Dag 12: Culinair Wenen!

Austria's flag
Europe » Austria » Vienna
October 1st 2018
Published: October 1st 2018

Vanmorgen was een druk moment.

Aangezien we illegaal stonden (vlak voor een camping dan nog), moesten we wel op tijd vertrekken.

Om 7u stond onze wekker om dan snel vertrekkensklaar te geraken.

Thomas en Laura ruimden snel hun tent op om snel de camper in te stappen en verder te rijden (wel nog snel enkele foto’s van de mist op het meer!).

Omkleden en een beetje wassen, deden we op een wegtoilet.

Niet de meest comfortabele voorziening, maar dat kon er nog wel bij na die sobere, smaakloze maaltijd van gisteren.

Ondertussen nog een vignet kopen (we waren dus ook al illegaal over de wegen aan het rijden) en richting de volgende camping.

Daar aangekomen op een klein boerderijtje met enkele staanplaatsen voor campers en tenten, aten we ontbijt en meteen dus ook ons middagmaal.

Dan richting Wenen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want van de 14 P&R’s is er geen enkele toegankelijk voor campers!

Na met zijn allen op onze GSM’s een oplossing te zoeken, vonden we niks beters dan ons op de parking van een supermarkt buiten de stad te zetten.

Gelukkig was er wel een bushalte in de buurt.

Na een kleine 5 min vertelde een toevallige voorbijganger ons dat we aan de bushalte voor de nachtbussen stonden (je moet het maar weten!).

Gelukkig was de andere niet veel verder.

Op de bus kon je ook geen kaartjes kopen, dus mochten we (weer illegaal) mee van de chauffeur, zolang we aan de U-bahn dan maar een ticket kochten.

Zo gezegd, zo gedaan. We kochten een ticket voor 2 dagen al het openbaar vervoer in en rond Wenen te nemen en namen de U-bahn (metro) naar de binnenstad.

Het heeft even geduurd, maar we waren er dan eindelijk tegen 14u.

Laura en Kathleen waren hier al eerder geweest, dus ze wisten gelukkig ongeveer de weg.

Laura praatte zo enthousiast over een ijssalon waar ze deze zomer iets gegeten had (uiteraard, Laura praat bijna een hele dag door over snoep en koekjes als je haar laat doen), maar toen we er passeerden, zagen we dat ze de winkel aan het verbouwen waren.

Geen ijs voor Laura J

Gelukkig hadden we nog iets veel beter op de planning staan!

Onderweg naar ons plan (ik houd jullie nog even in spanning) passeerden we vele unieke, kleine winkeltjes.

Eén daarvan was een gummibeerwinkel.

Een snoepwinkel die massas verschillende en vreemde smaken gummisnoepjes hadden.

Terwijl we er stonden kwam de winkelbediende non-stop af met verschillende potten snoep om te proeven!

We kregen onder andere proseccogummiberen, pina coladasnoepjes, verschillende soorten fruit, …

Allemaal met een unieke en lekkere smaak.

Dus, we kochten uiteraard 2 kg gummisnoep! J

Dan passeerden we de Stephansdom. Een dom met een enorm mooi dak dat ik eerst zelfs nog niet gezien had ook al bleven ze wijzen. J

We gingen even binnen voor enkele foto’s en Kathleen bewonderde er het orgel.

Dan eventjes door de winkelstraat.

Opvallend was dat er (tussen de souvenirswinkeltjes met Mozart’s gezicht overal door), heel veel merkwinkels waren en dat het niet goedkoop was.

We bezochten de Swarovskiwinkel, waar enkele mooie kristallen kunstwerkjes stonden, we passeerden een dure theewinkel (20 euro ongeveer voor 20 zakjes thee, nee bedankt!).

Voor ik het zelf nog maar goed door had, kwamen we aan bij onze eerste stop.

Hotel Sacher!

Zoals de naam misschien al doet vermoeden heeft het iets te maken met de Sachertaart.

Dat klopt, dit is de familie die sinds 1832 het originele recept voor de Sachertaart hebben en maken. Aangezien Laura haar ijsjes al moest overslaan (en omdat je dit gewoon gedaan moet hebben!), besloten we om aan te schuiven in de rij die voor de ingang stond.

Na ongeveer een 10-tal minuten aanschuiven, kregen we een plekje bij het raam.

Laura zat op exact hetzelfde plekje als waar ze enkele maanden geleden ook zat.

Geheel toevallig, dat was wel grappig.

Je zou denken dat het er met een wachtrij enorm snel aan toe zou gaan, maar niets was minder waar.

De obers namen allemaal hun tijd en op geen enkel moment voelden we ons buiten gekeken. Zo zou het overal moeten zijn.

De taart was enorm lekker! We dronken er allemaal nog een kop Sacherthee bij en genoten met volle teugen!

Een aanrader voor iedereen die in Wenen komt.

Verder wandelden we nog wat doelloos door de stad om op goed geluk een supermarkt tegen te komen.

Thomas en Laura kochten er ontbijt voor morgen (vannacht hadden ze nood aan een bed in een hotel zodat ze eindelijk eens goed konden ‘doorslapen’.) en ik kocht enkele pakken tutti frutti voor thuis en een kleinigheidje voor mijn tante! J

Ondertussen hadden we alvast een doel.

We wilden vandaag of morgen ook gaan eten op de plek waar ze de originele Wienerschnitzel maken en uitvonden (toch volgens de legendes): het restaurant Figlmüller.

Online vonden we dat vandaag en morgen al volledig volzet was, maar we besloten om onze kans erop te wagen.

Met een omweg van mooie gezellige straten en prachtige bezienswaardigheden (je moet er je best doen om een lelijk huis te vinden), kwamen we uiteindelijk tegen 18u aan bij het restaurant. We moesten een klein beetje aanschuiven, maar gelukkig hadden ze nog plek voor 4 personen aan een tafel waar pas om 19u een reservatie stond.

Deze uitdaging namen we met open armen aan.

We bestelden allemaal dezelfde originele portie van het huis en kregen een Schnitzel die groter was dan ons bord, vergezeld van een megalekker aardappelslaatje!

De beste Schnitzel die we ooit gegeten hadden!

Ondertussen had er zich buiten een rij van minstens 20 – 25 personen gevormd.

Lucky us (again!)

Met een goed gevulde maag weer op het wilde weg wat door de Weense straten slenteren om dan aan de metro afscheid te nemen van Laura en Thomas, die de barstende koude en de harde grond ruilen voor een warme en zachte hotelkamer.

Kathleen en ik namen de metro en de bus terug om gelukkig de camper te zien staan zonder boete en dan terug richting camping te rijden (in totaal goed voor een tocht van anderhalf uur) om dan nog de afwas te doen, de blog te schrijven en op tijd te gaan slapen.

Gummisnoep, originele Sachertaart, originele Wienerschnitzel, …

Het was een culinaire dag vandaag! Een enorm contrast met gisteren! J

Morgen is het, na culinair Wenen, tijd voor cultureel Wenen! J

Tot: 0.048s; Tpl: 0.009s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0301s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb