Shinkansen

July 28th 2007
Published: August 5th 2007

ShinkansenShinkansenShinkansen

Tog til tiden som oser af aerodynamik. Kom igen, DSB!
Så er vi ankommet til Kyoto efter at have forladt Miramaya og Hiroshima i eftermiddags. Turen nordpå tog godt 3 timer med et Shinkansen-hurtig tog, som vi alle havde set frem til at prøve. Well, måske mest Kim!

Kyoto er Japans kulturelle centrum og både gammel hovedstad og kejserby. Vi skal i de næste 5 dage se nærmere på nogle af de mere end 2.000 (totusinde) templer og helligdomme, som ligger i området. Der bliver også tid til en afstikker til Nara, som ligger 45 min. væk med "bumletog". Her skal vi se to templer, som UNESCO har placeret på deres Heritage-liste over bevaringsværdige bygninger af høj historisk og kulturelsel værdi.

Indtil videre er vi endnu engang installeret i en Ryokan, hvor vi til forskel fra den tidligere spiser på værelset ogå. Efter aftensmaden trylles bordet væk og madrasserne rulles ud for natten. Man glaeder sig efterhånden til at vende hjem til Auping-madrassen 😊

Kinkakuji-templet...Kinkakuji-templet...
Kinkakuji-templet...

som er kendt for denne guldbeklædte pavillon
En minimalistisk have til fri inspiration...En minimalistisk have til fri inspiration...
En minimalistisk have til fri inspiration...

Denne flydende stenhave ligger i Ryoanji-templet og er Zen-inspireret. På et hav af hvide småsten flyder 12 store granitsten. Placeringen kunne se tilfældig ud, men er det ikke :-)
Bønner i tempel i KyotoBønner i tempel i Kyoto
Bønner i tempel i Kyoto

Alt i templet forestillede grise og svin. Vi antager, at det var et særligt tempel for personer, som er født i grisens år.
Geisha introduktion til måltidet!Geisha introduktion til måltidet!
Geisha introduktion til måltidet!

Rikke læser og forstår. Geishaen til højre var hoteldirektørens kone og hun leverede nok det dybeste buk vi nogensinde har set. Imponerende, at hun ikke ramte bordkanten!
Aftensmaden er serveret.Aftensmaden er serveret.
Aftensmaden er serveret.

Vi må indrømme, at der ikke blev spist helt op.
Meet the locals....Meet the locals....
Meet the locals....

I Ninnaji templet mødte vi disse skuespillere, som holdt pause i en filmoptagelse. De to samuraier og geishaen ville gerne fotograferes med pigerne.
Ginkakuji-templet....Ginkakuji-templet....
Ginkakuji-templet....

..også kaldet sølvtemplet.
Shimogamo-helligdommenShimogamo-helligdommen
Shimogamo-helligdommen

Alle tempelbygningerne var holdt i den klare orange farve.

Tot: 0.142s; Tpl: 0.027s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0543s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb