Mexico 1

North America » Mexico » Chiapas » Palenque
November 11th 2013
Published: November 12th 2013

Beste mensen,

Zaterdag 2 november zijn we vertrokken naar een nieuwe bestemming: Mexico!We zouden met het vliegtuig ongeveer 15 uur onderweg zijn en 2 stops hebben, Na 10 uur vliegen werd er omgeroepen dat er een onverwachte stop zou zijn in verband met veel tegenwind en daardoor veel brandstofverbruik. Geen probleem dachten we, echter daardoor hadden we onze connecties gemist en waren we "gestrand" in Philadelphia. Natuurlijk was dit geen probleem, zo konden we meteen een stukje Amerika meenemen!( Het hotel werd betaald door de vliegmaatschappij en ook nog voor 20 dollar aan eten )We hadden een hotel in de buurt van het vliegveld en vandaaruit hebben we de trein naar het centrum genomen. Hier hebben we een paar uurtjes rondgelopen, lekker gegeten en nog een biertje gedronken in het Hard Rock cafe.

De ochtend erna zijn we weer vroeg opgestaan om naar Cancun te vliegen. Eenmaal aangekomen in Cancun regende het helaas hard dus we hadden hier alleen maar een leuk restaurant bezocht, een biertje gedronken en onze bus naar de volgende bestemming geregeld ( Valladolid ). We gaan voornamelijk met een grote mexicaanse busmaatchappij genaamd ADO reizen. Het reizen met de bus valt qua kosten mee, het is duurder dan India, maar een stuk goedkoper als Nederland. Je moet denken aan ongeveer 12 euro voor een reis van 5 uur. S'avonds hebben we op ons gemak nog wat series gekeken in het hostel en de dag erna zijn we met de bus aangekomen in Valadolid.

Hier regende het ook nog steeds maar we zijn toch maar wat dingen gaan bezoeken. De belangrijkste bezienswaardigheden in Valladolid zijn de Kathedraal en het Marktplein dat de verwoesting van de stad heeft overleefd. Deze hebben we dan ook bezocht. Ook hebben we een cenotte bezocht, dit is een bovengrondse poel. In de Mayaperiode werden deze poelen gebruikt om mensenoffers te brengen en bij onderwaterarcheologie komen nu de slachtoffers boven water. Vaak zijn deze poelen heel mooi helder blauw van kleur. Na deze poelen hebben we voor het eerst de echte Mexicaanse taco's geprobeerd op de hoek van een straat. je kon kiezen uit 3 soorten vlees ( Geen idee wat het allemaal was! ) maar volgens mij hadden we er met kalkoensvlees genomen. Het was in elk geval best lekker :-)

Na Valladolid zijn we met de bus naar Chichen itza gegaan, Chichén Itzá was een van de belangrijkste steden van de Maya en hier bevindt zich de piramide van kukulcan, deze staat op de wereld erfgoedlijst van Unesco. Op 7 juli 2007 werd Chichén Itzá tot een van de nieuwe 7 wereldwonderen gekozen en moest het opnemen tegen andere bekende monumenten, zoals de Chinese muur en de Eiffeltoren. Het was deze dag gelukkig heerlijk zonnig dus daar hadden we geluk mee, ook waren we blij dat we vroeg in de ochtend waren gegaan want tegen 12 uur s'middags, toen wij vertrokken was het vol met toeristen.

Vanuit Chichen itza zijn we naar Merida gereisd, dit is een leuke stad met in het centrum een mooi plein en een grote cathedraal. Zoals de meeste koloniale steden, is het centrum van Mérida opgebouwd volgens een schaakbordsysteem. Straten die van noord naar zuid lopen hebben oneven nummers, en straten die van oost naar west lopen even. Hier hebben we een leuk hostel aan het plein gehad waar we een nacht hebben geslapen, ook hebben we hier nog een tourist tour gedaan, maar hier was niet zo veel aan.

Na Merida zijn we zijn Campeche gereisd. Dit is een leuk stadje aan de kust van Mexico, en een belangrijke doorvoerhaven vanwaaruit goederen uit het schiereiland Yucatan naar Cuba en vandaar naar Europa verscheept werden. Wegens haar rijkdom werd trok de stad snel piraten aan die de stad plunderen.( De piraten zie je ook overal in de stad terugkomen ) Na een grote aanval van meerdere groepen piraten in 1663 werd overgegaan tot het bouwen van stadsmuren van 3,5 meter dik en andere fortificaties. De bouw duurde 18 jaar en had tot gevolg dat Campeche een van de best verdedigde steden in het Spaanse rijk werd. Op deze stadsmuren was s'avonds een sound&lightshow, helaas was deze in het Spaans dus we hebben weinig van het verhaal meegekregen, maar het was wel een leuk toneelstukje om te zien. We lagen hier weer in een hotel aan een groot plein, waar ook weer een mooie cathedraal te zien was. De dag erna hebben we ook nog het Maya museum bezocht en nog wat in de stad rondgehangen want we hadden pas s'avonds de nachtbus naar de volgende stad: San Christobal de las Casas.

San Christobal de las Casas is een mooi stadje waarvan een groot deel van de bevolking bestaat uit Tzotzil Maya, De Tzotzil vormen de talrijkste van de inheemse bevolkingsgroepen. Vooral het nabije plaatsje Chamula is uitgegroeid tot een toeristentrekker, iets waar de Tzotzil zelf niet allemaal even blij mee zijn. Dit bergplaatsje hebben we vanuit San Christobal bezocht. Hier was een grote markt waar groenten en fruit werdt verkocht en een grote kerk waar de Tzotzil baden, Binnen mocht je helaas geen fotos maken, maar het zag er indrukwekkend uit, de grond was bezaaid met een grassoort en sommige Tzotzil waren bezig met een ritueel om kwade geesten uit te drijven. Degene waar de kwade geest inzat werd dan tijdens het bidden een aantal maal omcirceld met een kip of haan ( afhankelijk of het een man of vrouw was )en de bedoeling was dan, dat de kwade geest in de kip of haan ging en op het einde van dit ritueel werd het beest gedood zodat het kwaad ook weg was.Omdat er geen bloed in de kerk mocht vloeien deden ze dit door de nek om te draaien en deze uit te rekken. De Tzotziles zijn overwegend rooms katholiek, maar met sterke elementen van de oude Maya religie. In San Chistobal zelf hebben we een aantal kerken en een grote markt bezocht en s'avonds nog bij een leuk Italiaans restaurant gegeten. De dag erna hebben we s'middags weer de bus genomen naar de volgende plaats; Palenque. Hier kwamen we s'avonds pas om 23:00 aan dus hebben we meteen een hotel genomen.

Palanque is een archeologische vindplaats van de Maya beschaving. Ook dit is werelderfgoed. In 2005 was ongeveer 2,5 km² van deze stad blootgelegd. Deze ruines hebben we vandaag bezocht. Men schat dat dit nog geen 10% is van de totale oppervlakte die Palenque ooit bestreek. De rest van het gebied, dat waarschijnlijk nog meer dan duizend gebouwen en andere constructies bevat, ligt nog verborgen in het oerwoud. Dit oerwoud gaf een extra mooie dimensie aan deze ruines, dit had je niet zo erg bij chichen itza. En ik vond dit dus ook meer indrukwekkend. Ook hoordje je luid gebrul van de apen in het oerwoud. Ik heb het nog proberen op te nemen maar dit lukte helaas niet. Morgen gaan we waarschijnlijk nog een excursie doen, en we zijn nog aan het twijfelen of we daarna naar Guatemala gaan of dat we richting Tulum gaan en dus in Mexico blijven. Dit lezen jullie de volgende keer wel weer. Vanuit een zonnig warm Mexico; De groeten!

Mexico,s adventures
Hallo Roy& Mylène, Wat een geweldige belevenis weer,en heel mooie foto,s.... Jullie genieten er weer fijn van dat zie ik aan jullie blije gezichten...heerlijk :)) Ik weet niet precies hoelang jullie nog blijven,maar wens jullie nog super mooie dagen en hoop nog mee te kunnen genieten op jullie blog waar ik al weer naar uit kijk. Liefs en knoevels van Ine xxx
2. Philadelphia (1)

Hoi..wat leuk Roy dit blog....zo kunnen we weer meegenieten van jullie mooie vakantie. Veel plezier xxx tant Gerda

Great pics!!! Enjoy X

Avonturiers
Roy en Mylène, Weer mooie verhalen en prachtige foto's. Jullie zouden best reisagent kunnen worden. Prachtige verhalen en begeleide beelden. Jammer dat we er niet bij kunnen zijn. We kijken vol belangstelling uit naar het vervolg van jullie trip. Veel plezier en een gezonde voortzetting.
13th November 2013
4. Valladolid (6)

none
Super Blog
13th November 2013

Toppieeeeee!!! ? xxxxxx

Tot: 0.07s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 34; dbt: 0.0378s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb