Roadtrip Frankrijk en Spanje 2015

September 23rd 2015
Published: December 25th 2015

Roadtrip Spanje Frankrijk 2015

Najaarsvakantie 2015

We hebben maar weer een vakantie gepland. Op het programma staat een auto rit door Frankrijk en Pyreneeën. Vervolgens een citytrip Madrid, een bezoek aan vrienden in de kuststreek onder Alicante en dan rustig toerend weer op huis aan. Vertrek datum 17 oktober en rond 31 oktober weer terug thuis.

Voor je het weet is het dan al weer half oktober en is de laatste werkweek aangebroken. Nog even dit doen en dat regelen, tassen uit de kelder halen, beetje inpakken, nog wat opruimen. Nog een bezoekje van onze vrienden om wat spullen mee te geven en dan zijn we ongeveer reisvaardig!

Zaterdag 17 oktober 2015 1e vakantiedag

We starten de dag rustig op en zijn om 9.00 uur zover om te vertrekken. Nog een ommetje omdat ik nog iets voor de tuinvereniging moet wegbrengen en dan gaan we echt op weg allereerst richting Belgische grens. We kiezen de rustige route via Bergen op Zoom en de Liefkenshoektunnel. Daarna gaan we via Gent en Kortrijk door naar Frankrijk. De planning is om een beetje midden Frankrijk te nemen, dan moeten we wel via de Peripherique van Parijs, op zich geen probleem, alleen missen we net voor Parijs een afslag en moeten we een heel stuk door een drukke buitenstad van Parijs en dan nog de drukke Peripherique. Kost een beetje tijd dus!

Hierna wordt het langzamerhand rustiger op de weg en rijden we verder door midden Frankrijk door een glooiend landschap. We hebben een lekker muziekje aan in de auto en nog wat lekkere stroopwafels om te snoepen erbij. Genieten dus!

Als we lang genoeg gereden naar ons zin zijn we vlak bij het stadje Vierzon, via een appje vinden we Hotel Mire. Het ziet er prima uit, ook een mooie kamer, alleen is er een beetje veel schoonmaakmiddel gebruikt, het ruikt sterk ernaar. We installeren ons en vermaken ons een poosje met lezen en computeren.

We gaan eten in het restaurant van het hotel: Het ligt aan de overkant van het parkeerterrein in een mooie tuin. Het lijkt wel een verbouwde stal of zoiets: mooie houten balken, oude ramen, leuk ingericht: én een heel vriendelijke bediening. We starten met salade Mire, met ham ei, geitenkaas enz, enz. Lekker. Daarna hebben we een steak met blauwe kaas saus. Ook al erg lekker. De toetjes laten we ons ook goed smaken en we drinken er een rood wijntje bij.

Na dit heerlijke maaltje zoeken we onze kamer weer op!

Zondag 18 oktober 2015 2e vakantiedag

We krijgen een heerlijk ontbijtje waarbij de jarige Bert op een soort troon gezeten is 😊 De koffie wordt in een groot model soepkom geserveerd, dus kunnen we na dit ontbijt wakker op weg.

Het eerste deel van onze route gaat over de snelweg, tot voorbij Limoges door de Limousinstreek. De dag is koud, met een beetje bewolking begonnen. Na Limoges verlaten we de snelweg en gaan verder rijden over wat smallere wegen door het gebied van de Dordogne. Deze rivier steken we ook een keer over. Het landschap langs de smallere wegen lijkt meteen wat minder eentonig en het is dus plezieriger rijden. Alleen breekt er nu wel een regenbuitje los. Het is hier heuvelachtig met mooie natuur.

We rijden via Cahors, Mantauban over rustige wegen richting de voet van de Pyreneeën. Het weer is intussen wel een beetje opgeklaard, de regen viel achteraf wel mee.

We besluiten door te rijden tot Tarbes en daar een hotelletje te zoeken. Via de app komen we terecht bij een Ibis budget hotel. Na het installeren en een beetje relaxen, steken we de straat over naar Buffalo Grill. Een grillrestaurant in Amerikaanse stijl, de tafeltjes zijn ingericht als een soort treinwagons. Ziet er wel gezellig uit!

We kiezen vooraf voor een Texaanse Tapas schotel, maar krijgen helaas het verkeerde. (Taalproblemen?) Maar uiteindelijk komt het toch nog goed en hebben we dan toch de bestelde hapjes: nachochips, quesadillas met chorizo, guacamole enz.

Hierna neemt Bert een Bizon steak en hou ik het op bbq ribs oftewel spareribs. We spoelen het weg met een lekker wijntje en laten het ons goed smaken!Als dessert nemen we Café douceur: koffie met een klein schaaltje crème brûlée, een kleine brownie met crème anglaise en crème glacée vanille. Heerlijk.

Na dit maaltje zoeken we ons hotel maar weer op.

Maandag 19 oktober 3e vakantiedag

Na een uitgebreid ontbijtbuffet stappen we weer in de auto, vandaag staat de reis in het teken van de Pyreneeën. We nemen een route richting Col du Tourmalet, een mooie hoge pas. Vanaf Tarbes een klein stukje vlak, naar de bergen, maar dan al snel gaan we klimmen door dit schitterende landschap. Eerst komen we nog door wat kleine dorpjes, maar dan wordt het leger, de bergen wat kaler. We zien dat er volop aan de wegen wordt gewerkt, we zien steeds een helikopter materiaal komen brengen en dan weer vertrekken voor de volgende lading. We zien een aantal mannen in klimgordels hangen langs een bergwand om daar werkzaamheden uit te voeren (zij liever dan ik!)

We klimmen verder via allerlei bochten én allerlei borden waarop Tour de France gegevens staan. Dat leeft hier duidelijk! Na vele bochten bereiken we dan de col. Hier stoppen we natuurlijk even voor foto's en het prachtige uitzicht over het dal aan de andere kant, waar je de weg al naar beneden ziet slingeren. (Je kan je niet voorstellen dat ze hier tijdens de tour, met al die renners en auto's met een flinke vaart naar beneden denderen)

Na de stop rijden we de mooie afdaling naar beneden. Deze kant van de Tourmalet is nog wat onherbergzamer, maar wel verschrikkelijk mooi.

Als we beneden in het dal aan komen beraden we ons hoe we verder gaan rijden: We zitten nog steeds aan de Franse kant en uiteindelijk moeten we toch door naar Spanje. We gaan eerst in de richting van Argeles Gazost. We vinden op de route app niet echt een route naar Spanje, dus kiezen we wat plaatsen die zo te zien wel langs een weg richting grens liggen.

We rijden dan richting Col d'Aubisque, deze pas moeten we nog overwinnen (wat heel goed te doen is want ook hier hebben we prachtige natuur!) om Spanje te bereiken. Ondertussen begint onze auto steeds meer lawaai te maken met remmen. Klinkt niet echt lekker, maar zo aan de buitenkant kunnen wij er (uiteraard) niets aan zien.

Na deze mooie col is het nog maar een klein stukje naar Spanje, we dalen nu een stuk af aan de andere kant van de col en rijden dan via Frontera del Portalet (de grens) door naar Biescas en verder naar Huesca. Hier heb ik intussen een hotelletje geregeld : Hostal Joaquin Costa. We moeten even zoeken: want als je vergeet de kleine letters te lezen waarin staat dat de receptie 100m verderop is.......

We kunnen de auto gelukkig in een parkeergarage kwijt (auto staat , maar hoe we morgen er weer uit moeten komen is vraag 2, het is super krap) De kamer ziet er prima uit. Beetje moderne stijl en alle kamers hebben een soort thema.

We installeren ons een beetje en gaan dan Huesca maar eens bekijken. Er is een oud centrum met wat oude gebouwen, een kathedraal enz. We slenteren wat door de straatjes, al is het inmiddels al weer wat gaan regenen. Uiteindelijk strijken we op een terrasje neer waar we een biertje/ wijntje nemen.

Rond 19.00 uur beginnen we wel zin in een hapje eten te krijgen, maar dat valt helemaal niet mee hier! Er zijn genoeg restaurantjes, maar voor 21.00 uur wordt er niets geserveerd. Gelukkig vinden we een soort cafetaria, waar we een schotel met bacon, kaaskroketjes, sla en chips kunnen scoren. Het wordt ons anders veel te laat. Maar we laten het ons goed smaken, met een een flesje huis Rioja erbij!

Door de laatste miezers zoeken we de hostal weer op.

Dinsdag 20 oktober 2015 4e vakantiedag

Voor het ontbijt moeten we naar het hotel waar ook de receptie zich bevindt. We kunnen hier ook weer kiezen uit diverse lekkere hapjes, koffie en sap. Daarna gaan we de spullen weer in de auto zetten. Het uitparkeren is minder spannend dan bedacht en ik loop dan naar de receptie om uit te checken en de sleutel van de parkeergarage te halen, anders komen we niet weg.

Ik heb mijn ochtendwandeling er dan ook wel opzitten als we vertrekken richting Madrid. We nemen eerst de route richting Zaragoza en vandaar is er eigenlijk één doorgaande weg naar Madrid. Maar na een tijdje zijn we het gejakker over de doorgaande weg wel zat en zetten de navigatie op "vermijd snelwegen".

We rijden nu over hele rustige, bijna verlaten wegen, (de CM 101) waarover we best wel kunnen doorrijden, maar de omgeving is veel leuker natuurlijk. Net als in de Pyreneeën genieten we ook hier weer van de prachtige herfstkleuren. We zien nu heel veel knalgele bomen, heel mooi om te zien.

Als we Madrid naderen zetten we de navigatie wel weer terug, want nu moeten we maar de meest makkelijke manier van rijden hebben. Eigenlijk is het wel wat bizar: we rijden urenlang door bijna verlaten gebied en dan ineens ben je middenin een enorme miljoenenstad. Er is geen enkele overgang tussen rust en drukte!

De Nav leidt ons heel snel naar het opgegeven adres: we hadden het hostal in Madrid al op voorhand geboekt, handig om van te voren rekening te houden met parkeren, metro en dergelijke.

We worden vriendelijk ontvangen en kunnen na het inchecken onze auto in de parking kwijt. Dan besluiten we meteen maar richting het centrum te gaan. Zoals we al verwacht hadden is de metro om de hoek en na de aanschaf van een 10rittenkaart gaan we met lijn 1 en lijn 2 naar het Retiropark. Het is inmiddels lekker zonnig weer en het park is gezellig druk, overal wandelende mensen, mensen op bootjes in de grote vijver, mensen op bankjes en op de vijverrand. Verder Levende standbeelden, als pop of clown verkleedde mensen enz. Heel sfeervol in ieder geval. We wandelen een heel stuk in het rond, zitten ook een poosje op de trappen van een standbeeld en genieten ervan. Vervolgens wandelen we de stad in, komen meteen langs het Prado en fotograferen een kerk die straalt in de ondergaande zon. We hebben inmiddels wel zin in een glas wijn.

Verder lopend ontdekken we een restaurantje VIPS, hier gaan we zitten en bestellen maar meteen een maaltje. Bert geniet van spareribs, ik heb rijst met garnalen met een Thaise touch. Wijntje erbij. We laten het ons weer goed smaken.

Na het eten wandelen we verder door het inmiddels donkere Madrid (met genoeg verlichting hoor) tot de benen beginnen te protesteren. We zoeken de metro op en zijn met een kwartiertje terug bij ons hostal.

Hier relaxen we nog even tot het tijd is om te slapen!

Woensdag 21-10-2015 5e vakantiedag

Het ontbijt kamertje van het hostal bevindt zich in het souterrain, ook hier is een man die de boel regelt. Het lijkt of het hostal alleen door mannen wordt gerund. De man hier is weinig spraakzaam, maar communiceert vooral met veel gebaren. Het ontbijt is prima met koffie, sap, divers brood, hartig en zoet beleg, yoghurt, cereals, eieren (helaas keihard gekookt en ijzig koud) en er staat een tomatenrelish, heerlijk op de kaas enz.

Na het ontbijt is Bert de nodige tijd kwijt aan bellen met de lease maatschappij. Het lawaai met remmen is alleen maar toegenomen en we vertrouwen het niet helemaal. Rond 10.00 uur horen we dat we binnen een uur teruggebeld worden. We besluiten met de metro de stad in te gaan, we hebben geen zin om de halve dag in het hotel te zitten.

We stappen uit op station Atocha. Hier is een plein met een fraaie fontein (elk plein heeft een fontein lijkt het wel) Aan de overkant zien we een mooi gebouw. Daar gaan we even kijken. Het blijkt het station te zijn, maar waar je binnen sporen en treinen verwacht zien we een prachtige tropische tuin, met een vijver vol guppy's en goudvissen. Mooi en relaxed om rond te lopen.

De treinen vertrekken inmiddels van een nieuwe terminal.

"Atocha was trouwens het station waar in 2004 een grote terroristische aanslag is geweest met bijna 200 doden".

Als we op een bankje zitten om even te rusten zien we een sms van de lease maatschappij. We kunnen met de auto naar een garage hier in Madrid. We nemen dus maar weer een metro naar de Hostal en rijden dan met de auto naar de garage (midden in het centrum maar goed te rijden)

We moeten vragen naar een bepaalde man, maar die blijkt net weg te zijn gegaan. Met veel handen en voeten werk kunnen we duidelijk maken wat er aan de hand is, maar uiteindelijk is het goede mannetje er, die ook prima Duits spreekt wat het communiceren een stuk makkelijker maakt.

Na het nodige invullen van papieren waarbij we informatie van de leasemaatschappij bij nodig hebben (sms'jes, mailtjes........) zijn we uiteindelijk klaar. De remschijven zijn totaal op (en de auto heeft 2 dagen voor vertrek nog een inspectiebeurt gehad???!!!!) Deze worden vervangen en morgen is alles klaar.

We wandelen naar het vlak bijgelegen Parque del Buen Retiro, drinken hier eerst een biertje op een terrasje en bezoeken dan onder andere het kristallen paleis. Dit gebouw werd ontworpen om planten uit de Filipijnen tentoon te stellen. Binnen is een tentoonstelling (een flink aantal botten opgehangen aan touwen en daartussen een Christusbeeld en wat kistjes met grote botten. Wij als kunstbarbaren zien er niet veel in....). We zitten even op de trappen aan de vijver en kijken naar rondvliegende vogels en genieten van de rust. We wandelen door via verschillende lanen, overal zijn beelden en fonteinen te zien (wat ons betreft mooiere kunst)

We verlaten het park en lopen via de Paseo del Prado richting de botanische tuin. Ook hier maken we een mooie wandeling: Heerlijk en leuk.

We lopen nog wat door de straatjes rondom het Prado, drinken nog wat op een terrasje en zoeken dan weer een restaurantje om te eten. Het is behoorlijk frisjes geworden, te koud om op een terrasje te gaan zitten, dus ook vanavond maar iets binnenshuis opgezocht.

Vanavond genieten we van een ribeyesteak met groene asperges en patatjes erbij. Ook al heel lekker, met een rood wijntje erbij! Na het eten slenteren we nog een poosje door de straatjes van het centrum, tot we zin hebben om onze inmiddels vermoeide benen rust te geven.

Met de metro zijn we na een kwartiertje weer terug in ons hostal.

Donderdag 22-10-2015 6e vakantiedag

Na een prima nachtrust ontbijten we weer in het souterrain van het hotel: Er zijn weer dezelfde happen als gisteren, ik sla het koude ei echter over.

Na het verder prima ontbijtje zoeken we de metro op : we stappen uit in Sol. Hier belanden we meteen op een mooi plein (uiteraard met de onvermijdelijke fonteinen) en wandelen door allerlei straten en straatjes met veel mooie oude gebouwen, winkels en dergelijke. We bezoeken een overdekte markt, waar vooral veel culinaire (luxe) lekkernijen te koop zijn en/of meteen op te eten. Mooie hammen, tapas, vis en nog zo meer. Wij houden het bij rond kijken😉

We lopen door naar het Plaza Mayor: een groot centraal plein. Het staat (voor ons helaas) voor het grootste deel in de steigers en er wordt hard gewerkt aan renovatie. Het moet heel mooi zijn en zal eenmaal klaar ook wel wel weer gezellig zijn met de vele restaurantjes en terrasjes, maar nu zijn we al snel uitgekeken.

In een zijstraatje zoeken we een koffietentje op, even een bakkie doen en een sanitaire stop: die een belevenis op zich is, want de toiletten bevinden zich in een heel oude kelder met mooie gewelven en oude deuren (Zonde dat ze dit niet als restaurant gebruiken!) De koffie smaakt prima en we vervolgen onze wandeling door de stad. We komen uit bij Teatro Real en willen van hier naar de kathedraal wandelen, maar lopen in eerste instantie de verkeerde kant uit. (komen wel langs kathedralen, maar die zijn meer van klein formaat)

Na een extra wandeling vinden we dan toch deze mooie kathedraal (Santa Maria la real de la Almudena) en gaan deze van binnen bekijken. Hierna is het tegenover gelegen koninklijk paleis aan de beurt. Ook hier kan je naar binnen, maar er zijn heel veel mensen die dat ook gaan doen........

We wandelen rond op het plein tussen kathedraal en paleis en wandelen dan langs het paleis terug richting Teatro Nacional. We lopen per ongeluk bijna midden door een filmset en worden wel gevraagd snel op zij te gaan!

Hier nemen we de metro richting van de garage, we moeten de auto op gaan halen. Deze staat al klaar en na de rekening te hebben betaald rijden we naar het hostal waar de auto weer in de parking kan.

Vervolgens nemen we weer de metro naar het centrum. We stappen uit bij Atocha en wandelen over de Paseo del Prado naar het Museo del Prado, hier gaan we eens rond kijken. Het grootste deel van de collectie zijn schilderijen van Spaanse schilders als El Greco, Velazquez, Goya enz., maar er hangen ook werken van Rembrandt, Rubens, Rafael, Titiaan, Caravaggio enz.

We wandelen door de vele zalen langs de schilderijen en hier en daar beelden en wat meubelstukken, delen van fresco's en tot slot nog langs een tentoonstelling van kristallen voorwerpen. We zijn zo al weer een paar uur verder als we vinden dat we genoeg gezien hebben en de middag loopt inmiddels ook al weer aardig op het einde.

Gisteren hebben we op een leuk terrasje wat zitten drinken en we besluiten daar vandaag te gaan eten, wel een beetje vroeg, maar dan is het ten minste nog niet te koud. Overdag is het met 20 graden en een zonnetje heerlijk weer, maar de ochtenden en de avonden zijn best frisjes!

We bestellen een lekkere paella en wat rode wijn en zitten heerlijk te smullen van dit maaltje!

Na het eten besluiten we nog eens richting het paleis en kathedraal te wandelen, er hangt een gezellig sfeertje, er lopen nog heel veel mensen rond, ook al zijn de rondleidingen inmiddels gestopt. Er komen groepen mensen op segways en op een soort brommertjes, er is een man viool aan het spelen er wordt gewandeld, hard gelopen en vanaf de trappen van de kathedraal hebben we hier een mooi zicht op. Langzamerhand is de zon aan het ondergaan en worden de gebouwen in een rode gloed gezet. Prachtig!

Dan gaan de lampen aan die de gebouwen ook een mooie kleur geven. We lopen nog één rondje over het plein, zingen nog even mee met een mooi liedje van de vioolspeler en lopen dan terug op zoek naar een metrostation.

Het is nog redelijk vroeg, maar we zijn ineens helemaal versleten van al het lopen/ slenteren door de stad en hebben spierpijn van trappen lopen 😊 Vlak bij hostal duik ik nog even een supermarktje in om nog wat inkopen te doen voor morgen en wat wijn.

In ons hotel strekken we de vermoeide benen uit op bed, maar genieten nog even van een lekker glas wijn!

Vrijdag 23-10-2015 7e vakantiedag

Vandaag gaan we Madrid alweer verlaten, eerst genieten we nog van het ontbijtje en nemen in vooral gebarentaal afscheid van de "ontbijtverzorger"

We stellen de navigatie in op "vermijd snelwegen" richting kust bij Alicante, vergeten dat dit betekent dat we dwars door Madrid gaan rijden. En dus doen we nog wat sightseeing Madrid, we komen langs het Prado, station Atocha enz. enz. Het is wel druk, maar er zijn gelukkig geen eindeloze opstoppingen en zo rijden we via de buitenwijken richting de oostkust. Ineens zijn we dan uit de stad en meteen is er niets meer te merken dat we uit een enorm grote stad komen (Madrid heeft zo'n 3,2 miljoen inwoners) en rijden we over rustige wegen door verlaten gebieden.

Er staat een flinke rit op het programma, maar we hebben geen zin om door te jakkeren over snelwegen, vandaar de rustigere wegen. Madrid ligt op een hoogvlakte van zo'n 600 meter hoogte en we blijven voorlopig op deze hoogte, komen langs kleine dorpjes, maar vooral ook veel grote verlaten gebieden, soms kaal en dor, dan weer mooi groen (al hoewel er zijn ook hier de nodige herfstkleuren) We rijden door een dorpje waarbij het lijkt of we dwars door een monument rijden, de doorgaande weg gaat langs een prachtige muur met bogen, onder poorten door. Leuk onverwachts!

Natuurlijk zien we ook wat mooie Spaanse windmolens op heuveltoppen en zo naderen we langzamerhand de kuststreek. We besluiten de navigatie aan te passen en kiezen voor snelwegen, om te voorkomen dat we dwars door de stad Murcia moeten rijden. Dat is misschien wel mooi, maar dat gaat teveel tijd kosten, we hebben afgesproken rond 16.00 uur bij onze vrienden te arriveren en we hebben nog een uurtje te gaan via de snelweg.

Om 16.05 uur komen we in Lo Crispin aan bij Casa Diferente, we worden al verwacht en al snel installeren we ons in de tuin met een glaasje wijn of een biertje en we hebben heerlijke Spaanse tapasjes. We zitten in de tuin met bloeiende bougainville en de sinaasappels hangen aan de struiken. Mooi rustig plekje in een klein dorpje! Wij gaan ons installeren in onze kamer en later eten we heerlijk in de tuin. We hebben kalkoenfilets, boontjes met spek en gebakken piepers. We laten het ons goed smaken.

We kunnen nog een poosje buiten blijven zitten, maar als het te fris wordt, gaan we binnen nog even een slaapmutsje drinken, waarna we onze bedjes opzoeken.

Zaterdag 24-10-2015 8e vakantiedag

We staan om een uur of 8 op en ik ga beneden koffie zetten en wat boterhammetjes klaarmaken. Met een trui aan is het net warm genoeg om buiten op "ons" balkon te ontbijten. Laptopjes mee om wat aan foto's en schrijfwerk te doen.

Na het eten, maken we verder toilet en dan gaan we op weg om een wandeling te gaan maken. We weten van vorig jaar nog een mooi natuurgebied: El Hondo te vinden, tenminste: ongeveer. We komen bij de verkeerde ingang aan, maar daarna is het niet meer moeilijk om de hoofdingang te vinden. El Hondo is een Parque Natural sinds 1988 en is beschermd wetland gebied en valt ook onder bescherming voor wilde vogels.

We besluiten om eerst de "gele route" te gaan lopen, dit gaat grotendeel over een vlonderpad. We zien dat er hard gewerkt is hier, waar vorig jaar op dit stuk het riet bijna de hele omgeving bedekte is er nu een mooi open stuk gecreëerd, waar we de diverse vogels kunnen zien. Reigers (blauwe en zilver) koetjes, steltlopers, zwaluwen en dergelijke. Ook zien we volop vissen zwemmen.

Na de gele route die maar heel kort is gaan we de groene route lopen. Het eerste punt waar we naar toe lopen zijn 2 observatiehutten die ieder uitkijken over een andere lagune. In de eerst lagune zien we veel eendensoorten en koeten en witte reigers. Daarna wandelen we naar de 2e hut. Hier kijken we uit over een veel grotere lagune. We signaleren hier de eerste flamingo's, maar ook veel (bijzondere) eenden, reigers, steltlopers, zwaluwen zijn er te spotten. Als we gestoord worden door een stel lawaaierige mensen (wat doen die hier in een natuurgebied, sommigen gingen niet eens vogels kijken) gaan we verder wandelen. Het pad voert ons om een paar van de lagunes. We zien talloze kleine zilverreigers, die gewoon over de paden lopen, op paaltjes zitten of rondbanjeren in de begroeiing van de oevers.

Het is heerlijk weer vandaag om te wandelen, niet te heet, gewoon genieten. We wandelen langs de diverse meertjes, doen pogingen om allerlei kleine vogeltjes op de foto te krijgen, maar die zijn meestal sneller gevlogen dan wij kunnen filmen of fotograferen. En ze zijn ook te snel om te ontdekken wat voor vogeltjes het zijn. Wat wel heel herkenbaar is zijn de groepjes flamingo's die steeds aan komen vliegen om vervolgens in het water te landen en daar op zoek te gaan naar iets eetbaars. Een deel van de lagunes bevat zoet water (afkomstig uit de rivier Seguro) een deel hoort bij de zoutmeren waarvan er veel zijn in deze omgeving.

Na een leuke wandeling komen we terug bij het bezoekcentrum, hier besluiten we om toch nog even terug te gaan naar één van de observatiehutten. Terwijl we onderweg zijn, zien we ineens een ijsvogel vliegen! Leuk! We kijken vanuit de observatiehut over de grote lagune, er zijn nu heel veel flamingo's en gelukkig zijn er een aantal dicht genoeg bij om wat mooie foto's te nemen. We vermaken ons een poosje met kijken en fotograferen. Er hangen bordjes met soortnamen en we proberen te ontdekken welke vogels er precies te zien zijn.

In de loop van de middag keren we weer terug naar Lo Crispin waar we met z'n vieren op het terras een drankje en hapje nemen.

Vanavond rijden we met de auto naar Torrevieja, hier gaan we eten bij restaurante Giovanni. Bert en ik nemen een salade vooraf en eten vervolgens een heerlijke zeetong, wel ieder met een andere saus erbij. Bert met sinaasappel, ik iets van een romige saus met garnaaltjes. Het smaakt in ieder geval heerlijk.

Ondertussen zitten we gezellig met z'n vieren te kletsen en genieten we van een flesje rosé. Als we na het eten weggaan nemen we -mét zoenen- afscheid van de dames die bedienen en een stevige handdruk van Giovanni. We voelen ons alsof we al jaren stamgasten zijn!

Terug in Casa Diferente is het te fris om nog buiten te zitten en installeren we ons bij de tv en kijken met elkaar een leuke humoristische film (Last Vegas)

Zondag 25-10-2015 9e vakantiedag

Vannacht zijn we weer terug gegaan naar de wintertijd, dus extra lang slapen. Op zondag is er vlak in de buurt van Lo Crispin een hele grote markt, we gaan hier met z'n viertjes heen. We doen wat inkopen voor de brunch dadelijk en ook het nodige om te eten de komende dagen (lekkere verse groenten en fruit en dergelijke) Natuurlijk kopen we ook nog een souvenirtje, wat hebbedingetjes, maar kijken we vooral wat rond. We drinken een bakkie koffie op een terrasje en als we alles wel gezien en gekocht hebben, zoeken we de auto op en gaan terug in huis aan de slag om een heerlijke brunch te maken.

We hebben vers brood, smakelijke Spaanse vleeswaren, uitgeperste sinaasappels, lekker roerei erbij. Kortom een tafel vol met lekkers. We laten het ons weer goed smaken!

Na het opruimen van de boel vertrekken we naar Elche, een stadje op zo ongeveer 20 minuten rijden. Hier wandelen we langs een soort kanaal, in het midden een smal stroompje water, de randen helemaal beschilderd. Er staan heel veel palmbomen en verder richting El Palmeral.

Hier is het wel leuk om te wandelen, het stadje zelf is voor zover we zien niet erg aantrekkelijk. En zo laten we na de wandeling Elche voor wat het is en vertrekken we richting Lo Crispin. Hier installeren we ons maar weer eens op het terras met een drankje en tapas en gaan we aan het eind van de middag de barbecue aansteken.

Heerlijk om zo eind oktober nog te kunnen bbq'en. We hebben wat lekker Spaans vlees, salade , sausjes, brood, pieperpakketjes. Echt wel genieten dus!

In de loop van de avond wordt het wat frisjes en is het niet meer lekker buiten zitten. Na het opruimen gaan we nog even voor de tv hangen 😊

Maandag 26-10-2015 10e vakantiedag

We starten de dag met koffie op ons balkonnetje, er is vandaag wat meer bewolking, maar ach als we nog (met een vest) buiten kunnen zitten, klagen we niet. Vandaag staat een bezoekje aan Guadalest op het programma. Hiervoor rijden we via (het foeilelijke) Benidorm het bergachtige binnenland in. El Castell de Guadalest is een dorpje wat grotendeels gebouwd is op een grote rots die midden in een dal oprijst. Bij aankomst zien we meteen hoe toeristisch het is. Er liggen een aantal grote parkeerterreinen (Bijna meer oppervlakte dan het dorpje zelf) We wandelen even rond in het in het dal gelegen deel van Guadalest en nemen dan de weg omhoog langs de rotsen.

Via een 15 meter lange poort door een rots komen we in het eigenlijke dorpje In één van de huizen is een tentoonstelling/ museum waarin te zien is hoe de inwoners vroeger leefden. Er zijn diverse gebruiksvoorwerpen te zien , maar ook plaquettes hoe er vroeger gewerkt werd (oliepersen, wijn maken, dorsen van graan enz.)

Vervolgens zoeken we een terrasje op waar we eerst een tosti eten en nog een bakkie koffie nemen. Hierna wandelen we rond door het dorpje, waar je ook een mooi uitzicht hebt op het, aan de voet van de rots gelegen, stuwmeer. We kijken rond in de barokke kerk uit de 18e eeuw. Er zijn nog wat museumpjes, maar hier zijn we niet in geweest, wel bekijken we een kelder waar een gevangeniskerker was uit de 12e eeuw, maar de kelder had ook iets met wateropslag van doen.

Hierna bekijken we Casa Orduña een huis waar een rijke, adelijke familie woonde. Het is nu een museum, waar veel oude meubels, schilderijen en gebruiksvoorwerpen te zien zijn. Interessant. Ook is er nog een tentoonstelling met modernere schilderijen. Na de wandeling door het huis, kunnen we verder lopen naar buiten om het kasteel te bekijken (alhoewel: het zijn de overblijfselen van het oorspronkelijke kasteel) Hiervandaan hebben we ook weer mooi uitzicht over de wijde omgeving. We dalen af en komen weer in het dorpje uit, De meeste huizen zijn veranderd in winkeltjes of restaurantjes en ach, natuurlijk kom ik ook nog wat aardigheidjes tegen😊

Als we uitgekeken zijn in Guadalest (het is maar klein) rijden we naar beneden naar de stuwdam, we zien dat er een smal weggetje aan de andere kant van het stuwmeer loopt en we besluiten dit maar op te rijden. Ook van deze kant hebben we mooi uitzicht op het stuwmeer en "adelaarsnest" Guadalest. Door de mooie omgeving rijden we wat rond, het weggetje is zo smal dat het niet terug te vinden is op de navigatie. Na een mooie rit komen we uiteindelijk wel weer in de bewoonde wereld uit, we rijden over een doorgaande weg verder het binnenland in richting van het stadje Alcoi, helaas gaat het wel even een beetje regenen.

Bij Alcoi zoeken we de weg die via een bergpas naar Xixona loopt, prachtig hier, maar door de laaghangende bewolking zitten we wel in de mist op een gegeven moment. Na de pas dalen we via heel veel haarspeldbochten af. We rijden verder tot Alicante, hier nemen we de weg die dicht langs de kust en de zoutmeren loopt. We zien weer heel veel flamingo's: ze staan in het water én ze komen aan vliegen.

Al met al een leuke tocht vandaag! Terug in Lo Crispin strijken we met zijn allen maar weer neer op het terras, uiteraard weer met hapjes en drankjes.

's Avonds is het te fris om nog buiten te gaan eten, we zoeken de toevlucht dus maar binnen, maar we laten de pasta met veel verse groentes er niet minder om smaken! Later zitten we bij de tv met een drankje en bekijken een mooie film (Australia)

Dinsdag 27-10-2015 11e vakantiedag

Vandaag starten we dag ook weer met een ontbijtje op ons balkon. Koffie met een paar boterhammen, met de heerlijke Spaanse vleeswaren. Sinaasappeltje erbij voor de vitamientjes. Lekker!

We hebben voor vandaag weer een mooie wandeling gepland. Hiervoor rijden we naar het Parque Natural La Mata. Dit is één van de zoutmeren tussen Torrevieja en Guardamar. We parkeren de auto bij het bezoekcentrum en gaan dan aan de wandel.

Er is een rondwandeling langs de druivenvelden hier. De druiven worden hier op een biologische wijze geteeld en de mineralen in de grond rond de zoutmeren zorgen voor een goede kwaliteit wijn. Wij wandelen een deel van de route en gaan dan verder over het wandelpad linksom de Laguna de Mata. Het is een groene omgeving en we hebben mooie uitzichten over het water. Na een stuk lopen komen we langs het eerste uitzichtpunt. Hier is een observatiepunt waar we vogels gaan spotten. Er zijn helaas geen flamingo's in de buurt. Wel zien we andere watervogels als aalscholvers, eenden, meeuwen en dergelijke. Verder is het gewoon mooi hier, rustig en stil. Heerlijk om een poosje te zitten en rond te kijken.

Na een poosje genieten en foto's maken wandelen we verder over het pad (die hier uit een houten plankier bestaat). Er zijn slechts een paar andere wandelaars. Opeens zien we wat over de grond bewegen. Het is een eekhoorntje die tussen de eucalyptussen rondscharrelt. We wandelen door en zien een uitkijktoren, hier klimmen we natuurlijk op en zitten een poos om ons heen te speuren. In de bosjes naast ons zien we een konijntje: vooral zijn oren verraden waar hij zit! Verder speuren we naar de verschillende vogels die hier voorkomen. Pas als er een ander wandelaar zich ook op de uitkijktoren installeert met grote kijker en statief, besluiten wij maar weer een stuk te gaan lopen!

We verlaten nu de route en wandelen over een mooi pad verder evenwijdig aan het zoutmeer en dan met een grote bocht weer terug. We zien heel veel kleine vogeltjes, hagedissen en horen nog veel meer krekels. Uiteindelijk komen we weer terug bij het stuk met de uitkijktoren en hiervandaan nemen we de route terug richting bezoekcentrum, onderweg pakken we nog een stukje van de wijnroute mee.

Het was weer een prachtige wandeling vandaag! We brengen de vermoeide benen terug naar Lo Crispin, waar we nog maar eens op het terras neerduiken voor een hapje en een drankje.

In de avond rijden we gevieren naar Benijofar, een dorpje vlak in de buurt, waar we in restaurant Maite gaan eten. Een gezellig, leuk Spaans restaurantje, waar je prima kan eten. We krijgen een amuse voorgeschoteld: stukjes tortilla. Erg lekker! We zien paella op de kaart staan, helaas blijkt dat we dat van te voren hadden moeten bestellen, dus dan maar wat anders lekkers opgezocht. We kiezen vooraf voor calamaris, lekkere krokante inktvisringen en als hoofdgerecht nemen we ook vis: gebakken zeewolf. We drinken er koude rosé bij. Bert gaat nog voor een toetje 😊

Na dit heerlijke maaltje, waarbij we natuurlijk gezellig hebben zitten praten, verlaten we Benijofar en rijden we verder naar Torrevieja. We zetten de auto in de parkeergarage onder de boulevard en wandelen naar de avondmarkt. Het is beduidend eind van het seizoen, er is jammer genoeg maar een enkel kraampje open. We wandelen nog een stuk over de boulevard (even wat winkels bekijken) Ook hier is merkbaar dat het toeristen/zomerseizoen zo goed als voorbij is, het is erg stil. We besluiten om dan maar terug naar Casa Diferente te gaan om daar nog een afzakkertje te nemen. Het is helaas alweer de laatste avond hier!

Woensdag 28-10-2015 12e vakantiedag

Zoals we hier intussen wel gewend zijn beginnen we de dag met koffie op het dakterras. Daarna is het tijd om onze spullen eens in te gaan pakken en in de auto te zetten. We maken de gebruikte ruimtes weer spic en span en als de rest van het gezelschap ook opstaat, is het tijd om ons galgenmaal te gaan bereiden. Dit maaltje is een uitgebreid ontbijt, met versgeperste sinaasappeltjes, koffie, roerei, broodjes en allerlei lekker beleg, vers fruit. En natuurlijk laten we het ons goed smaken.

En ja, dan is het echt tijd om afscheid te nemen van onze vrienden en moeten we langzaamaan de terugreis gaan beginnen. Nadat we uitgezwaaid zijn stellen we de navigatie in op Noord-Spanje zonder tolwegen. Eerst rijden we een stuk het binnenland in waar we door een bergachtig gebied rijden om daarna weer richting kust te gaan richting Valencia. Aan de velden vol sinaasappelboompjes is te merken dat we daar in de buurt komen (en zien we uiteraard ook waar de streek bekend van is)

We vervolgen nu onze rit verder noordwaarts, we rijden nu evenwijdig aan de kust, hebben af en toe mooi zicht over de kust en eilanden in de verte (Mallorca denk ik). We hadden wat opties om te gaan doen onderweg, maar dat komt ivm tijd niet helemaal uit. We tokkelen dus maar lekker door richting Barcelona. Af en toe houden we pauze om wat te eten en drinken en de benen even te strekken of foto's maken.

In de buurt van Barcelona pakken we wel wat tolwegen, want anders moeten we denk ik dwars door de stad gaan rijden. En het is zelfs op de wegen rond Barcelona al erg druk aan het worden. Na Barcelona zoeken we de kustweg weer op en gaan we op zoek naar een hotelletje, we komen langs een dorpje, hier staat een enorme file die het dorp in wil , we rijden nog maar een dorpje verder. We vinden een leuk hotelletje in Canet de Mar: Hotel Mitus. We krijgen een mooie kamer, waar we wel wat moeite voor moeten doen (4e etage 😊 ). Maar het trappen lopen is de moeite waard, het is een leuke kamer met dakterras, met mooi uitzicht over de zee!

Ik ga de trappen weer af en haal wijn, die we heerlijk zittend op het dakterras nuttigen! We eten 's avonds in het hotel, er is maar beperkte keus, maar de biefstuk met verse patatjes en een salade smaakt prima. En bij de prijs van €10,-- pp zit ook nog een flesje wijn inbegrepen. Kopje koffie toe en het restantje wijn drinken we op ons dakterras op.

We gaan lekker slapen, maar om 01.37 uur worden we allebei wakker, het bed staat te schudden, de deuren van de kast en de balkon deuren zijn aan het rammelen: Dit lijkt wel een aardbeving!

Het is na een paar seconden wel weer over, maar het is toch een rare gewaarwording. Buiten of in het hotel is verder niets te horen, geen schade dus, we proberen maar weer verder te slapen, al valt dat aanvankelijk niet mee.

Donderdag 29-10-2015 13e vakantiedag

Na de wat gestoorde nachtrust zijn we toch wel weer op tijd wakker en kunnen genieten van een prachtige zonsopgang boven de zee. Het is wel erg frisjes buiten op het dakterras, we kunnen merken dat we al weer een stuk noordelijker zijn. Ik kruip nog even terug in mijn warme bed om weer warm te worden, intussen zoek ik even op internet of er inderdaad een aardbeving is geweest en ja hoor M3.8 en het epicentrum in de buurt van de Spaans/Franse grens.

We gaan beneden ontbijten, de sinaasappeltjes worden uitgeperst, koffie wordt in een ouderwetse, superleuke ketel, gezet en er is heerlijk brood, allerlei beleg en een schaaltje Spaanse ham en kaas en we krijgen er ook een roerei bij. Voldoende om de dag te beginnen.

Na het ontbijt slepen we onze spullen de trappen weer af en dan gaan we de reis weer vervolgen. Voorlopig rijden we verder langs de kust, door Calella en in de richting van andere bekende badplaatsen als Blanes en Lloret de Mar. Maar wij draaien hier het binnenland in en rijden richting Girona. Komen dan ook vlak langs de plaats waar de aardbeving was, maar er is gelukkig geen schade te zien.

We gaan bij Perthus de grens met Frankrijk over, richting Perpignan en Montpellier en maken een mooie rit langs de kust hier met z'n vele zoutmeren (Parc naturel regional de la Narbonnaise en Mediterranée) Het is heel mooi hier en we zien ook weer de nodige flamingo's.

Bij Montpellier verlaten we de kust en rijden op Ales aan. De dag is intussen al weer flink gevorderd en ik ga via internet zoeken naar een hotelletje. We vinden iets in Sauve. Het is een bed and breakfast in een oud Domaine. Bij het Domaine is een hele oude boerderij. Het huis waarin wij een kamer hebben is uit 1800. We maken een gezellig praatje met de beheerster. De kamers zijn groot en hoog, met hele dikke muren. Er is een mooie schouw en er staan een paar makkelijke stoeltjes. Leuk plek wel!

We gaan na het installeren even de omgeving verkennen. Aan de overkant van de weg, liep vroeger een spoorbaan. Deze is nu omgetoverd in een fiets/wandelpad (Voie Verte). Er rijden veel 4 persoonsfietsen, maar ook gewone fietsers, skaters, wandelaars en hardlopers maken er gebruik van. Wij maken er een wandeling over, langs in herfstkleuren getooide druivenvelden. Als het gaat schemeren zoeken we ons Domaine De L'évesque weer op. Vlak naast het Domaine is een restaurantje, maar dat is kennelijk alleen maar 's middags open. Dus nemen we de auto maar en rijden een paar kilometer verderop naar Sauve. (Ons overnachtingsadres ligt een stukje buiten het dorp) We hadden al een reclamebord langs de weg zien staan van restaurant de la Gare, deze zoeken we dan maar op. Het restaurant heet L'Ancienne Gare en is gevestigd in de voormalige wachtkamer en helemaal in de stijl van een station ingericht. Zelfs de servetringen zijn in de vorm van bagagelabels.

En ook niet onbelangrijk: Het eten is er uitstekend. Heerlijke Paté vooraf, daarna eendenborst en een superlekker toetje. Er wordt veel gebruik gemaakt van streekproducten!

Na het eten zoeken we onze kamer op, waar de kachel inmiddels brandt. Na een poosje zitten in de zithoek zoeken we de zéér comfortabele bedden op.

Vrijdag 30-10-2015 14e vakantiedag

We krijgen een lekker ontbijtje voorgeschoteld in een grote kamer in het Domaine. De beheerster van de B&B heeft allerlei heerlijke jammen gemaakt van vruchten van eigen kweek. Vooral de jam van groene tomaten is verrassend lekker! Boerenbrood erbij, koffie en versgeperste jus. Niet verkeerd.

We praten nog even gezellig met de dame en horen nog meer informatie over de geschiedenis van het oude huis en de boerderij. Maar dan wordt het langzaam aan wel eens tijd om verder te reizen.

In het stadje Sauve gaan we eerst eens rondkijken, het heeft een oude historie al vanuit de middeleeuwen.

Vandaag staat een rit door de Cevennen op het programma. Het eerste doel is de "Mont Aigoual" een hoge top in dit gebied met een mooi uitzicht. (Ook een berg waar de Tour de France nogal eens tegen op rijdt) Het is er erg winderig en koud, maar we beklimmen toch het uitzichttorentje om even te genieten.

We dalen weer af en nemen een route door het gebied richting Florac. In dit plaatsje hebben we ooit eens op een camping gestaan en ik herinner me een mooi gelegen restaurantje vlak bij een kerk met water er omheen waar eerst zwaluwen rondvlogen en in de schemering vleermuizen. We rijden diverse rondjes door het stadje en als ik al hevig begin te twijfelen aan mezelf, vinden we uiteindelijk toch het restaurantje.

De camping hebben we niet meer kunnen ontdekken...

We vervolgen onze route door het mooie gebied, er zijn heel veel grotten en andere mooie bezienswaardigheden, jammer genoeg hebben we niet voldoende tijd om er het nodige van te bezoeken. Een ander jaar maar weer eens terugkomen hier! We zetten de Tom Tom maar aan en laten ons de weg wijzen naar een doorgaande weg. We moeten nog heel wat kilometers afleggen richting Nederland.

We hebben nog wel een hele mooie afdaling te gaan: we zien talloze haarspeldbochten beneden ons. Prachtig uitzicht weer op een dorp in het dal. Uiteindelijk bereiken we een snelweg en dan gaan we meer vaart maken, tot we het stadje Moulins bereiken, hier boeken we een Ibishotelletje.

We eten 's avonds in het hotel, er is een eenvoudig menu. Wat wel grappig is: de frietjes worden in een miniatuur friteuse mandje geserveerd!

Zaterdag 31-10-2015 15e vakantiedag

Het ontbijt is in vergelijking met het diner superluxe. Wat een keus! Je kan zelf je eitjes koken in een speciale eierkoker. Verder is er veel keus aan brood en broodjes, sapjes, beleg, fruit en noem maar op.

Na dit uitgebreide ontbijt pakken we de spullen weer in en beginnen aan de laatste dag van de vakantie. We worden via de navigatie dwars door de stad geleid, we komen door de meest smalle straatjes. We komen er dan wel achter dat de navigatie op vermijd snelwegen staat. (Zo zijn we nog een week onderweg 😊 ). We zetten hem maar snel anders, we moeten nog een aardig stukje vandaag.

We rijden eerst op Nevers aan en dan door richting Parijs, hier moeten we ons even door de Perpherique worstelen. Ach het valt wel mee, het is wel flink druk,maar we kunnen blijven rijden! Na Parijs gaan we door richting Lille. Hier in de buurt zoeken we nog een Franse hypermarkt op en slaan de nodige Franse lekkernijen in!

Na het boodschappen doen bereiken we al snel de Belgische grens, rijden dwars door België naar Nederland en komen dan bij Rotterdam in een vaststaande file terecht. Een half uur lang kunnen we niet voor of achteruit. Jaja, rijden we zo'n 5500 kilometer, dan strand je als je nog een 1/2 uurtje te reizen hebt. 😊

Maar uiteindelijk komt er weer beweging in de zaak: er is minimaal 1 auto weggesleept, maar wat er nou precies aan de hand was?????

Het laatste stukje rijdt weer vlot aan en dan zijn we om 20.00 uur weer veilig en wel aangekomen in ons eigen huis!

Het was weer een heerlijke vakantie!

Tot: 0.183s; Tpl: 0.031s; cc: 8; qc: 26; dbt: 0.0284s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb