HK, Macau and finally Shanghai!

China's flag
Asia » China » Shanghai » Huangpu
September 6th 2011
Published: September 6th 2011

Ni hao!,

Hierbij mijn eerste berichtje vanuit Shanghai!

Ik zal beginnen met een korte samenvatting van wat ik heb gedaan sinds ik vorige week dinsdag vanaf Schiphol ben vertrokken.

Hong Kong
Vorige week woensdagmiddag ben ik aangekomen in Hong Kong. Hier ben ik zo'n anderhalve dag geweest. Op donderdag heb ik een dag de toerist uitgehangen in HK!

Ik ben naar de top van HK Island gegaan, de Peak. Het was een mistige dag, dus het uitzicht was niet heel goed maar een bezoek aan de Peak hoort er wel bij. Vervolgens een beetje rondgehobbeld door de stad. Je ziet voornamelijk heeeeeel veel mensen om je heen en heeeel veel shopping malls. Het is niet normaal hoeveel shopping malls er zijn. Aangezien ik net op het randje zat met het gewicht van mijn koffers, heb ik helaas niets kunnen kopen...

S'avonds ben ik nog naar een avond markt geweest. Op deze markt kun je alleen maar prullaria en nepspullen krijgen. De stallen staan dichter op elkaar en zijn hoger dan op de Albert Cuyp, dus je krijgt een beetje claustrofobisch gevoel wanneer je over de markt loopt. Wat wel grappig was is dat in de Capitool Gids stond dat er waarzeggers op deze markt waren. Het duurde even voordat ik deze kon vinden, maar het is me gelukt. Je moet je een straat voorstellen met allerlei soort standjes waar verschillende waarzeggers zitten en waar zelfs verschillende mensen op krukjes wachten totdat ze aan de beurt zijn! Erg grappig!

Vervolgens nog even een klein hapje rijst gegeten tussen de locals om mijn weerstand tegen bacteriën even op te krikken ;-).

Macau
De volgende dag ben ik vertrokken richting Macau. Ik moest om 9.45 de ferry hebben vanuit HK. De conciërge van het hotel had gezegd dat ik op tijd zou zijn als ik om 9.15 zou vertrokken ondanks het feit dat het rush hour zou zijn. Nou, dat bleek dus enigszins verkeerd ingeschat.... Toen ik om 9uur s'ochtend de hal in liep was het druk bij de balie om uit te checken en stond er een rij voor de taxi! Stress!!! Gelukkig waren de portiers erg creatief in het regelen van een taxi voor mij toen ze hoorden dat ik de ferry van 9.45uur moest hebben. Uiteindelijk heb ik door hen de hele rij kunnen omzeilen en was ik net op tijd bij de ferry! Maar dit was wel met hartkloppingen en zweet in mijn handen van het meeslepen van twee grote koffers! Bij de ferry aangekomen stond Yuexiu mij op te wachten. Zij is een Nederlands kantoorgenootje dat voor een jaar op secondment is bij ons kantoor in Hong Kong.

In Macau aangekomen begon het meteen goed met een zonnetje, een plakkerige hitte en een prachtig hotel (Four Seasons)! Jammergenoeg heb ik veel van te weinig van mijn prachtige hotelkamer kunnen genieten.... We hadden namelijk een druk programma van de China Group Offsite, de reden waarvoor ik naar Macau was gekomen.

Het programma van de offsite bestond onder meer uit team building oefeningen: een soort grote puzzeltocht / groepsopdracht in het centrum van Macau en het in elkaar zetten van een fiets. Helaas heb ik niet kunnen tonen dat Nederlanders goed zijn met fietsen, want het in elkaar zetten van een fiets bleek toch moeilijker dan gedacht…. Ik was gelukkig beduidend beter in de teambuilding oefening in het centrum van Macau. Mijn groepje heeft deze opdracht zowaar gewonnen met een grote voorsprong op de rest! De offsite begon dus goed!

Verder hadden we op zaterdag allerlei verschillende praatjes van verschillende praktijkgroepen. Dit was ook erg interessant en leerzaam. Uiteraard waren er ook optionele onderdelen waaraan ik heb meegedaan (onder het mom van het leren kennen van mijn nieuwe kantoorgenoten): een bezoek aan een casino (bleek niet mijn ding te zijn, maar veel Chinezen vinden het erg leuk) en een nachtclub in een van de vele hotels. De partners bleken het wonder boven wonder het langst vol te houden van allemaal…

Shanghai
Op zondag ben ik vervolgens eindelijk naar Shanghai doorgevlogen!

Kantoor had een chauffeur geregeld om mij naar mijn appartement te brengen, dus die stond keurig op mij te wachten bij aankomst in Shanghai.

Ik heb in Shanghai een serviced apartement. Een soort appartement in een hotel. Ik heb een appartement van circa 50m2, bestaande uit een woonkamer, keukentje, badkamer en slaapkamer. Ik zal voor mijn volgende update een aantal foto's maken van mijn appartement. Daar ben ik nu nog niet aan toegekomen. Ik heb nog niet eens mijn koffers volledig uitgepakt namelijk...

Dit komt namelijk omdat maandag meteen mijn eerste dag was bij ons kantoor in Shanghai. Deze dag begon met een metrorit tezamen met duizenden andere locals naar het financiële district Pudong…. Dit is wel even iets anders dan in je eentje op je fietsje, maar I made it. Vervolgens het kantoor gevonden in een van de vele hoge kantoorgebouwen. Wij zitten op de 18e verdieping van een van deze torens. Het hele kantoor past in 1 verdieping! Lekker overzichtelijk dus. Ik zit op een kamer, gelukkig geen kantoortuin, samen met Chinese kamergenoot Jean. Mijn secretaresse heet Helen en spreekt goed Engels dus dat is ook prettig.

Verder ben ik in de avonduren vooralsnog een beetje zoekende naar supermarkten en überhaupt de weg....

Nog een leuk feitje, in Shanghai wonen meer mensen dan in heel Nederland! Dus niet heel raar dat het hier altijd druk is en er zo enorm veel winkels en restaurantjes zijn.

Mijn nieuwe adres is trouwens:

Citadines
Attn. Danielle Buné (Room 529)
55 Beijing Xi Road, Huangpu District
Shanghai 200003
China

Nou, binnenkort meer over mijn belevenissen in Shanghai!

Liefs,
Daan

12th September 2011

Succes
Lieve Daniëlle, Wil je langs deze weg nog succes wensen de komende maanden. Ga weer volop genieten van je verhalen en foto's. Hoorde gisteren van je moeder dat je al weg was!! Heb nu de link gekregen zodat ik je kan volgen. Heel veel plezier. Maar doe wel voorzichtig. Je weet maar nooit in zo'n vreemd land. veel liefs, Ingrid

Tot: 0.097s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.0486s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb