Kaputt in Siem Reap

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » North » Siem Reap
February 10th 2015
Published: February 10th 2015

Und wieder sitzen wir beim Mechaniker. Es ist heiss, das gegenseitige Sprachverständnis ist schlecht, "broken, broken" verstehen wir,"14 dollars" auch. Weiter wird es schwierig. Wir sind skeptisch. Vorgestern noch waren wir beim Mechaniker weil das Öl getropft hat. Nach 3 Stunden tropfte das Öl nicht mehr, der Roller sprang jedoch nicht mehr an und das Pedal hängt schief. Auf dem Boden lagen ein paar schon ausgewechselt Teile, der Mechaniker zeigte auf ein paar weitere Teile die anscheinend "problem" sein sollen. Uns platzte der Kragen, der Geduldsfaden war schon lang gerissen. Wir konnten mit Mühe den Roller starten und bezahlten ihm nur die Hälfte des gefragten Betrages. War er so unfähig, war echt so viel kaputt oder hat er uns ūber s Ohr gehauen?

Der neue Mechaniker scheint 2, 3 englische Worte mehr zu sprechen. Das Teil an dem das Pedal festsitzt sei broken. Das muss ausgewechselt werden, wahrscheinlich findet auch er noch weitere Schwachstellen. Mein Vertrauen gegenüber Cambodian Mechaniker ist angeschlagen.

Mit den Tuctuc - Fahrer können wir es hier in Siem Reap auch nicht besonders gut finden. Gestern haben wir die berühmten Tempel des Ankor besucht. Um 5 Uhr Morgens sind wir ins Tuctuc gestiegen, das uns den ganzen Tag von Tempel zu Tempel chauffieren sollte. (Mit dem eigenen Roller dürfen Ausländer nicht rein, das gäbe zu viele Unfälle. Ihr seht, für uns wird gut gesorgt hier.)

Eine Sehenswürdigkeit wie Ankor Wat wollen natürlich viele sehen, Edward hat sich informiert wie wir den grossen Massen ausweichen können. Als er seinen Tempel - Plan dem Fahrer vorstellen wollte, meinte dieser wir könnten zwischen small oder big tour wählen, Edwards Route war ein Mix der beiden und darum unausführbar. Dass er uns für den Sonnenaufgang an einem einsamen Tempel absetzten sollte, brachte ihn in Verzweiflung. Dort sei gar niemand, es sei dunkel und er wäre dort ganz alleine. Er hat uns anstattdessen zu Sra Sang gebracht, ein Pool das dem König vorbehalten war. Bis die Sonne aufging mussten wir schon etlichen Kindern mit Verkaufskörben um den Hals zu verstehen geben, dass wir keine Postkarten, Instrumente und Magnete kaufen wollen. Davon wurde ihr "only 1 Dollaaaaar" nur noch kläglicher. Im Verlaufe des Tages stellten wir fest, dass die weinerliche Stimme auf dem ganzen Terrein eine weitverbreitete Verkaufsstrategie ist. Zum Glück konnten sie auch ganz normal sprechen, mit erstaunlich gutem Englisch obendrein. Es wäre schön, würde ein Teil der 20 Dollars des Eintritts an die armen Familien von Cambodia gehen, dann könnten die Kinder schlafen bis die Schule beginnt und müssten nicht, sobald sie sprechen können Ramsch verkaufen. Jetzt aber zurück zur Sonne. Diese ging knallrot und mit hübscher Spiegelung im Wasser auf, verliebt aneinandergekuschelt haben wir das Spektakel mit einigen anderen Romantiker genossen. Danach ging er los, der Tempel-Marathon. Die Tempel wurden zwischen 800 und 1400 gebaut von Menschenhand. Viele der Tempelwände sind eingraviert, zeigen schöne Frauen und kämpfende Männer. Die Gebäude sind hoch und die Treppen steil. Es ist beeindruckend und schön. Um 13 Uhr entließen wir unseren Tuctuc-chauffeur, er hatte keine Motivation mehr uns bis Sonnenuntergang zu begleiten. Trotz der Hitze wurden wir nicht richtig warm zusammen. Edward und ich hingegen hielten durch bis die Sonne wiederum glühend unterging.

Morgen geht die Reise in den Süden von Cambodia. Das Motorrad fährt wieder, zwar mit weniger Vermögen, dafür mit neuem Pedal. Abgesehen von den Mechanikern und dem Tuc-Fahrer sowie den verrückten Bus - Chauffeurs, die wie die Henker überholen währenddessen das zu überholende Auto ebenfalls am überholen ist und den vielen Polizisten die an der nächsten Ecke auf uns warten um ihren Lohn mit einem Batzen aufzubessern, verstehen
wir uns gut mit den gesprächsfreudigen Cambodianer/innen und wir geniessen unseren Besuch in ihrem schönen Land, in dem alle Häuser auf Pfählen stehen.

En wederom zitten we bij de monteur. Het is heet, het wederzijdse taalbegrip is slecht, "broken broken" verstaan we, "14 dollars" ook. Verder wordt het moeilijk. We zijn sceptisch. Eergisteren waren we nog bij een monteur omdat de olie lekte. Na drie uren gekloot, drupte de olie niet meer, maar nu deed de elektrische start het niet meer en het koppelingspedaal hing ook scheef. De monteur wees ons op een paar onderdelen die ook "broken" zouden zijn en een paar die hij ook maar uitgewisseld had (niet omdat ze "broken" waren, maar omdat ze na zijn gesleutel "broken" waren vermoeden we). Ons geduld was ondertussen verdampt. Met moeite startten we de motor en betaalden de monteur de helft van het bedrag. Was hij zo onkundig of is die motor echt broken?
De nieuwe monteur schijnt 2 á 3 Engelse woorden meer te spreken. De as waar het pedaal aan vast zit is "problem". Die moet uitgewisseld worden. Waarschijnlijk vindt hij nog meer zwakke punten. Nadjas vertrouwen jegens Cambodiaanse monteurs heeft een flinke deuk opgelopen.

Met de tuctuc-chauffeurs van Siem Reap wilde het ook al niet vlotten. Gister hebben we de beroemde tempels van Ankor bezocht. Om 5 uur 's ochtends in de tuctuc gestapt, die ons de hele dag rondrijden zou (met je eigen motor mag je als buitenlander niet naar binnen van oom agent, op de vraag "waarom?" antwoordde de diener van het gezag "te veel ongevallen. U ziet, voor ons wordt goed gezorgd hier.).

Een bezienswaardigheid als Ankor Wat willen velen zien, na het opsnuiven van enige informatie heb ik een plan gemaakt van hoe we de massa's ontwijken kunnen. Toen we ons plan voorstelden, meende de tuctuc-chauffeur er zijn twee opties: small or big tour. Mijn plan die een selectie tempels uit beide yours bevat is onuitvoerbaar. De eenzame tempel die ik uitgezocht had voor de zonopkomst bracht hem in verwarring en paniek. "Maar daar is niemand, daar is het donker, daar ben ik alleen" bijna huilerig. In plaats daarvan mochten we naar Sra Sang, een pool voorbehouden aan de toenmalige koning. Voor zonsopgang moesten we ettelijke malen kinderen met hun waar DUIDELIJK aangeven dat we geen magneten, postkaarten of mondharpen wilden. Onze "nee" maakte hun "one dollaaaar" nog zeurderiger.
In het verloop van de dag stelden we vast dat huilerige stemmen op het terrein een wijdverbreide verkoopsstrategie is. Gelukkig konden ze ook normaal spreken, in verbazingwekkend goed Engels. Het zou mooi zijn als een deel van die 20 dollar entree naar de arme families van Cambodia zou gaan, dan konden die kinderen slapen tot hun school begon en moesten ze niet prullaria gaan verkopen zodra ze kunnen praten.

Terug naar de zon: knalrood en weerspiegeld in het water kwam zij op, dat spektakel mochten we verwarmd en verliefd met enkele andere romantische stelletjes meemaken. Toen ging het los, de tempelmarathon. De tempels zijn gebouwd tussen 800 en 1400 na Christus. Vele van de tempelwanden zijn ingegegraveerd met mooie vrouwen en vechtende mannen. De bouwwerken zijn hoog en kennen steile trappen, indrukwekkend en mooi. Om 13 uur stuurden we onze tuctuc-chauffeur weg, zijn motivatie reikte niet tot zonsondergang. Dat we verschillende meningen hebben over wat mogelijk is en wat niet mogelijk is, kan nog tot existentiële discussies leiden, en daar is deze Cambodiaan, zoals veel gezonde mensen, totaal niet van gediend. Nadja en ik hielden vol tot de zon weer rood gloeiend onderging.

De motor is ondertussen weer
gerepareerd, het was een flinke klus om alles passend te maken, dat ging gepaard met draaien, lassen en een een gasbrander. Alleen is het vermogen nu weer minder. De reis gaat verder richting het zuiden. Afgezien van monteurs, tuctuc-chauffeurs, dwaze buschauffeurs, die auto's inhalen terwijl die auto's andere auto's aan het inhalen zijn en de vele agenten die graag een paar extra dollars smeergeld aan die westerling verdienen, bevalt Cambodia ons goed. De mensen lachen en praten graag in het land waar de huizen op palen staan.

5th March 2015

Wat een pech
Jemig wat hebben jullie een pech gehad in Siem Reap! Een schrale troost, maar zeer waarschijnlijk vinden jullie aardigere mensen die in de toeristenindustrie werken in de rest van Cambodja. Geniet van de rest van jullie reis, we duimen dat jullie niet teveel corrupte politieagenten meer zullen tegenkomen.

Tot: 0.083s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 46; dbt: 0.032s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb