Day 20: Condé-sur-Marne - Chalons-en-Champagne

France's flag
Europe » France
July 22nd 2022
Published: July 22nd 2022

Marne kanaal / Marne canalMarne kanaal / Marne canalMarne kanaal / Marne canal

Het Marne kanaal dat parallel loopt aan de rivier de Marne. Dit kanaal is gegraven omdat de Marne rivier hier vrijwel onbevaarbaar is. Het is 67 km lang en is gebouwd van 1836 tot 1846. The Marne canal that runs parallel to the Marne river. This canal was created because the Marne river is not really navigable here. It is 67 kms long and was built between 1836 and 1846.
A short day today, 18.9 kms. Temperature at arrival 27 degrees. We didn’t walk as much alongside the canal as we thought we would yesterday. We did follow it, but the track was far enough away from it for at least half the time so that we could not see it. Overall the track was reasonable varied, even though it was quite straight most of the time. Arriving at Chalons, we took the bus to the campground which is 4 kms outside of town. Chalons is a very old and special city and we will visit it on Monday. I will tell you more about it then. We will walk for two more days, then return by train to Chalons on Sunday afternoon and take one more day to look around before going back to the Netherlands on Tuesday.

Een kortere dag vandaag, 18.9 km. De temperatuur bij aankomst was 27 graden. We hebben vandaag niet zoveel het kanaal gevolgd als we verwachtten gisteren. We volgden het kanaal wel, maar het pad was voor minstens de helft van de tijd er ver genoeg vandaan waardoor we het kanaal niet zagen. Over het geheel was het pad vandaag best gevarieerd, ook
Church in Condé-sur- Marne / Kerk in Condé-sur-MarneChurch in Condé-sur- Marne / Kerk in Condé-sur-MarneChurch in Condé-sur- Marne / Kerk in Condé-sur-Marne

We were able to visit the church in Condé-sur-Marne yesterday evening. Our host gave us the key. It is a very old church from the 12th century. It has been damaged and restored a number of times. The worst damage happened during a German bombardement in the night of 2-3 May 1917. Which took off the roof and destroyed almost everything inside. We hebben gisteren de kerk in Condé-sur-Marne kunnen bezoeken. Onze gastheer had de sleutel. Het is een erg oude kerk uit de 12e eeuw. Ze is een aantal keren beschadigd en weer hersteld. De ergste schade ontstond tijdens een bombardement door de Duitsers in de nacht van 2-3 mei 1917. Dat vernietigde het dak en het meeste dat binnen stond.
al was het meestal wel rechtdoor. Aankomend in Chalons, hebben we de bus genomen naar de camping, die 4 km buiten de stad ligt. Chalons is een erg oude en bijzondere stad, die we nader zullen bekijken op maandag. Ik zal je er dan meer van vertellen. We lopen hierna nog twee dagen en gaan dan zondagmiddag per trein terug naar Chalons. We gebruiken maandag om hier verder rond te kijken en reizen dinsdag terug naar Nederland.

Grey Heron / Blauwe reiger Grey Heron / Blauwe reiger
Grey Heron / Blauwe reiger

Deze blauwe reiger stond te vissen aan het kanaal. Hij bleef zomaar staan terwijl we er langs liepen. This grey heron was fishing along the Marne canal. It just stayed there while we were walking past. For our NZ readers, this heron is about 40-50% larger than our white faced heron.
Camping again / Weer kamperen Camping again / Weer kamperen
Camping again / Weer kamperen

After 7 days we are finally camping again. And the campground seems to be full of Dutch people! In the block where we are standing it is Dutch people only. Counting 11 spots, including ourselves. One of them is a Dutch guy walking the V Francigena all the way to Rome this year from Maastricht. Na 7 dagen staan we eindelijk weer eens op een camping. En de camping lijkt vol te staan met Nederlanders! In het blok waar wij staan tel ik 11 plaatsen, inclusief onszelf. Één van hen is een Nederlander die ook de V Francigena loopt, helemaal naar Rome dit jaar vanaf Maastricht.

Tot: 0.076s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0574s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1mb