Andere Noordkaapfietsers


Advertisement
Finland's flag
Europe » Finland
July 10th 2010
Published: July 14th 2010
Edit Blog Post

Na een laat ontwaken door het nachtsurfen, ga ik in de keuken ontbijten en check ik mail. Daar geraak ik aan de praat met een Duitser die 10 jaar geleden ook naar de Noordkaap fietste. Hij geeft me nog een tip voor een mooie weg. Ik back-up ook nog even zijn foto’s op USB-Stick met men netbook. Als ik doorga, staan er nog 4 andere fietsers ook op het punt te vertrekken. 2 Fransen en 2 Spanjaarden, één van hen was laat in de nacht aangekomen na een rit van +200km. Ze zijn op terugweg van de Noordkaap. Ik hoor nogmaals dat Noorwegen niet te onderschatten is en dat de beklimmingen zwaar zijn. Ook krijg ik te horen dat de toegang tot de Noordkaapsite NIET gratis is. Ik steek van wal voor men rit van vandaag en na 10km doe ik wat inkopen in een tankstation. 5,45€ voor wat beleg en 0,5l frisdrank, die zotten Finnen toch. Als ik uiteindelijk men middagmaal nuttig blijkt dat ik niet genoeg brood meer heb, koekjes vullen het gat op. De weg gaat langs mooie bossen, de uitzichten zijn dan ook geweldig. Hier en daar zie je ook stukken moeras. Net voor men bestemming zie ik nog een pijltje voor een bezienswaardigheid. Dit gaat over een onverharde weg het bos in. Het komt uiteindelijk uit bij een fenomenaal zicht over River omgeven door rotskliffen. Dit wonder der natuur heeft ook zijn bewakers. Muggen terroriseren me en ik spring snel terug op de fiets. De vlucht gaat niet van een leien dakje want de weg is vergeven van rotsen en boomstronken. Dit staat dan gemarkeerd als fietsroute! Als ik uiteindelijk terug op het asfalt ben, moet ik iets later stoppen om men benen in te smeren met betenzalf want ze hebben zo lelijk huisgehouden dat de jeuk niet te houden is. Net voor ik Sodankyle binnenrijdt gaan de hemelsluizen open. Ik schuil even in een bushokje maar ga dan via de supermarkt verder tot de camping. Een redelijke prijs betaal ik hier. Aangezien het nog regent, ga ik eerst in de douche. Dan zet ik tussen de druppels in men tent op en ga dan naar de keuken. Ik heb lasagne en er is een oven! Smaken dat ik deed. In de keuken ontmoet ik Polen die ook wel eens op de fiets springen maar dan in eigen land voor korte ritjes. De man heeft dezelfde GPS als ik en ik geef hem nog een handige gebruikerstip. Dan ontmoet ik nog 3 Finse motorrijders waarvan ik een insectenwerend middel krijg en een kopje koffie. Ze vertellen me ook dat de mensen is het Noorden ook zeer behulpzaam zijn. Dus als ik hulp nodig heb, mag ik niet aarzelen om die ook in te roepen.

Advertisement



Tot: 0.205s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0676s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb