Nemecko - 3.tyzden (futbal werder)


Advertisement
Germany's flag
Europe » Germany
September 19th 2021
Published: September 19th 2021
Edit Blog Post

Pondelok 13.09.2021

Dnes krasny slnecny den vyuzivame na prechadzku do vojenskeho arealu Grosse Hohe. Areal je podla julii volne pristupny. Za nasim mesteckom delmenhorst miname farmy a rozsiahle polia, kde sa obcas pasu kravy, kone ci ovce.

V jednej farme je aj mini drevenny domcek kde si clovek moze kupit domace vajcia, zemiaky ci med. Je to cista samoobsluha, clovek zoberie tovar a do kasicky hodi peniaze. Nieco podobne co som videl aj na madeire, kde sa takto samoobsluzne dalo nakupit ovocie na levadach. Neviem si predstavit ci by takyto obchod zalozeny na dovere ludi fungoval i u nas na svk.

Prichadzame na vojenske uzemie, z jednej strany kasarne pre dobrovolnikov, takze ziadna realna armada, na druhej strane vycvikove pole.

Na nho mierime, neake to varovanie v nemcine ale ziadny vysloveveny zakaz vstupu.

Cvicisko obrovska luka, neake tie terenne upravy pre maskovanie aut ale nic vau.

Nachadzam tu i par nabojnic do samopalu, jedna funkcna ale trochu defermovana.

Opustame luku a mierime k rozpadnutemu bunkru. Tu mala byt i keska ale vdaka ziadnemu hintu nenajdena. S keskami som v de neni spokojny, bud uplne debiline bez listingu, ci nenormalne skovane bez hintov.

Cez dalsi vycvikovy kus lesa (tu piesocny podklad jak na zahori) sa dostavame k letisku lsv delmenhorst. Travnata pristavacia draha sluzi zrejme hlavne pre bezmotorove lietadla typu vetron. Po pauze rovnakou trasou domov. Ono keby mame viac casu dalo by sa ist aj hlbsie do lesa ale cas nebol. Odporucam sem ist na cyklo vylet.

Ako sme sli nazad, tak som v lesiku pri hlavnej ceste zbadal pomnik, ten je venovany padlim nemeckym hrdinom z prvej a druhej svetovej vojny. Takychto pomnikov som veru po svete nevidel vela.

Cestou telefonat z agentury, ze ci mozem ist do roboty aj stvrtok poobede, no jasne. Inak stale volaju julii a nie mne.

V robote sa objavili pre mna nove tvare, dvaja bubaci ale podla reakcii iracanov su to stary robosi. Prekvapil bulhar, ten nemal robit poobedne, zrejme volali i jemu

Utorok 14.09.2021

Opat dalsi slnencny den, tak hor sa preskumat dalsiu cast delmenhorstu.

Ide sa k jazeru Hasportsee. Ulicami lemovanymi peknymi bungalovami, ktore maju pekne upravene zahradky sa dostavame k jednej keske, ktora je umiestena v obytnej zone (borkumer str)pozostavujucej z bungalovov s plochou strechou, to tu vyzeralo ako keby ludia byvali v kontajneroch ale pekne to tu bolo .

Okolie jazera je pekny park ale pristup k jazeru prakticky neni. Dost ludi tu vencilo psov.

Od jazera prechadzame okolo socialnych bytov, kde na zaciatku byvala aj julia, cul tu byva jej babka. Cinziaky pekne a aj okolie. Nuz ale ktovie ako to tu vyzera v noci.

V toyota shope kupujem listky na nedelne derby delmenhorst vs oldenburg. Regionalna liga (4.liga) a cena na tribunu za 16€ a to este neni iste ci sa bude hrat, bo hostia maju vela covid pozitivnych ludi.

Kedze je nemecko multi kulti, obcas sa najdu rozne multi kulti oznamy od statu. Tentoraz som videl nabadanie k ockovaniu hadam aj v 10 jazykoch.

Konecne mi prislo danove cislo, tak uz mam vsetko potrebne k zivotu. Ocakavam uz len plastovu zdravotnu karticku a bahncard.

V tejto robote co cul mam, chcem zostat do 11.10, potom uz budem mat auto a budem viac mobilny. Z agentury mi ponukli uz full time robotu, bicyklom cca 20min ale cez polia.

Tiez nieco s balikmi, len s tym, ze cul by som pripravoval tovar na odosielanie k zakaznikom, nemcina tez neni moc zapotreby, v tej sa moc hovorovo nezlepsujem, bo nemam s kym hovorit, rozumiem asi stale tak rovnako.

Streda 15.09.2021

Vonku nahovno, dazd, nastastie ten pocas mojej cesty do/z roboty ustal.

Po poobednej som sa zastavil odlovit kesku v automate na mlieko, ktore by malo byt priamo z farmy co je pobliz. Vsetko fajn, len som nemal drobne a automat papierove nebral. Tak nabuduce. Liter mlieka tu stoji 1€.

Na nocnej sme mali super kratke bozp. Jedna veta a podpisat papier.

Stvrtok 16.09.2021

Pivo mi doslo, tak sme sli dnes na nakupu do inkoop, co je asi najdrahsi obchod v okoli s najmensim vyberom piv.

Opat kupujem beck, bo ine tu nemali a opat ziadna slava. Juliin tato kupil flensburger, ten mi zatial chuti najviac.

Po nakupe este prechadzka k poliam. Tu sme okukli dalsiu farmu co predava svoje vyrobky v malom domceku, kde si clovek zoberie co chce a sam aj zaplati do kasicky. Med stoji od 6€, zemiaky od 1,5€/kg, vajcia od 1,5€

Na poobednej som bol dnes sam, teda sam, myslim z agentury inak kmenovy zamestnanci tu boli ti isty. Na nocnej uz len traja, bulhar uz nebol. Vcera boli staznosti, ze sa robi vela chyba, tak iracan povedal, ze za to moze zvacsa bulhar, tak mozno uz tu nebude robit. Ono to je aj pravda, bulhar mal u prdele ale fajn clovek, i ked asi malo vzdelany. Bo ked som kukal ako pise svoje meno, tak jak druhak na zakladnej.

Piatok 17.09.2021

Dnes som dennu nemal ale i tak som doma nic nerobil. Teda skusal som kupit listky na derby werder vs hsv no nikde ziadne info o listkoch, len kazdy na fore pisal, ze uz listky ma.

Na nocnej sme boli len dvaja z agentury. Iracan ma aj svoj kiosk, tak pracuje aj tam i tu. Vravel, ze tu zu robi rok ale co si pamatam tak cca 2 tyzden dozadu ked sa rozpraval s poliakom (ten tu vydrzal len jednu nocnu), vravel, ze tu je 7 mesiacov. Tak fakt nevim.

Tentoraz som pracoval s travickarom. Kmenovy zamestnanec, co vyzera furt zhuleny. Na konci zmeny iracan porovnal svoj skener a jeho, rozdiel 1000balikov. Nuz sme sa nepretrhli veru ale zas nekukol bubakov skener, tam mohlo byt este dalsich par stovak balikov.

Sobota 18.09.2021

Rano ako som prisiel domov, kukam na skrytu stranku werderu kde sa daju kupit listky a zrazu tam boli volne lupeny, tak som kupil za branu za 40€. Ide sa teda dnes na nordderby werder bremy vs hsv hamburg. V cene lisktu je aj doprava na/z stadion. Takze cena listku na futbal 30€, bo cesta by ma vysla 10€.

Na obed prichadza juliin brat aj s troma detmi. Obed, dve pivka, opratie veci a cakanie na 17/10 kedy vyrazam smer bremy

V buse ukazujem listok na futbal, no problem, len si treba spravne nasadit medicinsku masku. Ja ju nosievam vsade pod nosom, v robote na nocnej pod bradou.

Prestup na hbf delmenhorst na regionalny vlak v pohode. Kontrolor tentoraz neprisiel. Vo vlaku dost ludi so zeleno bielymi salmi. Vsetko vsak normali, ziadny asocialny chuligani.

Na hbf bremy uz kopa fanusikov a trocha policajtov. Kedze mam kopu casu idem k stadionu pesi, nech nasajem atmosferu mesta.

Na vozovke same hukacky, bud policajti alebo ambulancie.

Fanusikovia ale i nefanusikovia na chodnikoch nasavaju pivka. V nemecku sa moze chlastat na ulici. Tak neni problem tu stretnut dievcinu s flasou piva ako si vykracuje po chodniku.

Zapadam do senku alebo pubu eisen alebo ako sa to tu vola. Medzi dverami retaz, tak ju odopinam a ako vychovany clovek ju aj zapinam po vstupe. Ludia na mna kukli ale nic nehovorili.

Vidim staropramen tak hned si ho objednavam, konecne poradne pivo. No dlzka capovania nenormalna, penilo mu to jak jebnute. Barman rusko nemal, barmanka mala. ked isiel niekto na zachod tak ho napomenuli nech si nasadi rusko (ruska su povolene len medicinske, ziadne po domacky vyrobene, biznis musi slapat). Ja som nemal rusko ani pri vstupe ani pri opustany baru.

Ako si tak sedim pri bare, rozhliadam sa okolo seba a same st,pauli, antifasisity a ine lavicarske veci.

Dopijam rychlo pivo, casu este mam, tak reku skocim do vedlajsieho baru, no tu na terase samy buzerant. Modra ustrica jak vysita.

Nakonec parkujem v kiosku werder a na stojaka davam maleho becka (2€) a velku klobasu (3,5€), miesto chleba mi dali sendvic ale klobasa znamenita.

Kiosk sa nachadza na nabrezi, v okoli polihovalo par ludi na travnatej ploche.

Premavku tu riadi kombi policia a dobrovolnici.

Za sprievodu policajnych aut prichadzaju busom hostia ci domaci. Na jeden bus jedno auto ci motorka ale ti sluzili skor na uvolnovanie dopravy. Bus isiel jeden za druhym.

Idem si po nabrezi, zrazu nas zastavuju policajti, treba pockat 2 min, kym vystupia hostia z busu a mozme ist. Ziadna agresia, policajti normalny aj domaci.

Po par metroch dalsia cakacka, cul nas zastavili usporiadatelia, opat cakacka 2min kym vystupia hostia z busu.

Pri cakani fasujem na ruku pasku, to znamena, ze mi skontrolovali digitalny covid pas. Na stadione plati 3g, testovacich centier bolo po meste kopa pre anitvakcerov. No tito svoje presvedcenie budu musiet prehodnotit, bo uz sa na niektorych miestach zacina s 2g (prekonany, zastepeny, testy uznavat nebudu, pocitam, ze to zacne platit vsade po 11.10, kedy testy uz nebudu zadarmo).

Security nas pusta a na moje prekvapenie sa ocitam medzi hostami co vystupuju z busov. Toto, ze je derby ? ktovie ako by to dopadlo pri realnom derby. Si neviem predstavit dva znepriatelene tabory popijat par minut pred zapasom v rovnakom senku.

Policie je tu tak akurat, na svk pomery vsak silno poddimenzovane a to je vypredane (21k. ,kapacita je vsak dvojnasobna ale covid opatrenia). nechyba ani jazdecka policia, na konoch fesne policajtky, tie isto nebudu nemky. Peknu nemku som tu este nevidel.

Ludi kopa, dost ludi ma ruska ci respiratory.

Pred stadionom vleju duhove vlajky, tak hned znechutenie, fakt nechapem naco toto tahaju na futbal.

Na listku mam cas vstupu 19/30, no idem o 15.min skorej, ziadny problem. Ziadne tlacenice. Su tu vyhradene vstupy pre digitalny ludi a pre opaskovanych. Ja som aj taky aj taky, vyberam si digitalny vstup. V rade treba dodrziavat 1m rozostup (opat divne, inde je 1,5 - 2,5m). Na to serem, no dost ludi to dodrziava. Posraty nemci, sa ani necudujem, ze tuto narodnost tak lahko ovladol rakusan.

Chalan (turek) chce vidiet covid pass, listek a obcanku, samozrejme to ani nekontroluje, len aby sa nepovedalo, ohmata ma len tak ledabolo a uz som pred turniketom, ciarovy kod nacitany bleskovo a tada, som na super modernom druholigovom stadione. Nase prvoligove muzstva mozu ticho zavidiet.

Na stadione treba mat nasadenu masku, tu mam pod bradu, idem na poschodie kde mam sedadlo, tu v bufete skoro nikto, dole bolo narvane. Kupujem pivo (5€), platba mozna len kartou ci specialnou werder kartou kde sa dobija kredit.

Miesto mam fajn, hned predomnou je zabradlie, aspon sa budem moct opriet, vedla mna len jedno miesto, takze tu budem osamoteny.

Ako som uz pisal, po stadione sa clovek moze pohybovat len v rusku avsak ako si sadne na svoje miesto, rusko uz nepotrebuje. Logiku za tym hladat netreba. Jak keby covid neutocil na sediacich ludi.

Pivo totalny humus, opat beck. Som ho pil vyse hodiny, za ten cas v tt na stadione mam v sebe uz tri.

Dalsi hnus, duhove vlajky na rohovych zastavkach. scheisse werder a tom som rozmysla, ze by som sem chodil aj castejsie. Teraz uz len do hostovskeho sektora.

Ten sa pekne zaplnil hostami, dostali tusim 1000listkov a tolko ich tam aj mohlo byt. Domacich podla hlasatela nieco cez 21000, co je vypredane.

Na stadione som nevidel ani jedneho policajta, usporiadatelia pekne oznaceny v reflexnych vestach a pekne usmernovali ludi. V hladisku boli rozmiestneny i hasici ci zachranka. Co u nas na svk neni, tu su skovany v rohu.

Fanusikovia vyzeraju i tu ako samy normal. Zelene ci cierne oblecenie doplnene salom. Nasiel som tu i jedneho oldschool chalana. Riflova bunda posiata nasivkami fut.klubu.

Dolna tribuna je na statie i ked su tam sedadla, no tie su sklapacie.

Atmosfera graduje este pred vykopom.

Nechyba velka tv, kde ako v hokeji kamera snima ludi a ty musia robit neake blboviny. Modern football, grc. Na obrazovke akurat jedna zenska co oslavuje narodeniny ale v tom case na ihrisko vybiehaju hostia, tak piskot jak hovado. Zenska nechape preco ju domaci tak vypiskali.

Je to tu, hukot, no ziadne choreo a ani ziadne vlajky nikde, o pyre sa mi moze snivat. To neni jak
"> jrd seredani .

Hukot slabne ale nikdy neni uplne ticho. Neni tu ziadny kapo co by tu rozkrikoval kotel, ono je otazne ci tu aj maju ozajstny kotel. 10 ludi tu zacne kricat a stadion sa postupne pridava. Pokriky zacinaju z hociakeho miesta na stadione.

Futbal ok, rozhodca traged. Atmosfera fajn i ked som cakal, ze hostia zburaju stadion ked uz viedli od prvej minuty.

Po zapase vsetci ruska na huby a odchod zo stadiona. Najskor sa malo vyprazdnit spodne podlazie, no v pohode sa dalo ist aj z vyssieho i ked dolne este nebolo vyprazdnene. Samozrejme disciplinovany nemci, cakali kym sa spodok vyprazdni. Tato krajina je mrtva, ziadny vzdor, co sa povie, to sa spravi.

Pred stadionom kazdych 5min odchadzal free shuttle bus na p+r parkovisko. Fakt kvanta busov.

Net mi nefical, tak som sa vidal na hbf pesi.

Dostavam sa na pub ulicu, tu odchytavam elektricku smer hbf.

Na pub ulici samy kebab ci podnik s chlastom ci daky klub. Pred jednym sora ludi asi 50m a vobec sa nehybala. Ludia roznorody od bubakov cez moslimakov az po normalov. Take divne mi to tu vyzeralo, jak volake gheto ale necitil som sa nebezpecne.

Na vlakovej stanici minimu policajtov, moj vlak meskal, kvoli ludom na trati, no debil meskanie som zistil az ked odisiel, tak beriem dalsi spoj.

Po nastupe strojveduci oznamuje, chlapci toto je zlty vlak, nie modrobiely (farby hsv), tak nam ho nenicte. Jako nevi, kto by ho nicil, samy normaly. Fakt chuliganov som nikde nevidel ani kvazi chuliganov co nosia len ich oblecenie.

Na bus v delmenhorste cakacka 10min. Vodica listok nezaujimal, zato jednoho turka riadne vykrucal, ze nema platny listok ale nakonec ho pustil. Turek nemecky nevedel.

Dnes mi prisla aj posta (dorucuje sa tu aj v sobotu) od ard, zdf. Mam sa prihlasit na platenie koncesionarskych poplatkov za tv,radio. No to platit nemusim, bo byvam u juliinich rodicov. No, i tak to treba oznamit inak by bola pokuta. Fakt tito nemci su extra rychli, staci sa niekde zaregistrovat a uz ide vsetko automaticky.

Nedela 19.09.2021

Dnes je opat football day, tentoraz male regionalne derby medzi delmenhorst a oldenburg.

Na stadion to mam pesi 20min, som tam hodinu pred vykopom.

Nasadzujem masku, ktoru treba mat na sebe iba ked sa ide cez kontroli.

Na prvom stanovisti kontrola ockovania a papieru s mojimi udajmi, bo luca appku nemam nainstalovanu. Po kontrole fasujem zlty naramok, ktory nikto nekontroluje neskor, mam ho pod bundu.

Pred vstupom na stadion sa dalo otestovat ale moc zaujemcov tam nebolo.

Sbskar mi trha listok a zistuje ci mam luca appku, ukazujem mu lejstro, s nim ma posiela k dalsiemu stnaovisku kde toto odovzdavam, nik to nekontroloval, nazad do radu, tu dalsi sbska pyta luca, vravim, ze som lejstro odovzdal, no nerozumi mi, nakonec to chape a pusta ma na stadion.

Okolo ihriska atleticka draha a jedna kryta tibuna kde mam listok za 16€. Kupujem male pivo (2,5€) tentoraz pitelne a klobasu (3,5€), k nej som dostal len jeden krajec sendvicu.

S plnymi rukami idem na tribunu, no treba sa preukazat listkom, tak zas pekne vsetko z ruk na zem.

Usadzam sa blizko dochodcov co vyzeraju, ze budu robit kotel. Vsetci dresy sale, vlajky na tyciach a bubon. Pred zaciatkom vytahuju neaky transparent a potom drza hubu.

No v rohu je asi 25 ludi co povzbudzuje stale.

Hosti mohlo byt tak okolo 300ks, na 4 ligu super pomer. Maju kopu vlajok na plote, v hladisku (su na stojaka) veju tiez neake, objavuje sa aj duhova, to fakt nechapem co ma spolocne s futbalom. V druhom polcase vytahuju transparent free lina. Neaka antifasisticka aktivistka co ju zatkli. Proste opat ziadna spojitost s futbalom.

Futbal priemerny, fans ok, bola aj mala dymovnica a neaky choreo. Dochodci zas odpalili leskle papieriky co sa odpaluju na oslavach.

Ak bude niekedy slnecny den, tak sem vybehnem ale na stojaka, to stoji 10€.

foto bremy

foto delmenhorst

Advertisement



Tot: 0.089s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0524s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb