morten g

namnam3

hest

Asia » Japan » Kyoto » Kyoto » Arashiyama September 20th 2018

Efter adskillige dage i nord med støvlerne på, var det tid til at tage sydpå, tilbage til Honshu, hvor den stod på sightseeing i den gamle kejserhovedstad Kyoto. Kyoto er alt det kulturelle og gamle Japan man kan forestille sig. Med over 1000 templer og 500 shrines, store som små, går man ikke mange meter før et nyt dukker op. Templerne er typisk japanske pagoder, med tag i mange lag hvor snuderne vender op, folk der beder en stille bøn, lys tændt for at mindes, flotte indgraveringer med japanske tegn, indhyllet i idylliske gange japanske haver og selvfølgelig en tyk, tyk røg og duft af røgelse til at binde det hele sammen. Der er store imponerende af slagsen, hvor størstedelen af menneskene naturligvis samles, men det er endnu større fornøjelse at slendre rundt uden destination, i ... read more
Flot japansk have
og fra en anden vinkel
Lille shrine i Kyoto

Asia » Japan » Hokkaido » Sapporo September 13th 2018

Konichiwa derhjemme! En herlig rundtur på øen Hokkaido er ovre, og hvilken én! Vi har siden vi "planlagde" turen haft for øje at ville ud i den vilde natur på øen Hokkaido. Naturmæssigt bliver det ikke mere øde og mere uspoleret i Japan end på Hokkaido. Arealet udgør 20% af japan, men der bor kun 4% af befolkningen.... Efter Mt Fuji skulle vi tilbage mod Tokyo for at flyve derop, lige i de dage hvor der var et jordskælv deroppe, flyselskabet fortalte os da også pænt at vi nok skulle tjekke hvordan situationen var først. De var noget forundrede over vi bare troppede op i lufthavnen uden nogen booking på fly, bil, hotel eller noget - men det er nu engang sjovest... Det er svært når vi ikke kender deres nyhedssider og de ej heller kan ... read more
Vandfald på vejen
Nissan Noten står sin prøve i kuperet terræn, den kan ikke rigtig lide det
"Pas på bjørnene!" Ok så

Asia » Japan » Tokyo » Koenji September 7th 2018

Vi har efterhånden været i Japan i en håndfuld dage og er allerede en masse indtryk rigere. Der første dage gik med sightseeing i Tokyo, byen blev vadet rundt og vi fik både kigget, oplevet og, Inger mindst, smagt på hovedstaden i Solens Rige. Storby siger mig ikke så meget, men Tokyo glædede jeg mig egentlig til at se og den skuffer absolut ikke, uden tvivl den fedeste metropol jeg har været i. Japan, og japanerne, skiller sig ret meget ud fra resten af de lande vi har oplevet, de er regelryttere af en skuffe man ikke vidste fandtes. Det gør byen virkelig behagelig at være i, selvom ca 15mio på lidt plads kan kaotisk, et byen renere end nogen by i DK - skrald og skodder på gaden, og tyggegummi på asfalt er ikke-eksisterende, trafik ... read more
... go! Omkring 2 000 mennesker kryder ved hvert grønt lyst
Et eksempel på toiletkontrolpanel, de varierer, men er... spændende....
Sensoji i Tokyo

Asia » Indonesia » Papua September 8th 2017

Gdaw derhjemme! Det sidste stræk på Java blev der gjort kål på, og vi har nu taget hele vejen fra Jakarta i vest til Banywangi i øst - sidste stop inden Bali. Herfra var der liiiiige lidt mere vulkan vi skulle kigge på. Vi skulle en tur op ad Kawah Ijen, som er et kæmpe sulfurkrater og -mine og verdens største syresø. Endnu engang var det en sunrise-tur der var på programmet og endnu engang skulle vi afsted kl 01, ingen tid til at snooze. Dels skulle solopgangen være rigtig flot, men den egentlige grund var, at nede i sulfurkrateret er der blå flammer som kun kan ses i ly af mørket. Så vi skulle gå op til krarerkanten (2800m) og hele vejen ned i krateret…. Og samme vej tilbage! Vi nåede da også ny etagerekord, ... read more
En minearbejder på vej op med sulfur
Blue flames i Ijen! Svært at fange på billede
Sådan ser de blå flammer ud (det her billede har jeg dog lånt)

Asia » Indonesia » Java » Malang September 1st 2017

Ahoy! Nogle tætpakkede dage i Malang og omegn er overstået, vi har virkelig fået set en masse. Da nogle af tingene lå ret tæt op ad hinanden tidsmæssigt, har vi dog måtte okse lidt rundt, og til tider måtte undvære den gode nattesøvn (og kæmpet med sygdom). De sidste dage i Yogyakarta fik vi set nogle grotter (Goa på Indonesisk), bla. en enorm en af slagsen, Goa Jomblang. Vi vidste ca. hvor grotten lå, så vi sadlede op på de 2-hjulede og tog den ca. 40km lange tur derudaf. Da vi var nået et godt stykke derudaf, stødte vi på en gut på en scooter som, ud af det blå, spurgte hvor vi skulle hen. Det viste sig så at han var en del af nationalparken ved Jomblang, så vi fik lov at følge hans spor ... read more
Klar til at suse ned til Goa Jomblang
På vej til indgang til Jomblang
Goa Jomblang indgang

Asia » Indonesia » Java » Jakarta » Cengkareng August 25th 2017

Hey allihopa! Så er første uge ved at være overstået og vi er i skrivende stund på sydkysten, i byen Yogyakarta. Vores tur startede med et par dage i Jakarta, som ikke viste sig at være noget hit - det var da også nævnt mange steder at den er trist, støvet, traffikeret og uden egentlige højdepunkter. Så vi brugte tiden på at køre rundt og kigge, ligge ved poolen og komme af med jetlaggen (vi er 5 timer foran her). At se Jakarta-skyline fra 66. etage var højdepunktet, det var tilgengæld også et nydeligt skue med en kold "Bintang" i hånden. Efter Jakarta tog vi til byen Bandung som et mellemstop, en by viste sig at være endnu værre traffikmæssigt end Jakarta - trafikken står praktisk talt stille dagen lang - som i HELT stille. Med ... read more
Jakarta skyline
Bandung
Mango og lychee sælges

Asia » Indonesia » Java » Jakarta August 18th 2017

Møjn la familia Så går turen endnu engang østpå, helt bestemt øen Java i Indonesien. Indonesien består af mere end 17 000 øer - og hvis man besøger én ø om dagen, vil det tage over 40 år at komme igennem dem alle - der er mange! Java er den mest befolkede ø i Indonesien - og verden - med 140 mio.mennesker og i hovedstaden, Jakarta, bor mere end 30mio inkl opland (ca dobbelt så stor som Bangkok). Det er nogle vilde tal der gør sig gældende. Og hvad tager man sig så til på Java? Java er spækket med aktive vulkaner, gamle buddhistiske templer, flotte strande, omkringliggende øer og masser mærkelig, stærk mad - bliver rart at komme "hjem" igen :) Jeg sender naturligvis lidt billeder og indtryk undervejs som jeg plejer, det er skide ... read more
Mount-Bromo-East-Java-Indonesia

South America » Ecuador » East » Cuyabeno Reserve October 22nd 2016

Hola Dinamarca! Netop hjemvendt fra nogle gode dage i junglen. Vi havde booket en tur i Amazonas i området Cuyabeno helt oppe i det nordøstlige hjørne af Ecuador, tæt ved den Columbianske grænse. 4 dage i en bambushytte, med masser tid til at se på junglen og dens beboere. Vi tog natbussen fra Banos til Lago Agrio, vi udskød egentlig turen én dag da jeg havde det, mildest talt, skidt den dag vi i ville afsted. Dagen efter, på afrejsedagen, var det så Lasses tur til at have det skidt. Ikke skide sjovt at sidde i en natbus med feber, dårlig mave og køresyge - han var ret presset! Nå men frem Lago Agrio kom vi, og vi fik pakket vores dagstaske og kørte med lokalbus ud til en bro, hvor vi blev samlet op af ... read more
Olieledninger langs vejen til Cuyabeno
På vej til hytten
Bambushytten

South America » Ecuador » Galápagos » Santa Cruz Island October 21st 2016

Buenos dias DK! Ja, så kom vi sørme også forbi Galapagos, som absolut ikke har skuffet! Man har jo altid hørt om Galapagos som noget med Darwin og nogle store skildpadder, men hvad de nærmere går ud på har jeg ikke vist så meget om. Nå, men Galapagos er en gruppe vulkanske øer ca 1100km vest fra Syd Amerika. Øerne er meget forskellige i udtryk, farve, højde, vegetation og hvem der bor på øerne. Hvis man vil have det fulde indtryk af øerne foregår det fra søs, via et cruise rundt mellem øerne. Ellers når man ikke at få forskellighederne med. Desværre er alt der vedrører Galapagos væsentlig dyrere i forhold til alle andre ting i Ecuador, man kan godt fornemme at de øer er noget helt specielt for dem (med rette), og der bliver gjort ... read more
Frigater
Frigat puster gør sig til
Blue footed boobie, kendetegn for øerne

South America » Ecuador » Centre » Baños October 15th 2016

Møjn! Et par hektiske dage i Banos lakker mod enden. Det har været nogle helt vilde dage med fuld drøn på oplevelser og adrenalin. Banos er en by i de østlige Andesbjerge, og grænser op til skov og junglen, vi er kommet lidt ned højdemæssigt men er dog stadig 1800 m.o.h. Banos er kort fortalt én stor legeplads for alskens aktiviter hvor man kan få pulsen op og nyde den flotte natur. Byen ligger i en bjegdal med vulkanen Turunguaruah på den ene side. Lige ved byen passerer en flod som er udgangspunkt for alskens sjov og spas og flot natur, første dag lejede vi mountainbikes og kørte i bjergene langs floden, langs floden er der så forskellige ting man kan prøve, bla. ziplines (eller "canopy" som de kalder det her). Det måtte vi selvfølgelig prøve. ... read more
"Superman"
Fin udsigt langs cykelruten fra Banos
Pailon del Diablo

Tot: 3.028s; Tpl: 0.047s; cc: 15; qc: 101; dbt: 0.1094s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.5mb