Mayaruiner i Honduras

Published: June 22nd 2017

Geo: 14.82, -89.15

Dette er reiseruten som ikke har vært planlagt på forhånd. Helge har derfor vært litt nervøs for hvordan vi skulle komme oss frem til hit vi er nå. Men, alt ordner seg underveis. Kontaktet en travelagent i Flores som ga oss gode råd, og vi fikk bestilt buss iallefall halve vegen, så da reiste vi med buss fra Flores i Guatemala i dag tidlig. Kjørte buss i ca 4 timer til Rio Dulce. Herfra var det 30 mil til bestemmelsesstedet og ingen transport. Vi fant en travelagent som satt oss i kontakt med en drosje som kunne kjøre oss for 175 dollar, så vi slo til på det. Det var verdens søteste, hyggeligste drosjemann som babla i vei på spansk. Helge med sin Spanglish greide å holde en samtale i gang og gjøre seg forstått i ca 4 timer som kjøreturen tok. Camilla satt i baksetet og leste bok. Kjøreturen tok oss inn i et fantastisk frodig og grønt landskap. Mange heier og åser og fjell. At grønnfarger kan komme i så mange nyanser hadde jeg ikke trodd. Fjellene er mosegrønne dekket med litt skog her og der. Ingen store byer langs veien, bare små, spredte landsbyer hvor folk lever et bedagelig liv ser det ut som.
Etter ca 8 tmer på landeveien har vi havnet i en liten cowboypreget landsby som heter Copan - midt mellom bakkar og berg - langt fra allfarvei. Var mørkt når vi kom frem (kl 1830, så blir spennende i morgen å se hva dette er for en slags by. Grunnen til at vi er her er visst fordi det er flere mayaruiner her. Og vi skal fly videre herfra den 10.07.

Mandag.
Dagen i dag er planene å se majaruinene og dra på en kaffeplantasje. Sto opp tidlig og tok en bedre frokost. Vi fikk beskjed av resepsjonsdama at sjåføren vår fra i går - Rikardo - ville snakke med oss kl 0900. Vi trodde han reiste tilbake til Rio Dulche og at vi hadde tatt farvel i går. ja ja.. Han møtte opp og ville kjøre oss mer!, her så han tydelig et potenisale til å tjene mer penger. Vi ga han rikelig med driks i går. Det var helt greit for oss - da han var en veldig sympatisk og hjelpsom gutt og greit å ha med seg noen som kjenner kulturen og språket. Så vår nye amigo kjørte oss til ruinparken. Her brukte vi ca 2 timer til å gå rundt å se på alle ruinene. Det er store områder og mye arkeologi. Rart å tenke på hvordan de har greid å bygge disse digre stein-byene - og rart å tenke på at der vi gikk rundt har det vært et samfunn for tusen år siden. Man blir jo litt ydmyk av slikt. I ruinparken fløy det ville ara-papegøyer rundt i trærne. Veldig fascinerende. De var vant til folk og satt på greinene og gjorde seg til.

Senere på dagen ble vi hentet og kjørt til en kaffeplantasje. Ble kjørt høyt opp i fjellet og måtte gå ned ca 2-3 km i ganske bratt terreng. Vi hadde en guide som fortalte oss det meste om hvordan kaffebønnerr dyrkes, kvaliteter og typer. Denne kaffeplantasjen lå i en jungel-skog-side, da er jordforholdene aller best. Mange vakre blomster, planter og fosser på vei ned. Vi fikk et måltid middag og selvsagt en hjemmelaget kopp kaffe - som smakte utmerket. Guiden viste oss kaffebønne-renseriet og brenneriet hvor vi lærte mye om kaffebrenning. Selvsagt hadde de jo utsalg av kaffe også, hvor vi kjøpte 1 kg kaffebønner - Dark Roasted... Så nå blir det eksklusiv kaffe hjemme i kaffemaskina 😊

I morgen tidlig kommer vår Amigo Rikardo og henter oss og kjører oss til flyplassen, som er en 3 timers kjøretur. Vi skal fly til San Salvador og bli der en natt

1 Honduras Lempira er 0.30 Nok

Ruinene er lave herRuinene er lave her
Ruinene er lave her

I forhold til ruinene i Tikal
Papegøyene lever villt herPapegøyene lever villt her
Papegøyene lever villt her

Første gang vi har sett papegøyer fly fritt

Mange flotte bilder!! :)

Flott bilde!
10th July 2012

Gratulerer med ny bil Helge, skal du tolle den inn til Norge??

Tot: 0.288s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0853s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb