Hiroshima - 8 augustus 1945

Asia » Japan
May 21st 2015
Published: July 30th 2017

Geo: 34.39, 132.44

Met de veerboot vaarden we van Miyajima rechtstreeks naar het Hiroshima Peace Park. Hiroshima is vandaag een moderne havenstad in Japan maar is voor de wereld vooral bekend als de stad waarop in 1945 door de Enola Gay de eerste atoombom 'little boy' werd gedropt en onmiddellijk 70.000 slachtoffers maakten en nog vele tienduizenden later door de na-effecten van de straling.

Het enige gebouw dat bleef rechtstaan in het hypocentrum van de ontploffing is onaangeroerd bewaard gebleven en is het symbool van de aanval gebleven : de A-bomb dome.
De hele omgeving tot een straal van 4km werd volledig verwoest. Het peace park was eens een druk commercieel centrum van de stad.

Het park is invenieus aangelegd, alle monumenten staan op één lijn met de a-bomb dome : de herdenkingsfontein, het museum op palen, de cenotaph herdenkingssteen en de eeuwige vlam.
Verder in het pak vinden we het monument van het meisje van de duizend kraanvogels, het symbool voor de kinderen die zijn omgekomen. 10 jaar na de ontploffing kreeg het meisje op 12-jarige leeftijd leukemie en dacht dat ze een wens mocht doen als ze duizend kraanvogels kon vouwen. Helaas overleed ze vooraleer ze daarin gelukt was.

Het museum zelf is heel beklijvend. Men heeft ervoor gekozen om alle gruwelijke taferelen tentoon te stellen. Men wil dit nooit vergeten. Overal staan er scholen liedjes te zingen, het is heel ontroeren en je wordt er even stil van.

21st May 2015

Wij zijn blij dat jullie er zo van genieten, het voelt zo aan dat jullie een heel bijzondere reis hebben, geniet nog van jullie laatste dagen. Nadien hebben jullie weer een mooie herinnering en we zijn weer benieuwd naar de prachtige foto'
s en leuke verhalen.....

Tot: 0.138s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0852s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb