Weekend Keulen - Cirque du Soleil 21 en 22 november 2015

November 23rd 2015
Published: November 26th 2015

Keulen - Cirque du Soleil

Zaterdag 21-11- 2015

Om 9 uur in de ochtend stappen we in de auto om richting Duitsland te vertrekken. We hebben een leuk weekend voor de boeg, na via de veiling van Privilege, voor een leuk prijsje een VIP weekend "versierd" te hebben.

Het weer is wat bewolkt aan het begin van de rit en sommige donkere wolken beloven niet veel goeds. Maar we houden het redelijk droog en als we in de buurt van Arnhem zijn gaat het steeds meer open trekken. We kunnen lekker opschieten zo. Via Oberhausen gaan we op Keulen aan waar we rond 12.00 uur arriveren.

Het eerste deel van ons arrangement kan beginnen. We parkeren voor het 5 sterren hotel : Excelsior Ernst gelegen aan de voet van de Dom. Er staan de nodige portiers, concierges en dergelijke klaar om ons te ontvangen en we worden naar de receptie begeleid. We horen dat we een upgrade krijgen naar een Grand Deluxe Zimmer. Verder zitten er allerlei zaken inclusief in ons arrangement.

Als allereerste kunnen we onze autosleutel inleveren, zodat deze door een "Wagenmeister" geparkeerd kan worden (de auto wordt wel bestempeld als "die kleine auto", je snapt wel dat er meestal iets anders voor de deur staat 😊

Daarna worden we naar onze kamer gebracht en ja hoor: super de luxe! Grote kamer met een groot heerlijk bed, een bureautje waar zelfs een tablet klaarligt. Satelliet tv waar we onze naam op terug lezen. Een enorme badkamer met aparte toiletruimte. De badkamer vol met allerlei luxe dingetjes en ook in de kast liggen allerhande spulletjes om voor een decadent gevoel te zorgen. Ik geloof dat ik hier maar een poosje blijf!

Intussen waren we er onderweg al achter gekomen, dat we Bert zijn nette kloffie thuis hadden achter gelaten. We hebben nog wat tijd om even de stad in te lopen. Vanuit onze kamer had ik wat winkels gezien, maar als we om het hotel gewandeld zijn (onze kamer is in het achterste gedeelte van het hotel) zien we dat het aanbod maar beperkt is. We wandelen door rond het blok en komen dan op het plein met aan onze linkerhand de Hauptbahnhof, voor ons de Dom en naar rechts de ingang/ voorkant van het hotel. We zitten dus echt op een heel mooi plekje. We beklimmen de trappen naar de Dom en wandelen een beetje hier om heen. Vervolgens zien we een grote winkelstraat, die lopen we dan maar in om voor Bert wat nieuwe kleding te scoren.

Als we daarin geslaagd zijn brengen we de buit terug naar het hotel en gaan daarna op zoek naar de metrohalte een paar honderd meter verderop. We hebben kaartjes gekregen waarmee we gratis van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Met de metro reizen we naar de overkant van de Rijn, waar de Lanxess arena is. Het is maar een stuk of 5 haltes verderop. We zijn ruim op tijd en lopen rustig rond op zoek naar de ingang die we moeten hebben. We hebben VIP kaarten voor de middagvoorstelling van 16.00 uur, maar ook voor een lunch in het backstage restaurant. We gaan de arena in en worden verwezen naar het restaurant. Er staat al een groepje te wachten en als wij aan de beurt zijn, krijgen we een polsbandje om, waarmee we het restaurant in en uit kunnen. We worden naar onze tafel gebracht, nadat we een glas sekt hebben gekregen.

Er kunnen 10 mensen aan "onze" tafel zitten (uiteindelijk komen er nog 4 Nederlanders, ook met een Privilege arrangement) Er staat een mooi buffet klaar, we starten maar met de voorgerechten. Intussen krijgen we een glas wijn ingeschonken. De voorgerechten zijn: een glaasje met daarin hertenvlees met een saus van champignons, pijnboompitjes en nog wat lekker spul. Gerookte zalm (2 soorten) en een blokje gebakken zalm met mierikswortel. Schwartzwälder Schinken met zwarte bessenpuree.

De volgende gang is een soepje: Maronensuppe met amandelschaafsel (kastanje soep dus) Ook lekker!

Dan is het tijd voor de hoofdgerechten, er zijn 2 keuzes (die wij natuurlijk allebei proeven) er is edelfisch in een romige saus met groenterijst, het andere is ganzenbout met rodekool met appeltjes, bijvoetjus en aardappelpuree. Alles erg lekker (behalve de aardappelpuree, die was gevormd tot wat glazige ballen, die bijna van je bord afschoten als je je vork erin wilde prikken en er zat bijna geen smaak aan)

Daarna de toetjes: er waren glaasjes met een lekker mousse in verschillende laagjes, er waren heerlijke ijsjes en tot slot ook nog wat kaas met zuidvruchten. Een overvloedige lunch dus!

Hierna was het hoog tijd om onze plaatsen op te zoeken: We zitten in box 306/ box 7 plaats 3 en 4. Prachtige plaatsen met goed zicht op de podiums!

Cirque du Soleil

Het gaat beginnen, er zijn beneden in de zaal al wat zogenaamde popcornverkopers bezig, die vooral popcorn uitstrooien over de bezoekers en andere capriolen uithalen. Tot slot worden ze de zaal "uitgejaagd" een spoor van popcorn achterlatend.......

Dan stroomt het grote ovaalvormige podium vol met artiesten en begint het spektakel

Varekai is een productie van het internationaal opererende Cirque du Soleil, geschreven en geregisseerd door Dominic Champagne.'Varekai' betekent "waar dan ook" in de taal van de zigeuners, de reizigers van de wereld.Diep in het woud, aan de voet van een vulkaan, bestaat een buitengewone wereld. Een wereld waar de ongewoonste dingen gewoon zijn. Een wereld genaamd Varekai. Het verhaal gaat over de mythe van Icarus. Icarus vliegt te dicht bij de zon. Hierdoor smelt de was die zijn vleugels aan elkaar houdt en Icarus valt. Daar waar de mythe ophoudt, gaat Varekai verder. De show is een ode aan de ziel van de nomaden, de spirit en de kunst van de circustraditie.'

(bron Wikipedia)

Er is een groot ovaal podium gelegen tegen het gewone rechthoekige podium aan. Op de grens van deze delen zijn lange rechtopstaande staven die het woud voorstellen. Achter deze bomen gebeurt van alles, er spelen muzikanten, acrobaten zijn hier bezig. Vanaf het podium loopt een lange wenteltrap naar boven naar een platform. In het ovalen podium verschijnen af en toe gaten waar mensen in verdwijnen of juist uitkomen. Soms komt er een rookwolk uit, de vulkaan voorstellend.

Icarus komt uit de lucht vallen, maar dan gevangen in een net vanuit het platform boven. Er volgt de volgende 50 minuten een spetterende show van acrobatiek, trapeze werkers, muziek, zang en dans afgewisseld door een zeer humoristisch goochelaar duo, waar het meeste misgaat en de stevige assistente regelmatig onderuit gaat op haar hoge hakken en die steeds tot de orde moet worden geroepen!

Je komt echt ogen tekort, overal gebeurt wat: op de podiums, aan de trapezes, er wandelen mensen over de trap en ineens is er weer iemand tevoorschijn gekomen uit een opening in het podium. 5 mannen -ook al- in prachtige kostuums maken enorme sprongen en salto's over het toneel. Spectaculair! Er wordt een doek over de vloer gelegd, wat de indruk geeft van glad ijs, hierop zie je acrobaten allerlei glijdende toeren en sprongen en ander acrobatische capriolen uithalen.

Na deze eerste 50 minuten is er een pauze, we wandelen terug naar het restaurant en nemen nog een glas wijn. Even bijkomen! van alle indrukken! Wat gebeurt er veel tijdens de voorstelling!

Na 20 minuten gaat het 2e deel van start. Ook nu weer een afwisseling van acrobatiek, trapeze, muziek enzovoort. Een zanger zingt het lied "Ne me quitte pas" Hij begint in de spotlight, maar vervolgens gaat de spotlight naar alle kanten van het podium, waarbij de artiest al zingend blijft proberen in het licht te blijven/ terug te komen. Het licht gaat zelfs omhoog langs de tribune waarbij de man de trappen op rent om maar in de spotlights te komen. Heel grappig! Aan het einde als het lied uit is gaan de spotlights naar de geluidsman achter in de zaal, die met veel plezier een "high five" geeft aan de goochelaars assistente.

Ook dit 2e deel vliegt voorbij en ook nu komen we echt ogen tekort! Al snel is het tijd voor het grote afsluitende spektakelstuk. Op 2 grote draaiende plateau's in het podium worden 2 stellages met schommels bevestigd, een stukje verder komt een rond plateau uit het podium omhoog, hier wordt een dik kussen opgelegd en er worden 2 enorme doeken / gordijnen aan bevestigd.

Door middel van de schommels worden de acrobaten hoog de lucht in "geschoten", waarna ze na de nodige salto's op de schouders van 2 mannen op het verhoogde plateau landen, of met nog wat extra salto's in de grote doeken landen ECHT SPECTACULAIR!!!!!

De schommels worden ook naar elkaar toe gedraaid de acrobaten vliegen dan met salto's van de ene naar de andere schommel, soms 2 tegelijk waarbij de ene dan over de andere heen salto's draait, waarna ze dan weer landen op de andere schommel. Geweldig! Wat een spektakel. Na dit optreden is er dan wel een eind gekomen aan de voorstelling. Alle artiesten (een grote koppel) komen op het podium en worden beloond met een enorm applaus.

Wij hebben genoten!

We zoeken de uitgang op en wandelen terug naar de metro halte. Het duurt even voor de metro er is (er is ook een voetbalwedstrijd van FC Köln geweest) We doen nu een overstap en stappen uit op metrostation Bahnhof en staan dan zo op het plein voor de Dom. We nemen wat selfies en andere foto´s en wandelen verder naar het hotel, waar we een beetje bijkomen van de voorstelling.

Na een poosje trekken we weer een ander net kloffie aan en gaan naar het restaurant voor ons 3 gangen diner. Het restaurant/ de kok heeft de nodige prijzen gewonnen. We zijn benieuwd.

We starten met een amuse bouche: Een schaaltje met een blokje vlees met allerlei bijzondere puntjes saus en andere liflafjes eromheen. Het smaakt verrukkelijk, met zoveel verschillende smaaksensaties dat we niet kunnen zeggen wat we nou allemaal precies proeven.

Het volgende gerecht (het voorgerecht) komt. Intussen hebben we al een lekker wijntje ingeschonken gekregen. Het voorgerecht is een combinatie van huisgerookte zalm en een zalmtartaartje met zalmeitjes erbij. Ook hierbij wordt zoals bij de zalm vanmiddag wat mierikswortel geserveerd. Echt weer heel lekker.

Het hoofdgerecht komt: Het bord is afgedekt met een zilveren cloche (Ja, we eten echt op chic) We eten gebakken dorade met erg lekker klaargemaakte venkel en een soort botersaus erbij.

Tot slot als toetje een frambozentaartje met verschillende laagjes, eromheen wat caramelsaus en nog een ander lekker smakend sausje (geen idee wat) en wat snippertjes zwart spul.

We hebben heerlijk gegeten, drinken de laatste slokjes wijn en sluiten af met een espresso!

We mogen nog een glas champagne drinken in de Piano bar, maar hier zien we maar vanaf: Genoeg gegeten en gedronken vandaag😊

We zoeken onze kamer op, maar eerst een paar foto's maken in het mooie trappenhuis!

We relaxen nog even een poosje en stappen dan in het heerlijke bed!

Zondag 22-11- 2015

We doen vanmorgen rustig aan. Het is nog koud en donker buiten. We vragen ons ook af of er veel te beleven valt in de stad op zondag. Er is vandaag geen koopzondag en ook de kerstmarkten gaan pas morgen beginnen (beetje jammer wel, zou leuk zijn geweest).

We douchen in luxe: In de badkamer is echt alles te vinden wat je kan bedenken om toilet te maken! Zelfs een weegschaal, nagelvijltjes zijn ter beschikking er zijn echt grote handdoeken en heerlijke badjassen.

Dan eerst maar eens ontbijten. Aangekomen in de hal worden we opgevangen door een heer in livrei die vraagt of we voor het Frühstück komen. We worden gewezen naar het restaurant waar we een mooi plekje krijgen. Er is een enorm buffet. Maar eerst maar eens koffie. Deze wordt geserveerd in zilveren kannetjes, ook het bestek is uiteraard weer van zilver.

We kunnen behalve uit al het lekkers op het buffet ook nog extra's bestellen, we kiezen voor roerei met champignons en groente. Dit wordt ook weer aan tafel gebracht afgedekt met een zilveren cloche.

Op het buffet staan diverse brood en broodjes, daarnaast kleine glazen potjes met daarin een boter of margarine torentje. Om de potjes een bandje waarop staat wat er in zit. Er is een enorme keuze aan kaas, vleeswaren, 2 soorten gerookte zalm, makreel met bijbehorende sausjes (mierikswortel en honing-dille) Dan keuze uit wel 6 soorten sap en ja er staat zelfs wijn. Dan een stuk vol met allerlei fruitsoorten als meloen en ananas maar ook verse vijgen en passievruchten, naast een schaal met appels, banaan sinaasappel enzo.

Er staat daar ook nog een torentje met croissants en zoete broodjes. Naast het fruit ook nog wat schalen met kwark en biologische yoghurt. Verderop staan allerlei soorten muesli en andere cereals. Wel 4 soorten flessen melk, diverse merken en smaken yoghurtjes. Vervolgens nog een aantal schaaltjes met olijven, gevulde pepers, gevulde champignons en dergelijke. Ook zijn er warmhouders waar nog meer roerei, spek , worstjes , gegratineerde tomaten enzo te vinden zijn. Ik geloof dat dit het zo ongeveer is. Met andere woorden, we moeten een week blijven om alles te proberen 😊

Na dit overheerlijke ontbijt gaan we onze spullen inpakken en gaan dan uitchecken. We kunnen onze reistas (Ja inderdaad maar één stuks bagage) afgeven, die kunnen we ophalen als we vanmiddag naar huis terug gaan.

De man van de receptie hoopt dat we snel weer terugkeren bijvoorbeeld om de kerstmarkt te bezoeken. Wij vinden dat ook een heel goed idee. (We zullen nog even moeten sparen om de kamerprijs van zo'n €350,- op te hoesten en zo'n ontbijtje van €34,- gaat ook iets boven de begroting, maar dat vertellen we die man maar niet 😊, trouwens al die luxe is best wel leuk voor een keertje, maar het mag voor ons ook best wel gewoner)

We gaan eerst in de Dom kijken, maar hier wordt een mis gehouden, we blijven dus niet al te lang, het is wel een enorm grote kerk. We hebben een boekje over Keulen, hier staan wat wandelingen in door de stad en we starten dan ook met een wandeling die ons wel leuk lijkt. We wandelen wat rondom de Dom, er vlak naast wordt een kerstmarkt opgebouwd, we lopen hier doorheen en bewonderen de buitenkant van de Dom. Via een museum waar een tentoonstelling is over de herbouw/ renovatie van de Dom wandelen we richting de Hohenzollernbrug. Dit is een grote spoorbrug over de Rijn en de treinen rijden hier af en aan. Aan weerskanten van de brug is ook een voet/ fietspad en het hek tussen spoor en voetpad zitten helemaal vol met liefdesslotjes. Een kleurrijk geheel!

We steken de brug over. Er zijn veel mensen aan de wandel, het is in ieder geval veel drukker dan we vanmorgen bedacht hebben. Wel gezellig dus. Aan de overkant van de brug lopen we een honderd meter verder naar een hoog driehoekig gebouw, De Triangel. Voor een paar euro's kan je hier met een lift naar de 28e etage en verder per trap naar de 29e etage waar een uitzichtplatform is. Op de 28e etage ga ik eerst naar het toilet, hiervoor moet ik vlak langs een raam tot aan de vloer lopen, het is dat het nodig is..... Maar ik heb knikkende knieën.

Boven op het platform is een prachtig uitzicht over de stad met vele kerken, de bruggen over de Rijn en nog vele andere bezienswaardigheden. We zien dat we vlak bij de Lanxess arena zijn. We hadden het achteraf makkelijk te voet kunnen doen. Na een poosje rondkijken (op het glas staat aangegeven wat er allemaal te zien is) pakken we de lift weer naar beneden.

De wandeling volgens het boekje gaat nu naar een park, wij besluiten om via de andere kant van de brug terug naar de "Altstadt" te lopen, hier wandelen we een stukje langs de Rijn en komen dan langs een plein , waar een paar gasten bezig zijn om hele grote, maar ook tientallen kleurrijke zeepbellen te maken. We blijven hier even naar staan kijken.

Dan wandelen we verder door de oude stad, waar op diverse plaatsen kerstmarkten opgebouwd worden. Gaat er al heel gezellig uitzien. Dit oude gedeelte is mooi, mooie geveltjes, straatjes en pleintjes, heel sfeervol!

We wandelen door naar een soort schiereilandje in de Rijn. Ook hier zijn ze bezig met een kerstmarkt, er is een chocolademuseum, we gaan even binnenkijken, we hebben geen tijd om het museum in te gaan en bedenken dat we misschien wel chocolademelk kunnen drinken in het café. Maar helaas zijn we niet de enigen die op het goede idee zijn gekomen, geen tafeltje vrij en vele wachtende mensen.

Dan maar de museumwinkel in en écht .....dit is de drukste museumwinkel die we ooit gezien hebben 😊 We kunnen het ook niet laten om wat chocoladeproducten mee naar huis te nemen.

Daarna wandelen we weer een stukje verder over het schiereilandje, er staan nog wat oude havengebouwen, afgewisseld met nieuwe gebouwen, maar als het moderne de overhand krijgt gaan we maar weer terug.

We zien dat het langzamerhand tijd gaat worden om terug te gaan richting hotel om auto en bagage op te halen. we willen niet al te laat vertrekken. We nemen nog wel een andere wandelroute om nog wat mooie stukjes te zien. We doen ook nog een stukje Rijnoever om de vele langsvarende schepen te zien en dan komt de Dom alweer in zicht.

Aangekomen bij het hotel zien we de auto al klaarstaan voor het hotel, we halen binnen de bagage op en we worden naar de auto begeleidt door de Wagenmeister. Dan kunnen we op weg, we komen na een klein stukje rijden bij een wegversperring, het kost wat moeite om een andere weg te vinden (en TomTom vindt natuurlijk dat we persé die route moeten nemen) Maar ja, we vinden een weg en zien dan ineens heel veel politie o straathoeken, overal staan politie auto's en busjes. Er is een demonstratie aan de gang zien we, vandaar de afsluiting.

Wij gaan maar snel verder op weg naar huis! Het verkeer zit gelukkig mee, wel hebben we onderweg wat natte sneeuwbuitjes. Maar we komen weer veilig thuis!

Het was een fantastisch weekend!!!

Tot: 0.082s; Tpl: 0.018s; cc: 10; qc: 19; dbt: 0.0245s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb