Blogs from Mayen, Rhineland-Palatinate, Germany, Europe

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen July 12th 2015

Op zoek naar een schaduwrijk plekje om te klimmen! Dat was niet zo moeilijk, Kottenheim en Ettringen zijn dikke aanraders. De diepe putten die tussen de bomen verscholen liggen, zijn super en frisser! Drie dagen lang bezochten we oude, nieuwe plekjes en verborgen hoekjes. De foto's spreken voor zich. De moeilijkheidsgraad varieerden dan ook sterk. Ieder koos zijn eigen routes en klom op kop. De geweldige uitschieters van Erik zijn wel zeker de moeite waard om te vermelden; "Wer rastet, der rostet" 8- in Arena Kottenheim. Echt een topper van een vingercrack in een hoekversnijding. Allé, vingercrack voor mij toch. Voor Erik iets minder. En afzekering was op de kleinste klemblokjes en de kleinste friends. Was echt trots! Ik klom hem uiteindelijk na in één trek, maar ik heb niet de ballen om dit op kop ... read more
Mayflower
Silent hill

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen June 1st 2015

Ook al waren de weersvoorspellingen niet dat, we besloten het er toch op te wagen. Een klimmeke in Kottenheim stond op het programma. Kobe pikten we halverwege op en Dieter & Jerina vervoegden ons iets later. Na een lekker kopje koffie op de parking, trokken we richting Steingarten. Het was er best overbevolkt. Leuke routes wel! Na twee routjes en de aankomst van Dieter en Jerina verkasten we naar de overkant van de weg, Dachsbau. Een leuke sector met dalletjes en cracks. Iedereen kon er rustig genietend voorklimmen. 'Gwin' 7 was voor iedereen een leuke uitdaging. Daarna volgde 'Speckfurst' 7+, een stevige overhangende crack, eindigend met heel fysieke, atletische passen op compressie. Erik klom hem uit op kop. Dieter, Kobe en ik volstonden met het na te klimmen. Het was een prachtige en vooral imposante klim. ... read more
Di-fissure
Kleine vampir
Schatzinsel

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen April 20th 2015

Erik en ik hebben er zin in! Het mooie weer is aangebroken, de auto is zo goed als af en we zijn er helemaal klaar voor.... Dus weekendje Kottenheim en Ettringen, het zonnetje achterna. Kobe, Bies, Iris en Marty waren ook van de partij zaterdag. Het was een leuke bende! We hebben ons allemaal goed geamuseerd. Erik en ik hebben de ene na de andere route in Kottenheim, Arena herhaald. Enkele nieuwere routes die niet in de topo staan, waren ook zeker de moeite. 'Belay Bunny', 'Always ultra' en 'Fissure' waren voor mij de toppers. Alle routes hebben we beiden op kop gedaan. Er volgden bijna 20 routes die dag. Er was niet veel tijd om te eten, laat staan foto's maken. Dus weinig beeldmateriaal... Iris, Marty, Kobe en Bies deden het rustiger, maar genoten even ... read more
Kranen in Ettringen
Fingercracks
Lente in het land.

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen August 11th 2014

Drie daagjes Duitsland, Ettringen en Kottenheim i.p.v. het natte Fontaine Bleau! Erik en ik hebben er enorm genoten. De vorderingen sinds Orco waren goed voelbaar, ook de thuistraining werpt vruchten af. We reden vrijdags recht naar Kottenheim. Erik had er met Kobe enkele gemakkelijke offwidths gevonden. Ik wurmde me er zonder noemenswaardige problemen door. Klaar dus voor het hardere werk..... Wel genieten! Voor zowel Erik als mij was "Willi Brosel" 6- ook een leuke aanrader. Daarna zijn we gevlucht door de stortregen en genoten we van een gezellig etentje op het marktpleintje van Mayen. Zaterdagnacht en morgen bleef het regenen, dus trokken wij richting Koblenz, een klimwinkeltje bezoeken. En een lekker stukje taart!!! Tegen de middag trokken we naar Ettringen, Krypta. Een kleine put met enkele leuke routjes, waarvan BOB, Viktory en Popobello de... read more
offwidth
Nele
Offwidth

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen June 23rd 2014

Kris, Erik en ik besloten onze vooruitgang te gaan testen in Mayen en Ettringen, Duitsland. Maar vooral eigenlijk een leuk weekend buiten in de natuur en mooie rotsen. Ahwel, we hebben het er allemaal gevonden. Een super gezellig weekend met enkele aanraders. Zaterdag besloten Erik en ik naar een van de putten van Mayen te trekken, Dornental. Een kleine put met zowel makkelijke als moeilijke routes. 'Rosenstolz', 'Gluckpilz', 'Ayurvedische Princessin', 'Dornenkamin', 'Kleiner Pirat', 'Basalt Piraten'; één voor één leuke uitdagingen. Sommige al wat moeilijker dan de andere, maar het voornaamste was dat we ons amuseerden. Ieder klom op kop wat hij wou en we wisselden gewoon af. Voor mij sprong 'Gluckpilz' er uit, een sectie met een verticale fistjam, 6m. Echt wow! Vroeger zouden we er niet zo vlot doorgeraakt zijn. Kris zijn eerste fistjam ervaring! ... read more
Allemaal friends!
Erik in 'Dornroschen'
Kris in 'Rosenstolz'

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen November 18th 2013

Drie dagen Kottenheim, maar niet helemaal zoals gepland! De 11de nov voor 1 dagje over en weer samen met Kris. Kobe, Iris, Bies en Walter verbleven er het gehele weekend. Ahwel deze dag hebben enkele klimmetjes kunnen doen. Erik startte direct met een 6a tje. Mooie start! En om de handen en voeten ineens te ontdooien. Het regende niet, maar de temperatuur overdag niet boven de 4°C. De mist zakte gewoon de putten in. Best weer voor een warme donsjas en grote klimschoenen. Ik klom met Eriks klimschoenen. Teentjes waren me dankbaar. Iedereen klom wel verschillende leuke juweeltjes. De topper van de dag was een kleine 'offwith'. Niet af te zekeren was zeker friend 5, juist te veel. Maar zalig om in toprope te klimmen. Was echt plezier. Offwith wil zeggen een crack die breder is ... read more
Erik in Offwith
Kris in 6a tje
Bies

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen September 1st 2013

Een dagje Kottenheim! An en Lilly besloten ons te vervoegen. Voor hun de eerste kennismaking met tradclimbing. Het werd een leuk en gezellig dagje!! We startten rustig in Yosemite en elke keer werd de route een beetje moeilijker. Het ging An zeer vlot af om te volgen. Ook Lilly genoot met volle teugen van de leuke omgeving. Ze zocht de omgeving af en maakte zeer vlot kennis met alle voorbijgaande wandelaars. Er werd goed geknuffeld en met vele takjes gezeuld. Prachtig om te zien.... De juweeltjes o.a. Tixi, Hocupokus, Nasenbar en Noli me tangere, waren echt de moeite! We eindigden met de klassieker Seniorengymnastique. De regen had de rotsen goed nat gemaakt en we eindigden op het stadspleintje van Mayen. Merci An en Lilly voor de leuke ontspannen dagje. De foto's spreken voor zich...... read more
Lilly

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen August 25th 2013

Erik en ik besloten voor 4 dagen naar Kottenheim en Ettringen te gaan. Allebei onze gezondheid kon beter, dus relax klimmetje doen, leek een goede oplossing. Deze 4 dagen wilden we rustig nieuwe sectoren bezoeken en een klimmetje op kop wagen. We hadden tijd, dus klaar voor nieuwe ontdekkingen.... We brachten de volgende dagen een bezoekje aan Lonnenloch Lay (Ettringen), Schiffsbug, Spinnenfraupfeiler, Durener wand, Crazy Aps wall, Zechenloch en Daumen. Eén voor één waren het leuke lokaties, elk met zijn eigenheid en specifieke schoonheid. Overal waren er wel juweeltjes te vinden. En de sterretjes-route zijn inderdaad zeer aan te raden. Maar vooral Lonnenloch en Schiffsbug hadden de mooiste rotsroutjes, met; Goldene welt 6, Atacama 6+, Pepe 7-, Le Florett 6-, Homogenisator 7-, Flowerstreet 7-,.... Het verrassende routje was de normalroute op Daumen. Dit is een rotstor ... read more
Nele in Flowerstreet
Atacama

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen August 16th 2013

Zaterdag 10 augustus en donderdag 15 augustus 2013 brachten Erik en ik door op de Schwarze Saulen, zoals de basalt routes van Kottenheim genoemd worden. De zaterdag vervoegden Kris en Jerina ons ook. Zij klommen met hun twee de hele dag samen, met af en toe tijd voor een 'koffie-babbeltje', maar dan zonder de koffie! Kris deed het rustig op z'n gemak en klom de ene na de andere route. Jerina genoot om te volgen. Soms wat moeilijker, soms wat makkelijker.... Erik en ik stonden best scherp na al de opgedane ervaringen van de laatste tijd, dus wij knalden er op los. Onder de Duitse 6 zijn we niet geraakt. Ik klom zelfs een 6C+ zonder noemenswaardige problemen. Was wel gelukkig! We werkten meer dan 10 routes af die dag, met veel plezier. Ik heb mijn ... read more
Mooie natuur...
Kris
Mijn sjoeke!

Europe » Germany » Rhineland-Palatinate » Mayen July 14th 2013

Een heel weekendje Kottenheim klimmen samen met Jerina en Dieter. Wat hebben we genoten.... De weersvoorspellingen bleven warm, dus de putten en bossen van Kottenheim waren een waar genoegen om in te vertoeven. Hoe frisser, hoe meer muggen! Maar de routjes bleven ons verbazen. Nog elke keer weer draaien we ergens een hoekje om en vinden we nieuwe juweeltjes. Misschien dat we die binnenkort terug vinden in de vernieuwde en ook verdubbelde topo. We wachten op de levering... De eerste dag was alleen Jerina van de partij. Zondag kwam Dieter ons ook vervoegen. Voor elk waren er uitdagingen genoeg. Iedereen zette weer serieuse prestaties neer. Af en toe spannend, maar het bleef leuk. Erik was op zijn best en klom de ene na de andere route. Ik probeerde ze ook allemaal op kop. Ik maak vorderingen. ... read more

Tot: 1.355s; Tpl: 0.045s; cc: 8; qc: 66; dbt: 0.0621s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb