De routes van onze rondreis in Costa Rica 2014

September 1st 2014
Published: September 5th 2014

ROUTES

Costa Rica is een prachtig en afwisselend land om per auto te verkennen vanwege de

indrukwekkende, vaak bergachtige landschappen en vele microklimaten. Buiten San Jose

kent het land maar een paar grote uitvalswegen en meestal is de weg naar jullie hotels

niet moeilijk te vinden. Let wel dat jullie routes in uren worden aangegeven ipv

kilometers, vanwege het bergachtige karakter van het land. Hieronder alle

routebeschrijvingen, veel rij- en reisplezier!

San Jose

Onze Edventure taxi haalt jullie op van het vliegveld en brengt jullie naar Hotel

Bougainvillea in Santo Domingo, Heredia, afhankelijk van het verkeer is dat een ritje van

zo’n 40 minuten.

San Jose/Heredia – Puerto Viejo de Limon (ongeveer 4 uur rijden)

Azania Bungalows, www.azania-costarica.com

De volgende ochtend wordt jullie huurauto om 9 uur in de ochtend bij het hotel

afgeleverd. Als jullie alle papierwerk hebben afgehandeld, kunnen jullie op weg richting

de Caribbische kust.

Jullie rijden de parkeerplaats van het hotel af en slaan linksaf en aan het einde van de

weg rechtsaf. Deze weg blijven jullie volgen en voor de snelweg ga je rechtsaf (hier staat

San Jose op het bord). Je moet dan aan het eind van de oprit naar de snelweg echt een

U-turn maken om in de richting van Limon te kunnen gaan en NIET naar San Jose.

Jullie blijven de snelweg (route 32) volgen en rijden door het nationale park Braulio

Carillo naar het Caribbisch laagland. Via Guapiles en Siquirres rijden jullie naar Limon. Familie Meijering Edventure, Costa Rica 2014

Als je Limon binnenkomt ga je rechts bij de stoplichten (richting Cieneguita) en volgt de

borden Cahuita en Puerto Viejo. Deze weg loopt langs de zee. Je rijdt door het dorpje

Puerto Viejo heen en ziet na een paar minuten een groot bord van Azania aan je

rechterhand.

Puerto Viejo de Limon – Manzanillo (ongeveer 30 minuten rijden)

Congo Bongo, www.congo-bongo.com

Vanuit Azania slaan jullie rechtsaf en blijven de kustweg volgen, verder naar het zuiden.

Net voor dorpje Manzanillo zien jullie het bord van Congo Bongo aan je linkerhand.

Manzanillo – Puerto Viejo de Sarapiqui (ongeveer 4,5 uur rijden)

Hacienda la Isla, www.haciendalaisla.com

Jullie rijden weer terug langs de kust naar Limon en van daar naar Guapiles. Zo’n 14

kilometer na Guapiles zie je aan de rechterkant een groot restaurant, Rancho Roberto, op

de kruising waar borden naar Rio Frio staan. Hier ga je naar rechts in de richting van

Puerto Viejo de Sarapiqui / Rio Frio. Na precies 2 km (zo’n 3 min) zie je het kleine bordje

van Hacienda La Isla aan je rechterhand.

Puerto Viejo de Sarapiqui – Maquenque (ongeveer 3 uur rijden)

Maquenque Eco Lodge www.maquenqueecolodge.com

Je rijdt weer terug naar de verharde weg en slaat linksaf. Via de dorpjes San Miguel en

Aguas Zarcas rijd je naar Pital. Vanaf Pital is het nog zo’n 30 km naar Boca Tapada over

een onverharde weg.

Let erop dat als jullie GPS hebben, dat deze niet meer werkt vanaf hier.

Bij Pital staan er reeds borden van Maquenque Eco Lodge en je blijft gewoon de weg

volgen. Jullie parkeren jullie auto uiteindelijk op de bewaakte hotelparkeerplaats (net na

het dorpje Boca Tapada) en steken het laatste stuk naar het hotel per boot de rivier over.

In Pital kunnen jullie nog tanken, pinnen en eventueel nog wat snacks (koekjes/chips

etc.) kopen, aangezien dat bij het hotel in beperkte mate mogelijk is en jullie anders een

heel stuk terug moeten rijden weer.

Boca Tapada Maquenque – Caño Negro (ongeveer 3 uur rijden)

Caño Negro Lodge, www.canonegrolodge.com

Rijd terug Pital en vervolgens richting het oosten naar Chiles en Muelle. Aangekomen op

het kruispunt van Muelle sla je rechtsaf. Na ongeveer 500 meter, vlak voor de brug, vind

je een restaurant waar je zeker even moet stoppen. Daar zitten wel 200 enorme

leguanen in de bomen en zelfs op het terras! Na deze tussenstop ga je de brug over en

volg je de weg richting Los Chiles. Ongeveer 8 kilometer voordat je in Los Chiles

aankomt, sla je linksaf de onverharde weg op naar Cano Negro, je volgt deze onverharde

weg zo’n 30 – 45 minuten of 19 km totdat je in Cano Negro aankomt en bij het hotel.

Caño Negro – Rincon de la Vieja (ongeveer 3 uur rijden)

Aroma de Campo, www.aromadecampo.com

Volg de hoofdweg vanuit Cano Negro naar de dorpjes Rio Negro, Colonia Puntarenas, en

dan naar de stad Upala. Vanuit Upala rijd je naar het zuiden richting de Panamerican

Highway (richting Bijagua) en volgt dan de snelweg naar Liberia (zie het kaartje,

Highway 1 langs Bagaces). Aangekomen bij Liberia rijd je dwars door de stad heen

verder naar het noorden (je volgt dan de Panamerican Highway, route 1). Vijf km ten

noorden van het centrum sla je rechtsaf bij de afslag Rincon de la Vieja. Je vervolgt de

weg naar het dorpje Curubandé en rijdt hier doorheen. Na een paar minuten zie je aan

de linkerkant Aroma de Campo. Als je naar het nationale park gaat, kom je langs een

tolpoort waar je $2 of 700 colones betaalt, omdat de weg over priveterrein ligt.

Rincon de la Vieja – Montezuma (ongeveer 4 uur rijden)

Tango Mar, www.tangomar.com

Jullie rijden via Curubande terug naar de Panamerican Highway en slaan linksaf de

snelweg naar Liberia. Jullie rijden door de stad heen weer en slaan dan voor het dorpje

Las Juntas, bij La Irma, rechtsaf. Jullie rijden dan via de Puente de Amistad

(Vriendschapsbrug) naar het schiereiland Nicoya. Als je de brug over bent, sla je linksaf

bij de T-splitsing. Je rijdt via de plaatsjes Jicaral en Playa Naranjo naar Paquera. Vanaf

Paquera volg je de borden Tambor (er is maar 1 weg). Op een gegeven staat het hotel

aangegeven aan je linkerhand.

Het is ook mogelijk om via Puntarenas en de ferry te gaan. Dit is een mooie tocht maar

duurt vaak langer door de wachttijd voor de ferry.

Tambor – San Jose/Alajuela (ongeveer 3 uur rijden en 1 uur met de ferry)

Trapp Country Inn, www.trappfam.com

Jullie rijden weer terug naar Paquera, en nemen daar de ferry naar Puntarenas.

Er zijn twee ferries:

ADIP at 2641-0118 en Naviera Tambor at 2661-2084.

Bel 1 dag van te voren (of laat de receptie van het hotel bellen) hoe laat de ferry gaat de

volgende dag (dit omdat ze steeds de tijden aanpassen en soms een ferry stilleggen).

Volgens onze laatste informatie zijn dit de vertrektijden:

ADIP:

Puntarenas - Paquera om 8:30 a.m., 1:30 p.m. and 8:30 p.m.

Paquera -Puntarenas at 5 a.m., 11 a.m. and 4 p.m.

Naviera Tambor:

Puntarenas - Paquera om 5 a.m., 7:30 a.m., 10:30 a.m., 12:30 p.m., 3:30 p.m. en

5:30p.m.

Paquera - Puntarenas : 8 a.m., 9:30 a.m., 12:30 p.m., 2:30 p.m., 6 p.m. en 9 p.m.

Vertrek op tijd deze dag. Je moet op tijd je kaartje kopen voor de ferry, vol is vol.

Eenmaal aangekomen in Puntarenas volg je de borden Caldera, Orotina en San Jose.

Neem de afslag Ciruelas op de snelweg. Op een gegeven moment zie je aan de

rechterkant het hotel Trapp Country Inn, zie ook het kaartje hieronder.

Mochten jullie het hotel niet meteen kunnen vinden en bij het vliegveld uitkomen, dan

moet je 5 min. terugrijden. Zie op de volgende pagina ook het kaartje voor de lokatie

van het hotel gezien vanaf het vliegveld.

Jullie kunnen hier je huurauto laten ophalen op de dag van vertrek. Vervolgens kunnen

jullie bij de receptie jullie transfer naar het vliegveld bevestigen. Let erop dat jullie nog

29 USD per persoon aan exit tax dienen te betalen voor vertrek. Dit kan bij de

grote balie in de vertrekhal aan de rechterkant. Het bedrag kan ook in Colones voldaan

worden of je kunt nog pinnen in de vertrekhal.

5th September 2014

Aftellen!
Nog éen dagje werken.....

Tot: 0.129s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.0307s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb