15-09. 34 jaar getrouwd, reden voor een weekendje weg!

Netherlands' flag
Europe » Netherlands » South Holland » Rockanje
September 14th 2023
Published: October 15th 2023

Donderdag 14 september 2023

Het begin van een weekend met allerlei leuke activiteiten! Rond 18.00u vertrekken we richting Ahoy, Rotterdam. We hebben maanden geleden al tickets geboekt voor Cirque du Soleil met de voorstelling OVO.

OVO is het Portugese woord voor ei. De voorstelling gaat over insecten en bij binnenkomst in Ahoy bij onze plaatsen horen we al volop insecten geluiden om ons heen.

Het verhaal gaat over een insect die met een groot ei aankomt, verliefd wordt op een lieveheersbeestje.
Alles uitgebeeld door allerlei insecten (mensen in insectenpakken) en al deze insecten beelden het verhaal uit met acrobatiek, clowns, trapezewerkers, diabolo-optreden, slangenmens enz. Alles in flinke vaart en veelal ogen tekort, omdat er op allerlei plekken iets gebeurt.
Uiteindelijk wordt de show afgesloten met een ongelooflijke act met trampoline, een klimmuur met de meest ingewikkelde capriolen.
Het was weer geweldig!

Na afloop nog een magneet voor mijn verzameling gescoord en daarna met wat files naar de uitgang van het Ahoy terrein op huis aan.

Vrijdag 15 september 2023

Vandaag vieren we dat we 34 getrouwd zijn. We hebben dus maar een weekendje weg gepland! Om 10.30 vertrekken we, ons eerste doel is Futureland op de Maasvlakte. Futureland is een bezoekcentrum, hier kijken we een poosje rond naar de tentoonstellingen over de aanleg van de Maasvlakte. Erg interessant! Om 12.30u stappen we op een bus, voor een rondrit over de 2 Maasvlaktes waarbij we nog veel meer wetenswaardigheden horen over alles wat hier gaande is. We rijden ruim een uur in de rondte inclusief een stop bij Slag Maasmond, dit is de plaats waar de schepen de Nieuwe Waterweg op en af varen. We zien een aantal schepen binnenvaren.

Terug in Futureland bekijken we nog wat van de tentoonstelling. Er zijn diverse vondsten van prehistorische dieren, vergane schepen enz te zien, die tijdens het opspuiten van het zand voor de 2e Maasvlakte tevoorschijn zijn gekomen.

Om 14.30 stappen we op een rondvaartboot, we boffen met het heerlijke zonnige warme weer vandaag en zitten dus boven op het dek! We maken we een tocht door een aantal havens en zien zowel grote, kleine en enorme containerschepen (de grootsten kunnen wel 24.000 containers in één keer vervoeren), de enorme rijen kranen die nodig zijn om alles zoveel mogelijk automatisch te lossen. Er ligt een enorm schip die o.a. boortorens op zee kan afbreken, de Pioneering Spirit. We horen dat de bouwkosten wel ruim 4 miljard euro's heeft gekost. Onvoorstelbaar groots allemaal. Ook worden hier de onderstellen en de pylonen gemaakt/ geassembleerd voor de aanleg van windmolenparken op zee.

Leuk dan weer om te zien, dat ook de natuur een plekje vind in al dit mechanische geweld. Er zijn allerlei watervogels te zien en op een strandje ontwaren we ook wat zeehonden!

Uiteindelijk keren we weer terug naar Futureland, we bekijken nog wat voorwerpen die buiten liggen, onderdelen van de zandzuigers, maar ook een scheepswand van een vergane boot die gevonden is tijdens het zand opspuiten.

Dan is het tijd om naar onze volgende bestemming te gaan. We hebben een hotel in Rockanje geboekt, het Badhotel Rockanje. We hebben een kamer in het losstaande gebouw, met uitzicht op een duintje, balkonnetje erbij, alles ziet er wel knus uit, met lampen van geweien enzo, een elektrische open haardje.

Het is nog steeds heerlijk weer en dus strijken we neer op het terrasje bij het zwembad en genieten van een glaasje wijn/ biertje, we hebben ten slotte wat te vieren!

's Avonds dineren we heerlijk in het hotel. Als voorgerecht kiezen we het proeverijtje, een aantal heerlijke voorgerechtjes. Bert kiest vervolgens de Sukade Steak en ik de Crispy Chili Knoflook Gamba's. Als Toetje kies ik Panna Cotta met passievrucht en Bert neemt Affogato. Tot slot een bakkie koffie met een cognacje erbij. Een feestelijke afsluiting van onze trouwdag!

Zaterdag 16 september 2023

Vanmorgen beginnen we de dag rustig aan en gaan dan ontbijten. Prima buffet, met genoeg voor elk wat wils! Dus gewapend met broodjes, beleg, roerei en spek (voor mij), koffie, sapjes, fruit, yoghurt en honing vinden we een tafeltje bij het raam. We laten het ons goed smaken.

Terug in onze kamer zoeken we onze spullen bij elkaar en rijden dan met de auto naar een parkeerplaatsje in de buurt van Oostvoorne, vlak bij het strand. Hier zetten de auto neer en starten daar met onze wandeling. We hebben via het Zuid-Hollands Landschap een route gevonden "De Meidoornroute" (10-12,5 km) We wandelen via een weggetje het duingebied in, heel mooi hier, duinen, vennetjes, bossen, vogels en we zien zelfs een vos voorbijrennen. Verder zien we diverse kleine kikkertjes. Het is heerlijk zonnig weer, lekker om te wandelen! We wandelen soms over verharde weggetjes, dan weer zandpaden, duinen op en af. We komen langs een boerderij, waar wat zijdehoentjes los lopen, vind ik weer leuk natuurlijk!

We komen dan bij het bezoekerscentrum Tenellaplas. Hier lopen we een rondje om het tentoongestelde te bekijken en schaffen nog maar een koelkastmagneetje aan. Daarna gaat de wandeling weer verder, stukje terug evenwijdig aan de route, hier maken we nog een praatje met iemand die hier vlakbij woont. Dan weer verder door mooi duingebied, waar we gallowayrunderen zien, er staat er eentje pootje te baden in een vennetje. Er zijn hier diverse bunkers (er zijn er bijna 100 door de Duitsers gebouwd)

We bereiken dan weer bewoond gebied van Oostvoorne, we komen vlakbij 't Wapen van Marion, een hotel waar we een paar jaar ook eens zijn geweest. We lopen een stukje langs een straat en slaan dan weer een paadje in, waarna we Landgoed Mildenburg bereiken. Er is geen landhuis meer, maar nog wel een mooi bospark met grote beuken en eikenbomen.

Via een duingebied komen we weer op een asfalt wandel en fietspad uit, met uitzicht over een natuurgebied met daarachter de industrie , kranen en dergelijke van de Maasvlakte. We volgen dit pad een stuk en komen weer bij 't Wapen van Marion. Hier strijken we even neer op het terras om wat te drinken.

Na deze verfrissing dalen we via een trap af naar het "Groene Strand". Nadat de Maasmonding met dammen was afgesloten ontstond het Oostvoornse meer. Het strand raakte al snel begroeid, vandaar de naam Groene strand. We wandelen over een hobbelig met grassen en dergelijk begroeid pad tussen wuivend riet. We nemen een afslag naar een vogelkijkhut, maar na een flinke wandeling over een zo mogelijk nog hobbeliger pad, blijkt de vogelhut midden tussen hoog riet te liggen. Heel in de verte zien we wat witte reigers, verder is er geen vogel te zien of te horen. Die moeite hadden we ons kunnen besparen.

We hobbelen weer terug naar het doorgaande pad en wandelen weer verder tussen riet en kleine bosjes. We zien wel de nodige vlinders en libellen. We komen nog een keer langs een afslag naar een vogelkijkhut, maar aangezien het hele gebied dezelfde begroeiing heeft verwachten we ook hetzelfde uitzicht uit de hut. We laten de hut dus links liggen (eigenlijk rechts...)

Al verder wandelend bereiken we uiteindelijk echt strand (met zand) langs het Oostvoornse meer. We lopen een stukje langs de waterkant of door het wat lossere zand. We zien hier wel wat watervogels, eenden, futen, meeuwen en aalscholvers. Er zijn ook wat surfers bezig, niet echt geoefende surfers, dus ze vallen nog wel eens in het water.

Dan buigen we iets meer het binnenland in en via wat duinpaadjes bereiken we de parkeerplaats waar we de auto weer terug vinden. De wandeling wat toch iets langer dan aangegeven, we hebben ruim 13 kilometer gelopen. Maar het was de moeite waard!

Op de terugweg halen we bij de supermarkt nog wat te drinken, we hebben intussen wel weer flink dorst. Daarna rijden we terug naar ons hotel, waar we ons alweer snel op het terras installeren met biertje en wijntje!

Het diner was gisteren goed bevallen dus gaan we hier ook weer eten.

Beetje saai, maar wel heel erg lekker bestellen we weer de Proeverij van voorgerechten, zo hebben we van alles van de kaart! Bert kiest daarna een zalm gerecht, ik neem nog een keer gamba's. Toetje slaan we over, wel een Irish coffee als dessert. Het was weer heerlijk!

Zondag 17 september 2023

Vandaag beetje uitslapen, het weer speelt niet meer aardig mee, het is bewolkt en wat miezerig en fris. Na het uitgebreide ontbijt wandelen we naar het strand, waar we vlakbij zijn. Er is behalve een enkele paard en ruiter en wat meeuwen niet veel te beleven. We wandelen dus maar terug en gaan uitchecken. We besluiten om een beetje met de auto rond te gaan rijden over Voorne. In Hellevoetsluis wandelen we een poosje rond door het vestingstadje, we zien de vestingmuren, een vuurtoren een haven met wat schepen, mooi oude huizen en straatjes. Best leuk hier!

Dan rijden we nog wat verder rond langs plaatsen als Zwartewaal en Brielle, hierna besluiten we nog even richting de 2e Maasvlakte te rijden en wat te gaan kijken bij het uitzicht punt waar de boten de haven binnen en buiten varen.

Eerst zien we wat kleinere containerschepen en veerboten van Stenaline en DFDS. Uiteindelijk komt er toch ook nog een enorm containerschip de haven binnen varen. De "Evergreen" een schip waar 24.000 containers op kunnen. De sleepbootjes ernaast lijken wel speelgoedbootjes!

Dan zijn we wel uitgekeken en besluiten we maar lekker op huis aan te gaan. Het was een geslaagd weekend!

Tot: 0.476s; Tpl: 0.015s; cc: 13; qc: 66; dbt: 0.1543s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb