Konnichiwa Miyajima

Asia » Japan » Hiroshima » Miyajima
July 27th 2007
Published: August 5th 2007

A-bomb domeA-bomb domeA-bomb dome

Mindesmaerket fra A-bomben og den eneste bygning som stadig stod oprejst i miles omkreds.
Vi ankom til Hiroshimas lufthavn onsdag aften ved 20.15 tiden uden Yen, men med masser af likvide kort og rimelige US$ i cash. Men desværre var der ingen vekselkontorer eller hæveautomater og så er det altså vanskeligt at komme videre. En venlig ansat i informationsskranken forbarmede sig dog og fik foranlediget, at vi kunne købe Airport express bus billetter til Hiroshimas central station i lufthavnens eneste kiosk.

45 min senere stod vi på stationen og indløste vores RailPass beviser og blev derved istand til at rejse gratis med tog og en enkelt færge i hele Japan de næste 2 uger. Hæveautomater var der forsat ingen af. (Vi har vel et sted mellem 2 og 3 på hovedbanegaarden i Kbh. men det er ikke standarden i Japan, selvom Hiroshima er en stor by med 1.2 mio. indbyggere).

Vi tog derefter med tog mod Miyajima, som er en ø, der ligger 20 Km vest for byen. 30 min.s togtur og 10 min.s færge sejlads senere stod vi i færgeterminalen, netop ankommet med den sidste færge og med en kontrollør som havde fri, såsnart vi var gelejdet ud af terminalen. Men der var en teknisk udfordring i at foretage et nødvendigt telefonopkald
Hiroshima Station...Hiroshima Station...Hiroshima Station...

Pauline med en pose fra Burberry. Hvad mon den gemmer?
til vores Ryokan (en slags japansk kro) med info om, at vi var ankommet, når man ikke har yen til mønt-telefonen. Rikke formåde dog på bestemt vis, at appellere til kontrollørens faderinstinkter og efter nogen diskussion og efter fremvisning af 10 $ sedler fik vi lidt klatmønt at ringe for. Udenfor kunne vi så vente et par minutter på en bil, imens dådyrene flokkedes om os. Yep, den er god nok - vi vader praktisk talt rundt i dådyr og deres efterladenskaber. Dyrene vil kæles for og kløes og vil gerne rode i poser og skraldespande efter mad. Bambierne er søde nok, men nogle af de store karle med gevir fremstår lidt mere truende.

Vi ankom til Ryokanen kl. 23.45 og alligevel diskede kromutter op med noget som mindede om en japansk udgave af Babettes gæstebud. Det var simpelthen fantastisk at sidde kl 0.30 og nyde de kulinariske herligheder, som ret efter ret blev tryllet frem. Selv pigerne opførte sig eksemplarisk uden at blive overtrætte. Niveauet har forsat været højt de efterføgende dage. Det største problem er, at det tager en time til halvanden at indtage retterne :-)

Ryokanen er ikke uventet meget japansk med risdøre som skydedøre
Aber paa Mt. MisenAber paa Mt. MisenAber paa Mt. Misen

De opholdt sig fornuftigt nok i skyggen.
mellem værelserne og Matami-måtter og madrasser på gulvet til at sove på. Bordene på værelset er også kun 30 cm høje, så man kan med rette påstå at vi lever på gulvet pt.

Igår var vi på rundtur på øen, hvor vi så de vigtigste seværdigheder som først og fremmest er Itsukushima Torien, som er port til den bagvedliggende Shinto-helligdom. Torien står ude i vandet og er et af Japan top tre views. Efter at have set Torien har vi konkluderet, at den må være nr. 3. Derudover vandrede vi op paa Misen-bjerget kraftigt hjulpet af to kabinelifter. Her var der ikke længere dådyr, men vilde aber "en mass", som dog forholdt sig relativt roligt i middagsheden.

Idag var vi inde i Hiroshima by, hvor vores seværdigheder fokuserede på A-bombe kuplen, som er den eneste bevarede bygning fra før bomben. Den står idag tilbage, som en ruin og et vartegn for bombardementet den 6. August 1945. Derudover saa vi "Børne freds monumentet" og "Peace Memorial" som rummer remedier fra bombebardementet samt en masse fotos. Det var ikke ligefrem børnevenligt hele vejen rundt og det er tydeligt, at begge piger har reflekteret kraftigt over deres oplevelser.

Det har
ShrineShrineShrine

Den store sevaerdighed!!
så givet faren mulighed for at forklare om den kolde krig og Nato samarbejdet, men børn kan selvfølgelig vanskeligt forstå at USA som har bibragt verdenen så store værdier som McDonalds og Starbucks engang har kunnet opføre sig så grumt.

Sidst på eftermiddagen var vi på Børnemuseet, som er den lokale pendant til Eksperimentariet i Hellerup. Her kunne de udfolde sig med relativt uinteresserede japanske børn omkring sig. Endda helt uden at blive udsat for nysgerrige blikke og fotoanmodninger, som de jo ellers har erfaringer med fra de seneste ugers rejse gennem Kina.

Det er vores sidste aften på Miyajima-øen og den har vi netop fejret med et japansk bad for hele familien. Rygsækkene er pakket og vi drager imorgen ved middagstid videre mod Kyoto med Shinkansen. Vi glæder os til at komme ud og køre hurtig-tog og til at fejre Far/farfar/svigerfars 60-års fødselsdag på japansk maner på søndag. Hvem ved, måske rammer vi også en internetcafe eller et hotel, hvor vi kan uploade lidt billeder fra de seneste ugers oplevelser.

Take care!

.... Og hvor er ham kyllingen en klovn. Nu har vi siddet og heppet på ham på de mest absurde tidspunkter lokal tid.
Flere aber...Flere aber...Flere aber...

paa Mt. Misen.
Og selvfølgelig var han dopet, som alle de andre.

BaseballBaseball
Baseball

er meget stort i Japan. Der var en college-turnering paa deres imponerende stadion og vi oejnede muligheden for at snige os forbi i 10 minutter.

27th July 2007

Hvor er det skønt at følge jer!
Tak for endnu en dejlig tur ud i verden. Er fantastisk at sidde og følge jer her fra mit skrivebord i det regnvåde Nyhavn. Og kyllingen - no comments!! ;-) M.
27th July 2007

japan
man har altid der er mange mennesker i japan, med alle afskygger af sort hår, er det så overbefolket? vi har stadig regn, og er godt hvide. håber rikkes mave tåler mosten kærlige tanker til alle mormor&ole

Tot: 0.054s; Tpl: 0.011s; cc: 14; qc: 30; dbt: 0.0259s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb