Mijn eerste weekend in Shanghai


Advertisement
China's flag
Asia » China » Shanghai » Huangpu
September 12th 2011
Published: September 13th 2011
Edit Blog Post

Mijn eerste week in Shanghai zit erop!



Afgelopen weekend was een extra lang weekend, aangezien gisteren een Chinese feestdag was, genaamd het Moon / Mid Autumn Festival. Het is een soort Chinese versie van het Amerikaanse Thanksgiving, waarbij iedereen met z'n familie gezellig gaat eten. Maar voor mij betekende het een extra dagje vrij! Prima!

Daar was ik ook wel aan toe, want de eerste week was toch wel behoorlijk vermoeiend! Al die nieuwe mensen en indrukken en het wennen aan een enorm drukke stad!

Aangezien ik in mijn eentje nieuw in Shanghai ben, ben ik bezig met het leren kennen van nieuwe mensen. Afgelopen donderdag ben ik naar een borrel van de Benelux kamer van koophandel geweest waar ik een aantal mensen heb leren kennen. Het is natuurlijk altijd een beetje ongemakkelijk om naar een borrel te gaan waar je niemand kent, maar ja, het hoort er bij. Uiteindelijk met een aantal kerels na die borrel nog doorgegaan in een andere bar. Was dus uiteindelijk iets later thuis dan gepland voor een doordeweekse dag, maar het was was wel erg gezellig!

De volgende avond gingen de jongens die ik had leren kennen met een groepje eten en drinken en mocht ik hierbij aansluiten. Dat was wederom erg gezellig!

Het weekend begon vervolgens op zaterdag met: uitslapen! Daar was ik enorm aan toe! Toen vervolgens even een rondje door de stad gelopen, met name in Xintiandi. Dit is een gedeelte van de stad waar ze de oude bouwstijl van jaren 20 terug hebben geprobeerd te brengen. Het is een buurt met alleen maar laagbouw met allerlei restaurantjes, terrasjes en winkeltjes.
Toen vervolgens nog doorgelopen naar Fuxing Park, waar je mensen ziet Tai chi-en, mannen ziet kaarten en oudere stellen stijldansen op muziek!

Op zondagochtend heb ik braaf mijn laatste koffer uitgepakt en heb ik voor jullie wat foto's gemaakt van mijn opgeruimde appartement ;-). Hopelijk komt de rest van mijn spullen later deze week of anders begin volgende week!

Zondagmiddag ben ik vervolgens naar het People's Square Park gegaan waar op zondag de bruiloftsmarkt plaats vindt. Ouders zoeken hier naar de ideale echtgenoot voor hun zoon of dochter. Ja, ja ouders hebben het hier nog steeds voor een deel voor het zeggen en prijzen hun kinderen aan op allerlei blaadjes (met en zonder foto)! En vervolgens wordt er door de ouders flink gebabbeld om te kijken of er wellicht een match zal zijn tussen de twee kinders....

Vervolgens doorgelopen naar de drukke winkelstraat Nanjing East Road. Als je denkt dat de Kalverstraat in het weekend hels is, dan weet je niet wat je meemaakt als je in Nanjing Road loopt. Ik moet zeggen dat mijn hele zin om te shoppen verdwijnt wanneer er zoveel mensen om mij heen lopen en er zoveel keuze aan winkels is. Voor nu is dat iig wel goed voor mijn portemonnee!

Hierna ben ik doorgelopen naar de Bund waar het ook weer gezellig druk was vanwege het lange weekend. Vanaf de Bund heb je een mooi uitzocht op het zakendistrict Pudong, waar mijn kantoor zit, en op de rivier de Huangpu. Op de Bund zelf vind je allerlei oude Art Deco gebouwen! Dit geeft een beetje een Europees sfeertje!

Mijn extra vrije dag ben ik heerlijk begonnen met een gezichtsbehandeling bij een van de vele spa's! Was genieten! Het stikt hier van de spa's waar je allerlei behandelingen en massages kunt krijgen. Aangezien het doordeweeks was kreeg ik ook nog eens korting! Nou, dat deed mij uiteraard goed als Nederlander. ;-)

S'middags heb ik een tour gemaakt door de stad! Niet zo'n saaie bustour, maar het was een tour in een zijspan van een motor! Ja, ja, hadden jullie vast niet verwacht! Ik dacht, doe eens iets anders en zo'n motor geeft je goed de mogelijkheid om door allerlei kleine straatjes heen te rijden!

We hebben onder meer een aantal oude villa's bezocht in de Franse wijk (waarvan er eentje vroeger de eigendom was van een beruchte Shanghainese gangster) en een sculpturen park met verschillende beelden van lokale kunstenaars. We zijn ook door een aantal armere wijken gereden, waar je geen enkele toerist tegenkomt en je echt de lokale marktjes en eettentjes ziet. Ik weet inmiddels wel dat ze hier echt alle onderdelen van een dier eten... Je kan ook je eend zelfs nog levend uitkiezen en dan wordt hij voor je ogen geslacht. Verser kan niet...

Onze tour guide heeft ons ook meegenomen naar het oude stadsgedeelte waar je allerlei kleine straatjes hebt met kleine huisjes waar de mensen geen stromend water hebben. Ze hebben buiten een aantal gemeenschappelijke wasbakken waar ze (af)wassen en koken etc. Ze hebben wel elektriciteit, dus bijna overal waar ik naar binnen kon kijken stond een tv aan. De mensen die hier wonen zijn niet enorm arm, maar toch voel je je enigszins opgelaten wanneer je daar met een groepje toeristen loopt met je camera en zonnebril om je heen...

Dikke kus vanuit Shanghai!












Additional photos below
Photos: 56, Displayed: 25


Advertisement



13th September 2011

Hi lieve Daan, Als we dit zo lezen dan vermaak je je prima! Wij vinden het in ieder geval heel knap van je dat je dit allemaal doet. Je doet het toch maar zo in je uppie. Ondernemend hoor! Je appartement ziet er prachtig uit! En zo strak en schoon! Overigens erg belangrijk dat je een plek hebt waar je even lekker jezelf kunt zijn. Je bofte met het (extra) lange weekend. De foto\'s geven een goed beeld van wat je hebt gezien in Sjanghai. En dan die wedding market. Onbegrijpelijk. Ik wist het want nog niet zo lang geleden heb ik er een televisieprogramma over gezien. De ouders kiezen mede een geschikte partner en veelal is het de bedoeling dat de ouders ook bij het jonge stel komen wonen, begreep ik. Of er echt liefde en genegenheid aan te pas komt vraag ik me af! Ik weet niet of je het al mee hebt gekregen maar de bruidsjurk van Sas is gekozen en besteld. Prachtig is ie. Vorige week woensdag ben ik, samen met Martha en Yves, voor een pak voor Yves wezen kijken! Daar zijn we nog niet uit dus morgen gaan we weer wat winkels af! Leuk om te doen maar niet gemakkelijk! Natuurlijk heb je ook al gehoord dat Henri en Michel gevraagd zijn om als getuige aan te treden voor Yves. Martha en Thomas zijn dat voor Sas! Het is de bedoeling dat Paul dan een rol krijgt in de vorm van het weggeven van de bruid! Op dit moment regent het hier en af en toe een behoorlijke wind. De voorspelde Indian Summer zal uitblijven ben ik bang! Nou, lieve Daan, houd je goed en geniet van alles!
13th September 2011

antwoord op mail / blog
Lieve Daan , een prachtig mooi appartement, je lijkt je al helemaal thuis te voelen in het verre China. Lidy heeft geprobeerd te antwoorden, via deze weg, is mislukt. Nu is ze bezig met een andere mail, hoop dat die wel lukt. Liefs Lidy en Henri .
21st September 2011

Hi Daniƫlle,, Wat leuk om te zien hoe je reilt en zeilt. Mooi appartement. Zo te zien genoeg ruimte en zelfs een balkon ( of zie ik dat niet goed?) Ik zie de foto.s van je jaarclub staan.Ze hebben me verteld wat ze allemaal van plan zijn te doen dit komende half jaar. Dus houd je brievenbus maar in de gaten. Ik hoop dat het werk naar je zin zal zijn. Het is altijd wat hectisch op een nieuwe werkplek.. Even niet voor een deel op de automatische piloot. Maar uiteindelijk vind je toch weer je plek en voor dat je het weet is het al weer voorjaar (in NL) en moeten de koffers weer gepakt. Ik wens je heel veel uitdaging in je werk en veel plezier in het China. liefs Josien.
26th September 2011

GEFELICITEERD!!
Hey Daan, Als eerst gefeliciteerd met Michel! Ook al een 30-tiger :) Samen zijn wij inmiddels ouder dan pa :) Nu Shanghai: Jaloers? Nee, nauwelijks natuurlijk... Hier is het namelijk gewoon lekker boodschappen op een te drukke zaterdag doen, lege flessen wegbrengen, wassen, papier/groen en grijze bak verzorgen, file rijden, in de regen de hond uitlaten, een opengebroken straat voor de deur, opruimen en stofzuigen, werken en dat dan dag in/dag uit! Dus waarom zou ik jaloers moeten zijn... :( Leuke verhalen en leuke indrukken krijgen wij zo mee in NL! Super cool wat je daar doet en meemaakt!! Geniet ervan! Nog even een weekje knallen en dan is Michel ook in Shanghai! Have fun en ik blijf de verhalen lekker volgen. Leuk! Ciao x Yves

Tot: 0.095s; Tpl: 0.016s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0609s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb