebied, met prairiehondjes, leeuwen, giraffes en al de andere Afrikaanse dieren.

We hebben heerlijk zonnig weer, we boffen er mee! Ook hier: wandelen, kijken en veel foto's maken! Het is echt een mooi aangelegde dierentuin, de diverse leefgebieden zijn goed nagebootst.

Na dit Savannegebied wandelen we verder naar het poolgebied: Nortica. Hier bekijken we de ijsberen, pinguïns, ik wandel even bij de aquarium naar binnen waar veel vissen uit de Noordzee te zien zijn. We komen dan nog langs de zeehonden, maken een uitstapje voor een "testvlucht" met de Arctic 1 en wandelen dan langzaamaan richting uitgang. De dag is aardig omgevlogen!

Ik wandel nog naar het centrum van Emmen om een wokpan te scoren. We hebben ingrediënten voor wat wokgerechten en dat lukt niet met de kleine koekenpannetjes die in het huisje staan! Bert en Marjan halen intussen de auto op en pikken mij mét wok weer op.

We rijden terug naar de Tien Heugten en trakteren ons zelf op nog een lekker stuk appeltaart.

Voor vanavond staat Pasta con olio e aglio e tonno op het menu. Oftewel pasta met olie en knoflook met tonijn. Allemaal heel lekker! En de nieuwe wok komt meteen goed van pas!

's Avonds weer wat tv kijken (Bert en Marjan) spelletje doen (Marjan en ik), nootjes snoepen (allemaal), wijntje en colaatje erbij. Ik val in slaap bij de film, dus zoek als eerste de slaapzak op!

Woensdag 18 oktober

Gefeliciteerd met je 67e verjaardag Bert!

We starten de dag maar weer met koffie en pannenkoeken! Bert is druk met allerlei verjaardagmailtjes, appjes en dergelijke.

We maken vandaag een rit naar het Fochteloërveen, op de grens van Drenthe en Friesland. We maken hier een aantal kortere wandelingen. Eerst een rondje vanaf een parkeerplaats, het is een mooi gebied, al zouden we beter in een ander jaargetijde kunnen komen, alles is in de winterstand. Na de eerste wandeling die maar een paar kilometer is rijden we door naar een ander plekje, hier is een rondje van zo'n 4 kilometer te maken: de wollegraswandeling, de natuur is hier wat afwisselender, een groot ven, smalle struinpaadjes. We zien veel veelvraten, de rupsen van een nachtvlinder, het wollegras, veel hei, veenbessen (cranberries) wat vogels o.a. een kramsvogel.

Er staat een gure, harde wind, zo op de open vlaktes goed voelbaar (en zo kan ik meteen mijn handwarmer voor de vakantie naar IJsland uittesten). Maar op zich is het goed wandelweer! Na dit 2e rondje lopen we even door naar een vogelkijkhut, maar op wat ganzen in de verte is er weinig vogelachtigs te spotten (vogels blijven liever verscholen met dit weer waarschijnlijk).

We zien dat er ook nog een uitkijktoren moet zijn, meer aan de andere kant van het Fochteloërveen. We stappen in de auto voor een mooi ritje en moeten even zoeken waar we moeten zijn. Uiteindelijk vinden we een parkeerplaats en volgen dan de gele bordjes voor de wandeling.

We lopen hier wat meer in de bossen langs de kanten van het veen. De uitkijktoren heet "Zeven" en is gebouwd in de vorm van een 7. We klimmen naar het uitzichtpunt, steile trappen op! Maar er is wel een prachtig uitzicht hier!

Als we genoeg gekeken hebben, wandelen we verder, een gedeelte van de wandeling loopt door een soort landbouwgebied, zoals dat ook vroeger er was. Er staan de nodige bordjes met uitleg wat er zoal geteeld wordt, leuk wel. Terug naar de auto dan maar en weer op "de Tien Heugten" aan.

Vanavond gaan we uit eten: We gaan naar Robin Hood Ribhouse in Drouwen. Echt een leuk adres! Alles een beetje ingericht in de stijl van die tijd. Superlekker eten (en ruim voldoende porties!) en zeer vriendelijke medewerkers.

We kiezen als voorgerecht een soort proeverij, een schaaltje Nachos, een stuk sparerib, een gambaspies, gefrituurde uienringen, salade, eigenlijk al bijna genoeg voor een maaltijd. Lekker wijntje erbij natuurlijk

Marjan en ik nemen dan "De Abdis van Astelot, 2 haasbiefstukjes met gegrilde gambaspiesjes, Bert gaat voor de King Alfred een T-Bone Steak. Erbij zit aardappelsalade en een rodekoolsalade. Bert bestelt nog wat gebakken aardappels en Marjan een gefrituurde aardappeltwister. Ik denk dat ik toch wel genoeg krijg!

Het smaakt allemaal verrukkelijk en het is zeker meer dan genoeg! Een prima plekje om te onthouden.

Marjan bestelt nog nog een nagerecht, wij houden het op Irish coffee. Gelukkig hebben we een BOB bij ons! We hebben echt heerlijk gegeten!

Terug naar ons huisje, we kijken nog wat tv, maar maken het niet al te laat vanavond!

Donderdag 19 oktober

Ook deze ochtend starten we met pannenkoeken en koffie en boerenkarnemelk.

Marjan had al besloten dat ze een zelfde camera wilde aanschaffen zoals ik heb en heeft de afgelopen dagen geoefend en weet het nu zeker. Na snuffelen op internet komen we erachter dat mijn camera uit Staphorst komt (via Bol) en dat deze winkel nog steeds een mooie aanbieding heeft. Marjan informeert of ze haar andere camera kan inruilen. Dat zou kunnen en zo rijden we naar Staphorst om de camera te laten taxeren. Ze heeft echter niet alles bij zich en maakt afspraken om de camera's volgende week te kopen/ inruilen.

Ik vind dan nog een mooi licht statief, heerlijk, veel minder gezeul en makkelijker te bedienen dan mijn oude.

Na dit camera gebeuren rijden we weer terug, nu in de richting van Orvelte, het museumdorpje van Drenthe. eerst maar aan de koffie met een lekkere wafel met warme kersen en slagroom. Jammie! Daarna slenteren we op ons gemak rond in het dorpje, maken natuurlijk foto's, bekijken een tentoonstelling over het dorp, kopen souvenirtjes en dergelijke.

Erg leuk plekje! Einde van de middag rijden we terug, maar doen onderweg nog wat inkopen in Westerbork.

Bijna bij ons huisje begint het te regenen, net op tijd terug! Tijd voor een bakkie met wat cake erbij.

Vanavond gaan we maar weer zelf kokkerellen, een heerlijke pompoenstoof, met allerlei lekkere ingrediënten en kruiden erin. Er wordt wat tv gekeken, ik zet wat foto's op de computer en doe een spelletje (ik ben niet zo'n tv kijker als de rest van het gezelschap)

Buiten regent en waait het!

Vrijdag 20 oktober

Het heeft vannacht flink doorgeregend, nu is het wel droog, maar het waait heel hard. We hadden plannen om nog naar het Boomkroonpad te gaan, maar het weer lokt niet aan!

We gaan dan maar rustig ontbijten en beginnen dan vast op te ruimen, nog wat te computeren en dergelijke en we drinken nog maar een bakkie en nemen het laatste stukje cake!

Het is intussen weer gaan plenzen, geen weer meer om nog iets te ondernemen, we hadden al besloten om vroeg in de middag te vertrekken, Marjan heeft nog een afspraak en het is ook voor ons nog een best stukkie rijden.

En zo, pakken we al onze spullen in, zorgen dat alles weer netjes en schoon is, ik ga door de regen onze auto halen (er mag maar 1 auto bij het huisje staan). Dan is het snel in de regen de auto halen en kunnen we op weg gaan, we moeten nog de tank vullen en rijden dan verder.

Het is 2 1/2 uur rijden, maar daar komen nog wat files/ langzaam rijdend verkeer bij, om 16.00 arriveren we dan uiteindelijk weer thuis!

Het was heel gezellig!

Tot: 0.57s; Tpl: 0.057s; cc: 17; qc: 62; dbt: 0.081s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 3; ; mem: 1.3mb