Tianquan - Kangding


Advertisement
Asia
May 31st 2010
Published: May 31st 2010
Edit Blog Post

I Kangding, Sichuan, Kina

Min tur paa kort: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=
106387701155543476940.000485dc3593ff6e7beaf

Revnet cykeltaske i Tianquan
Den 27/5 var det planen at jeg skulle ud paa den 2. cykeltur, ca. 100 km til Luding. Saa jeg gjorde klar og pakkede tasken om morgenen. Men saa revnede cykeltasken, som jeg nu kunne konstatere var noget billigt skidt. Jeg var et oejeblik temmelig frusteret. Jeg ringede til Hans, og han kunne heldigvis sende nye tasker (i bedre kvalitet) samme dag. Det var jeg tilfreds med og samtidig besluttede jeg at reducere bagagen, nu da jeg var mere bekendt med situationen herude. Langs G318 (som er vejen jeg foelger de foerste 3-400 km) er der masser af hoteller og spisesteder. Jeg sendte derfor teltet hjem til DK og kasserede mit medbragte mad. I alt tror jeg at jeg blev 6-7 kg lettere. Jeg bookede endnu en nat paa mit hotel, og besluttede at faa det bedste ud af dagen i Tianquan.

En dag i Tianquan
Tianquan er en mindre by i Kina, uden saerlig turisme. Det var derfor ret spaendende at gaa rundt i byen, og saa snart jeg veg vaek fra hovedgaden, fik jeg saerlig opmaerksomhed. Mange boern her har sikkert aldrig set hvide mennesker, og nogle blev ret forbloeffet ved synet af mig. Da jeg var paa posthuset for at sende min bagage hjem, blev byens engelsklaerer tilkaldt. En pige paa 22 der studerede engelsk paa universitetet i Yaan. Hun hjalp mig villigt, og vi brugte resten af dagen sammen. Jeg var endda saa heldig at overvaere undervisningen i en af hendes engelsktimer med 8 boern paa 8-12 ar. Det var super interessant, og de var rigtig soede, og meget kede af at jeg tog afsted dagen efter. Ellers var det bare spaenende at gaa rundt i byens kvarterer og kigge paa huse og mennesker og nyde det heldigvis gode vejr blandt fine rismarker.

Paa cykel igen: Tianquan til Luding
Den 28/5 stod jeg tidligt op for at komme afsted. Jeg spiste morgenmad paa et nuddelsted i byen. Tilsyneladende var det lige tid for boernene at skulle i skole, og da de saa mig sidde der og spise blev de pludseligt meget nysgerrige. De kom langsomt naermere, og i loebet af kort tid sad jeg og gav autografer til en stoerre flok boern. En lille gruppe piger der stod paa afstand, blev foerst enige om engelske ord og saetninger, som de derefter sagde videre til mig. Efter morgenmad var det afsted paa en rigtig flot tur i tropiske omgivelser. Vejen snoede sig langs en flod og igennem mange smaa landsbyer. Den var hele tiden omgivet af hoeje stejle klipper, der var taet bevokset af planter. En ritig smuk tur. Hoejden steg stoedt og i 2200 m hoejde koerte jeg gennem en 4 km lang tunnel og passerede saaledes en mindre bjergkaede. Paa den anden side var der kaempe bjerge og hel anden natur. Stadig bevokset men mere goldt. Saa gik vejen nedad, til 1300 m til byen Luding. En turistet by, hvor jeg efter noget besvaer med at finde et billigt sted maatte acceptere et vaerelse paa et hotel til 80 yuan. Jeg sov meget godt den nat.

Luding til Kangding
Dagen efter var en tur paa kun 60 km, men den var dog ret haard, for paa de sidste 24 km steg den fra 1400 til 2500 m hoejde. Naar vejen stiger saa meget (ca 1:25), cykler jeg kun 7-8 km i timen. Jeg kan troeste mig med at lastbilerne kun lige sniger sig forbi (Det er ikke altid rart for deres ufiltrerede udstoedning er temmelig harsk). Paa de foerste par dage har der vaeret en del trafik, som dog har vaeret aftagende. Bilerne giver god plads, men kinerserne dytter konstant for at give signal omkring hjoerner om at de kommer.

Hviledage i Kangding
Kangding er omraadets stoerste by. Tidligere var her tibetansk kultur, men den er efterhaanden blevet skiftet ud, eftersom flere og flere Han-kinesere er immigreret. Nu er her masser af turisme, men den tibetanske kultur kan anes. Jeg holder 2 hviledage her. Igaar ankom Felix og 3 andre kinesiske turryttere, allesammen paa vej til Lhasa i Tibet. Vi har badet i lokale varme kilder og proevet diverse tibetanske madretter, som adskiller sig en del fra kinesiske. Sammen med dem cykler jeg imorgen videre. Der venter et pas paa 4300 m, det foerste rigtige pas. Derefter er gennemsnitshoejden de naeste mange dage over 3500 m, og landskabet bliver igen helt anderledes.

Advertisement



Tot: 0.093s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0354s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb