Marrakech

Africa » Morocco » Marrakech-Tensift-El Haouz » Marrakech
January 20th 2012
Published: January 20th 2012

Marrakech

Rond kwart over acht verschenen wij op de binnenplaats voor het ontbijt. Verder was er nog niemand te bekennen, maar de tafels stonden al gedekt. Al snel kregen we pannenkoeken, stokbrood, jam, boter en verse jus d’orange. Het was een strakblauwe lucht, voor zover dat kan met alle smog, maar nog wel fris. ’s Nachts is het rond het vriespunt en overdag een graad of 18 à 20. Je merkt wel dat je hier in Marokko een stuk zuidelijker zit, want de zon prikt erg, ook al is het niet zo heel warm. De meeste bezienswaardigheden van Marrakech liggen op niet meer dan 15 minuten van de riad, dus alles is makkelijk te belopen.

Na het ontbijt zijn we naar het Bahia Paleis gelopen. Dit paleis dateert uit de 19e eeuw en diende als woning van enkele machtige heren. Blijkbaar gelden er wintertarieven en tijden, want alle bezienswaardigheden rekenen een kleine euro entree en zijn in tegenstelling tot wat de reisgidsen zeggen tussen de middag gewoon open. Het paleis bestaat uit een aantal ruimtes met daartussen binnenplaatsen, alles is gelijkvloers om de zwaarlijvige huismeester tegemoet te komen. Aangezien ze aan het renoveren zijn waren er maar een paar ruimtes open, welke wel mooi opgeknapt waren. De meeste kamers hebben houtsnijwerk bewerkte deuren. Ook in de stenen muren zijn versierd met fraaie decoraties.

Niet ver van het Bahia Paleis ligt het Dar Si Said Museum. Dit is gehuisvest in een oud paleis uit de 19e eeuw en bevat allerlei historische voorwerpen uit de geschiedenis van Marokko op het gebied van muziek, aardewerk, tapijten, juwelen, houtsnijwerk en kostuums.

Na het museum zijn we richting het el-Fnaplein gelopen. Waar gisteravond nog etenstentjes stonden was nu een kale vlakte. Daaromheen stonden nu allerlei kraampjes waar ze vers sinaasappelsap verkochten en andere etenswaren. Na een heerlijk sinaasappelsapje voor 40 cent te hebben gedronken maakten we een grote omtrekkende beweging rond de slangenbezweerders en liepen richting de Koutoubia Moskee. Deze dateert uit de 12e eeuw en werd gebouwd door sultan Abd el-Moumen. Naast de moskee staat nog de fundering van de moskee die deze men liet slopen. Een van de muren van de oude moskee stond niet geheel in de juiste richting naar Mekka, en werd daarom afgebroken.

Achter de Moskee ligt een mooi park met veel sinaasappelbomen. Aangezien we veel sneller dan gepland alle bezienswaardigheden aan het afwerken zijn (dit komt niet door ons tempo, maar door de kleinschaligheid ervan) hebben we een tijd lekker in de zon gezeten. Toen het ons wat te heet werd hebben we een stuk langs de stadsmuren gelopen. Deze zijn gebouwd in ja, wanneer eigenlijk, en dienden natuurlijk om de stad te beschermen. Uiteindelijk kwamen we vlak bij de riad uit en ook bij de Saadische Graven. Deze graven uit de 16e tot 18e eeuw en bevatten twee mausolea die door een met bloemen beplante tuin worden omgeven.

Rond halftwee zijn we terug naar de riad gegaan, mede door het feit dat we nog wat bezienswaardigheden voor morgen over wilden houden en we ons even wilden onttrekken aan de drukte van de stad. Op het dakterras van de riad was het goed toeven in de zon en hebben we wat gelezen en onze eerste blog geschreven onder het genot van een heerlijk kopje thee.

Toen onze maag begon te knorren zijn we terug naar het el-Fnaplein gelopen om een etenstent uit te zoeken. In het midden van het plein worden elke avond tientallen etenstentjes opgebouwd waar je heerlijk kan eten. Elke tent bestaat uit een aantal lange rijen tafels met daaraan lange houten banken. Iedereen wordt naast elkaar neergezet en zowel het menu als de prijzen zijn ook nagenoeg hetzelfde. Vandaag kozen wij voor een Marokaanse soep (à 50ct), heerlijke zelfgemaakte frietjes (à 50ct), zes lamsspiesjes (à 3 euro), vegetarische couscous (à 2.5 euro), vergezeld door brood en olijven. Voor nog geen 4.5 euro per persoon hadden we een heerlijk diner. Hierna zijn we nog even de souk ingelopen en vervolgens naar de bakker om een heerlijk stuk cake zoals oma de Cooker hem ook bakt en terug naar de riad.

Tot nu toe hebben we ervaren dat alle clichés die over Marokko bestaan niet kloppen. Het is druk op straat, zowel met mensen als verkeer. Toch geeft het geen onveilig gevoel en merk je niet veel van de zakkenrollers waar zo voor gewaarschuwd wordt. Oversteken is niet altijd even makkelijk, zeker niet door alle brommers, maar ze rijden wel om je heen. Natuurlijk wordt je veel aangesproken door verkopers, maar zeker niet continu en na een paar keer nee geven ze het wel op.

We hebben natuurlijk ook wel wat minder leuke dingen gezien. Je ziet nog vrij veel paarden die gebruikt worden als lastdier en niet altijd even goed verzorgd worden. Ook zagen we een hond die continu werd getrapt door een aantal mannen en zie je veel mensen bedelen.

Morgen staat het Badi Paleis nog op het programma, en duiken we de echte souks in op zoek naar mooie souvenirs. Ook moeten we tegen het eind van de middag de auto ophalen op het vliegveld en terug naar de stad rijden en ergens zien te parkeren, dus dat is een spannend moment. Onderweg stopen we nog bij de Carrefour om etenswaren in te slaan voor onze roadtrip die zaterdag begint richting de Ourika Vallei en het skigebied Oukaimeden.

Tot: 0.155s; Tpl: 0.018s; cc: 5; qc: 47; dbt: 0.0608s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb