Suhrn - Zhodnotenie, naklady (albansko)

Albania's flag
Europe » Albania
July 16th 2021
Published: September 5th 2021

Moja krajina c.57 (vratane nahorneho karabachu), kde sme stravili skoro mesiac a uplna bomba. Sem sa musim este niekedy vratit, bezproblem aj na mesiac.

Ludia uplne super priatelsky, jedlo roznorode, nie len same grilovane masa ale aj zelenina ci ryza. Pivo sa dalo, taktiez vinko. Domaca rakija kvalitna.

Doprava na vychode dost pomala, bo prakticky neexistujuce cesty (hlavne z korca do permetu), zvacsa len strkove, hlinenne. Inak vsak bezproblemova, vzdy sa nasiel neaky spoj co siel i do malej dedinky. Na ostatnom uzemi cesty lepsie nez na svk v niektorych usekoch.

Bohuzial sme neskusili vlak, ten jazdi len sem tam a len na malickom useku v okoli tirany. Busy (zvacsa minibusy) boli o stasti, raz super moderny, inokedy uplne rozpadajuca sa varka.

Skusali sme aj stopovat, tu sme moc stastia oproti macedonsku nemali (mam na mysli cakaciu dobu), i ked nas vzdy niekto po chvili zobral, no zvacsa to boli turisti a nie domaci.

Ubytka boli fajn, je vidiet, ze to tu este neni moc turisticke, tak domaci boli velmi pohostinny (mimo ksamil)

More pekne ciste, odporucam albansku rivieru pred uplnym juhom v ksamile ci sarande. Su tu dost dlhe plaze a ziadne obrie hotely, i ked plaze strkove, resp kamenne. Dole na juhu su pieskove ale tam to je zamorene ludmi. I ked sme tam boli len v ksamil, mozno v okoli su plaze menej preplnene a moc tomu neverim.

Hory ma albansko tiez paradne. Omrkli sme vsak len prevarenu destinaciu valbone/theth. Odporucany nam bol prechod kukes, shistavec, caje, radomira, peskopija a korab. To mrkneme niekedy nabuduce.

Pogradec

fajn mestecko na brehu ohridskeho jazera. Piesocna dlha cista plaz, pohodova promenada. Oproti ohridu je to tu kludnejsie, ludia uplny pohodaci, zvacsa tu boli rodinky s detmi ci stary ludia. Mesto cisto len na relax, odporucam zostat min 2noci

ubytko

Pogradrec pension - apartman s malickou kuchynkou. Trosku dalej od jazera ale v tichej casti. Majitelka napomocna. odporucam

Korce

cierny kon nasho tripu. Mestecko ma super kaviarnickovu atmosferu, prekvapil aj despoticky vyzerajuci trh (skor burza starych veci) za bus stanicou. Super lacne pivo v miestnom pivovare, kde pohodu narusali len zobrajuce deti. Keby vieme tak tu zostaneme dve noci.

ubytko

At gh - 4dorm, share kupelka. Ubytko opat v tichej casti, majitel umelec, tak aj ubytko v podobnom duchu. Fajn na take dve noci urcite.

Permet

povodne sme tu chceli zostat dve noci ale ludia tu moc priatelsky neboli. Mestecko pre nas posluzilo ako vychodiskovy bod k termalnym pramenom llixhat e benjes. Tam bolo dost ludi a ziadny velky vau efekt to v nas nezanechalo, i ked sme sa po kupeli citili trosku viac zdravsie a necitili sme ziadne bolesti v klboch. Kanon pri pramenoch fajn, len clovek musi ist viac hlbsie, chalan co sme stretli, tam bol po kolena v blate. Ako cielene by som sem veru nesiel-

ubytko

kely guesthouse - pekna velka izba s balkonom a private kupelkou. Fajn ubytko i ked wifi obcas strajkovala. I ked bolo ubytko pri hlavnej ulici, ruch bol v pohode. Zachod bol bez prkinka, majitel velmi priatelsky a ranajky super. Odporucam

Gjirokaster

toto mesto kazdy ospevoval ale tak isto ako predchadzajuce mesto v nas neaky vau efekt nezanechalo. Stare mesto je v kopci, clovek sa riadne naslape, stare domy fajn ale ako vravim nic extra. V obrej pevnosti sme neboli. Jazero liqeni i viroit velke ale opat nic preco by sem clovek cielene siel. Ali pasha most sa dal, keby mam lepsiu mapu da sa tu spravit mensia turistika po kopcoch. samozrejme v chladnejsom pocasi a nie v 40c co sme tam mali.

ubytko

tourist guesthouse gjirokaster - doublebed, kupelka, fan. Majitelka extra priatelska, izba prakticky bez okien ale to vobec nevadilo. Odporucam.

Sarande

panelakove peklo, oblukom sa vyhnut tomuto mesto. Vsade samy hotel, apartman, plaze zvacsa vsetky sukromne. V meste same zapchy. Potapal som tu cez spiranca diving center. neodporucam toto dive centrum. Davaj prachy a ine nas nezaujima. Inak ponory boli fajn, hlavne vrak probitas.

Blue eye

opat vela kriku pre nic. Voda naozaj super cista ale okolie nic moc. Pristupova cesta prasna polnacka. Este sa tu aj vstupne plati, neviem ale zaco.

Ksamil

ukrajinske letovisko. Priamo v meste pieskove plaze ale tie posiate slnecnikmi a lehatkami doslova hlava na hlave. More vsak velmi ciste s peknou farbou. Pre lenochov a ludi co im nevadi, ze im dalsi clovek dycha na plazi na chrbat idealne miesto, pre nas horor. V okoli su i ine plaze ale tie sme nenastivili. Odporucam lokalnu restiku za centralnym supermarketom.

ubytko

spahiu apartmant - cca 10.min od mora ale kludna cast, apartman super cisty. Majitelia len zhrabli prachy a viac sa o nas nestarali. Odporucam

Himare

velmi prijemne mestecko. Na kamienkovej plazi zvacsa domaci turisti. Odporucam navstivit aj vedlajsiu plaz livadhit. Ta je dlha, more pekne a ziadna masovka ako v ksamil

ubytko

apartments himare - malicky apartman v kopci. Majitel extra priatelsky. Odporucam

Vlore

kedze sme mali ubytko daleko od centra tazko to realne hodnotit ale plaze ubohe a co sme boli v centre cez den, tiez nic extra. Zostat tu tak max na jednu noc po dlhom presune z himare/tirany. Klastor zvernec fajn ale len autom, pesi sa tam neoplati trepat

ubytko

kristeo apartments - apartman bol fajn, no strasne daleko od mesta i ked blizko plaze. majitelia nic moc.

Berat

pevnost nad mestom so skvelym vyhladom, rieka co rozdeluje mesto na dve casti, na kazdej fajn stare fotogenicke domceky. Genialna restika lili s uplne genialny majitelom. Jednoznacne dalsie top mesto v albansku. Z mestecka sa da spravit day trip k velmi peknemu osum kanonu, to odporucam, i ked po vlastnej osi je to trosku dobrodruzstvo ale da sa to.

ubytko

hotel villa 97 - dve oddelene postele, privat kupelka, fan. Ubytko ma dobru lokaciu avsak v horucich dnoch neodporucam, fan co sa podoba na ac izbu moc nevychladi.

Tirana

v tomto meste sme sa zdrzali najdlhsie. Samotne centrum je tak max na den ale daju sa tu podnikat rozne day tripy. V meste je dost velky park s jazerom kde sa da pekne relaxovat. Jedlo v restikach je super lacne v okoli stareho bazaru, nocna scena plna barov je v casti blloku (cenovo sme neskusali). Odporucam sa vyviest lanovkou na stanicu dajti a odtial pokracovat dalej do kopca odkial je pekny vyhlad na okolie pri rozpadnutom dome (mapy.cz), dole do mesta sa da v pohode zbehnut, teda ak cloveka nezastihne mega dazd. Pri lanovke je aj bunkart muzeum, toto ma byt lepsie ako v meste ale ziadny vau efekt to vo mne nenechalo. Co vsak odporucam je freewalking tour. Chalan bol uplne genialny.

Dalsi day trip odporucam k jazierku syri i ciklopit za mesteckom krrabe. Po ture ak ma clovek stastie tak ho odchyti domaci naruzivi zberac znamok, ci starych penazi. Chlapik turistov pohosti roznymi dobrotami

Ubytko

buff hostel tirana - 8dorm, share kupelka, ac. Velmi prijemny majitel nabity informaciami o celom svete, kedze pracoval v cestovke. Fajn spolocenska miestnost na dvore, izby ciste, tiez kupelka. Mali sme stastie na super osadenstvo. Jednoznacne odporucam.

Kruje

tu je vela kriku pre nic. Mestecko vysoko v horach ale cista turisticka pasca ale zas da sa to pekne skombinovat s vyletom do durresu, kde sa clovek moze osviezit v nie moc cistom mori (v porovnani s juhom). Do druheho menovaneho by som vsak nesiel ani len na jednu noc.

Shkoder

dalsie top mestecko kde je fajn pesia zona, jazero je trosku od ruky, tak to hodnotit nemozem. Pevnost navstivit neodporucam. Toto mestecko sluzi hlavne ako odrazovy mostik na trek valbone-teth. Odporucam tu zostat pred aj po treku dve noci.

ubytko

Shkodra Hostel - 12dorm,share sprcha, ac. Ciste ubytko,super lokalita, s fajn majitelom a recepcnym johnom. Opat sme mali stastie na fajn osadenstvo. Urcite odporucam

Velipoje

v mestecku nic neni avsak je tu dlhocizna pieskova plaz. Ludi kopa ale na jednodenny relax po ture valbone-teth idealne.

Valbone

v tomto mestecku ludia zacinaju ci koncia popularny trek valbone-teth. V mestecku nic neni, mini obchodik, vsetky 4 restiky maju rovnake menu a rovnake ceny a chutovo to stoji vsetko za hovno. V okoli sa da akurat turistikovat, hory su velmi pekne avsak prevysenia zabijacke. My sem si dali mensi trek kukaj a mali sme dost. A to som mal povodne v plane ist na zla kolata, to by ma na dalsi den uplne odrovnalo.

ubytko

Guesthouse Skender Selimaj - dvojpostel, private kupelka, ranajky. Prijemne ubytko s fajn ranajkami a domacimi co vedia len po albansky. Wifi vsak ubohe. Dali sme si tu veceru a s porovnanim s restikami bolo super chutna. Odporucam i ked na albansko drahe

theth

v tejto dedinke je viac restik s dobrym jedlom. No opat len jeden obchod (mozno viac), kde stoji pivo rovnako ako v restike. Dedinku zvacsa okupuju obytne auta ci stany turistov. Navstivili sme vodopad grunas, ten bol fajn, odporucam. Pomalicky sem natahuju novu asfaltku, takze dedinka bude viac pristupna aj pre obycajne auta (da sa i teraz), takze to tu bude sama instapica a jutuber

ubytko

Bujtina Tinari - dvojpostel, share kupelka, ranajky. I tu majitelia vedeli len albansky ale priatelsky, ciste ubytko, wifi slapala. Odporucam ale i tu to bolo na albansko drahe.

prechod valbone - theth

trek odporucam spravit v tomto smere. zaprve, do valbone sa ide trajektom po nadhernom useku rieky komani (drin). Plavba mi pripominala usekmi halong bay, za druhe, cloveku svieti slnko stale do chrbta a pri konci uz ide clovek lesom. Cestou sme stretli kopu ludi nabalenych plnou polnou (batoh asi tak 20kg), fakt to sem za to nestoji tahat ak stan clovek vyuzije iba na spanie na dve noci. Ubytiek je tu dost ( i ked drahe na albansko 30€/noc/2os). Cim mensi batoh, tym lahsi prechod. Pre ludi co by to nedali (cca 10hod) odporucam ostat len v theth a vybehnut si len k valbone pass (odtial ma clovek i tak najlepsie vyhlady) ale zas clovek pride o skvelu plavbu po komani. Jo a bacha aj v juli clovek moze nadabt hore na sneh.

Tentoraz to nebudem rozpisovat ale 28dni ma vyslo 770€. Z toho 100€ je potapanie.

Vo dvojici sa cestuje inak ako u jednotlivca. Par krat sme isli stopom ale zvacsa busmi. K jedlu sme si objednavali vzdy bud pivo, vino alebo colu. Zvacsa sme spali v privat ubytkach.

Tot: 0.703s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 44; dbt: 0.428s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb