Chengdu - Tinquan


Advertisement
Asia
May 26th 2010
Published: May 26th 2010
Edit Blog Post

Hej derhjemme!

Den kinesiske mur - kun billeder via mail
Jeg har en del problemer med den kinesiske "Fire-wall". Ville gerne uploade billeder sammen med teksten, men for at verden ikke skal blive for klog paa Kina er al fildeling blokeret (Inkl. TraveBlog, Facebook, flickr, picasa, dropbox..). Jeg kan sende billeder paa email. Skriv gerne til mig hvis i vil modtage saadan nogle.

Jeg har en cykel!
I mandags modtog jeg min cykel hos Hans. Han havde faaet en ramme (cykel-stel) hjem i min stoerrelse (19 tommer, saa naesten da :-), og samlede saa en cykel, der matchede mit budget. Jeg betalte 1500 yuan og lagde 1000 i depositum for leje i 40 dage, og havde saa en hel ny mountainbike med stoeddaempning, shimano gear, cykeltasker, ekstra bremseklodser, bremsekabler mm. Fuldt udstyret. Sammenlignet med den bedste cykelbutik jeg fandt i Chengdu (Giant), ved jeg faktisk ikke, om det var en super handel, for cykler og cykeludstyr i topkvalitet kan koebes for ganske faa penge her (mit bud er 1/5 af danske priser). Men Hans' raad og det at han altid staar parat til hjaelpe, hvis jeg skulle komme i problemer er en stor tryghed, saa jeg er nu glad for at jeg valgte ham.

Chengdu - Yaan 25/5 2010
Maaske var det den 7-8 cm store edderkop paa mit vaerelse (har et billede) eller ogsaa var det spaendingen, der gjorde at jeg sov daarligt natten til tirsdag. Om det var muligt at faa en god cykel til en nogenlunde pris og kvalitet var det som jeg anede mindst om inden jeg tog afsted. Nu havde jeg cykel, og saa kunne det kun gaa for langsomt med at komme afsted. For at undgaa den vaerste forurening og trafik (forurening kan vaere meget slemt, nok pga mange biler) tog jeg bussen til Yaan (ca. 130 km, 65 yuan inkl cykel). Det var intet problem at faa cykel med, den kom ind i et bagagerum nedenunder. Yaan ligger i 600 m hoejde og er lige ved foden af bjergene. Det blev aften her, saa overnattede paa et hotel (30 yuan for dobbeltvaerelse). Cyklen er med mig hele tiden dvs. med ind paa vaerelset. Det lader ikke til at vaere noget problem nogen steder her. Det var sjovt at komme ind paa hotellet og faa en varm modtagelse - tror det var en familie som havde hotellet. Ikke et ord engelsk, men med fuldt kropssprog viste de (alle 5) mit vaerelse, toilettet osv. og kineserne er ikke flove over at vise deres nysgerrighed.

Yaan - Tianquan
Jeg stod op til regnvejr (ligesom dagen foer), men har pakket nogenlunde vandtaet. Mit navigationsudstyr er et bil-kort paa kinesisk som jeg fandt i chengdu. Det er ret detaljeret og sammen med et kompas og en GPS, der kan vise fart og position gaar det fint. Planen idag var at afproeve cyklen og mig selv med en ca. 80 km tur med en stigning paa 7-800 m (start i forhold til slut). Jeg kom dog ikke saa langt: efter en god og flot tur paa 40 km saa jeg, at flere og flere biler holdt i koe i min retning. 3 km laengere fremme saa jeg, at vejen var blokeret af et stenskred. Nogle folk passerede til fods, men kom naesten galt afsted da flere sten pludselig faldt ned. Sammen med en anden kinesisk turcyklist (paa vej til Lhasa) der ogsaa var naaet til stenskreddet vendte vi om og koerte 13 km tilbage. Han kunne ikke et ord engelsk, men tror man danner baand naar man er i samme situation. Han fandt et hotel til os i Tianquan, hvor jeg er nu. Forsoeger i oejeblikket at toerre mine ting.

Imorgen et pas paa 2300 m
Jeg haaber regnen er stoppet imorgen og at skyerne har trukket sig lidt, saa jeg kan nyde den flotte natur her endnu mere. Ser enormt meget frem til igen at sidde paa cyklen. Mine forventninger om at se "det hele" blev opfyldt paa dagens tur. Det er virkelig interessant at passere adskillige smaa landsbyer, og paa cyklen faar man alle indtryk med og folk hilser. Jeg cykler afsted imorgen tidlig og haaber saa at vejen er ryddet laengere fremme. Saa er den planlagte destination Luding. En tur paa 100 km og et pas paa 2300 m.

Advertisement



Tot: 0.174s; Tpl: 0.025s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.055s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb