Toko Lodge - Hakusembe River Lodge

Namibia's flag
Africa » Namibia » Caprivi
June 16th 2018
Published: July 15th 2018

Vandaag een relaxed ontbijtje, we hebben wel 430 kilometer voor de boeg, maar onderweg hebben we niet veel waar we willen stoppen. We drinken koffie in Tsumeb, omdat we daar hebben afgesproken met de manager van Toko Lodge, die onze vergeten iPad daar af komt geven. Hij moest in de buurt zijn, dus dat kwam goed uit. Helaas loopt dit een beetje mis en na een uurtje besluiten we om door te rijden richting Grootfontein. Die iPad krijgen we wel op een andere manier terug. Voor Grootfontein maken we nog een detour langs de Hoba meteoriet, deze weegt ongeveer 50 ton en bestaat voor ruim 80% uit ijzer. Hij is 80.000 jaar geleden hier op aarde gestort, maar waarschijnlijk in een nogal horizontale vlucht, want er is niet echt een krater geslagen. De meteoriet ligt in een keurig onderhouden parkje, waar we een klein bedrag entree moeten betalen. Vervolgens doen we wat boodschappen in Grootfontein en de lunch nuttigen we een eindje verder op een picknickplaatsje langs de ‘snelweg’. De weg van Grootfontein tot Rundu is geasfalteerd en we mogen daar 120 kilometer per uur rijden. Wij houden onze harten vast, want langs de weg lopen dieren en mensen. Overal kleine nederzettinkjes waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Overal mensen en kinderen die water dragen, vee drijven en graan fijn stampen. We voelen ons een beetje ramptoeristen als we enkele foto’s maken, maar menig kind zwaait vrolijk terug. Heel bijzonder om te zien. Via een behoorlijk hobbelig zandpad komen we uiteindelijk aan bij Hakusembe River Lodge. Prachtig gelegen aan de Okavangorivier, de natuurlijke grens tussen Angola en Namibië. Vanaf het terras kijken we naar de overkant waar lemen hutjes met rieten daken staan. De mensen wassen zichzelf en hun kleding nog in de rivier. Wat een tegenstelling. Af en toe horen we ook muziek en gezang, waardoor we bedenken dat de mensen op de een of andere manier toch wel gelukkig zijn. Voor ons is het echter onvoorstelbaar om in deze tijd nog zo primitief te leven. Na het bewonderen van de zonsondergang frissen we ons op en nemen plaats in het restaurant waar de kok weer heerlijk een heerlijk soepje en een voortreffelijk buffet met toetje voor ons heeft klaargemaakt. Ondertussen vermaakt het personeel ons met diverse dans- en zangstukjes die een duidelijke weergave zijn van een stukje van hun cultuur. Ze hebben er allemaal duidelijk lol in. Het was een leuke afsluiting van weer een bijzondere dag.

Tot: 0.085s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 29; dbt: 0.048s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb