Hoho Santa


Advertisement
Finland's flag
Europe » Finland » Lapland » Rovaniemi
July 9th 2010
Published: July 9th 2010
Edit Blog Post

In de ochtend komen er enkele regendruppels naar beneden. Gelukkig had ik tijdig de was binnengehaald. De 2 Polen trekken samen verder. Ik doe de helft van hun traject. Ik zeg nog saluut tegen men landgenoten en ik trek naar het centrum. Bij de post ga ik langs voor Euromunten van 1 en 2 cent die niet mee in de omloop zijn in Finland. Hier hebben ze enkel collecterboxen en verwijzen ze me door naar de bank. Na een tijdje wachten geraak ik daar ook niet gesteld en verwijzen me door naar de Poolcirkel. Ik ga nog langs de toeristische dienst waar ik campingbrochures bemachtig en even online ga. Na de supermarkt cruise ik naar Santa Village. Over een mooi fietspad kom ik na een half uurtje daar aan. In een souvenirshop koop ik wat gadgets en vervolgens steek ik de Poolcirkel over. Ik laat me fotograferen door een bijstander en zoals gewoonlijk sta ik er weer geweldig op, niet dus. De Kerstman zelf zag ik niet wegens te druk. Ik verstuurde wel een kaartje vanuit het enige echte postkantoor van Santa. Na het kerstdorp vindt men het niet meer nodig van een fietspad te voorzien en ga ik voor lange tijd over de drukke baan zonder vluchtstrook waar de auto’s voorbij flitsen. Na de afslag naar Ivalo wordt het rustiger en is er soms een fietsstrook. Een wolkbreuk biedt zich aan en ik spurt snel. Na hier enige tijd verpoosd te hebben, ga ik verder maar de regen houdt nog zachtjes aan. De weg gaat wel door een mooi rustig bos, de vegetatie lijkt al lager te worden. Ik wacht nog altijd op men eerste rendier in het wild. Sneller dan voorzien kom ik aan op de camping. Een rustige camping bij een meer voor een redelijk prijs en jawel gratis internet. Ik ga eerst douchen in de hoop dat het stopt met regenen. Uiteindelijk zet ik men tent op in de motregen. Vervolgens sluit ik me op in de keuken op te koken en te surfen.

Advertisement



10th July 2010

poolcirkel
Hey Peter, Ik lees met veel belangstelling uw verhalen en kan er van genieten!.. Onze kinderen namen 4 jaar geleden juist dezelfde foto aan de poolcirkel.. Maar het mooiste moet nog komen, Noorwegen!! Vele groetjes van een oud-collega van de hemato..
11th July 2010

die twee landgenootjes...
he Peter we zien dat je de poolcirkel overschreden hebt .-) we waren toch een beetje nieuwsgierig naar het verdere verloop van je reis. Leve het bloggen!! We hebben hier al twee dagen natuurpark opzitten, tis hier schitterend maar niet echt haalbaar om door te fietsen. Rendieren logeren in het dorp Saariselkä. allez dat denken we toch, want in de wilde natuur kwamen we ze nog niet tegen, maar voor ons hostel wel :-)

Tot: 0.291s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 52; dbt: 0.0746s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb