India deel 3: Varenasi & Goa

Asia » India » Goa » Palolem
December 6th 2012
Published: December 6th 2012

Beste mensen,

De vorige keer ben ik geindigd in Varenasi, ook wel Benares genoemd. Een belangrijk punt van onze trip in India omdat

Varanasi niet zomaar een stad is, maar is de spirituele hoofdstad van India. Het is de droom van elke hindoe om hier, aan de Ganges, gecremeerd te worden.Ook is de stad meer dan 2700 jaar oud, en hierdoor een van de oudste steden ter wereld. We zijn hier s'middags met de trein aangekomen, en meteen op het station zag je al de de sfeer hier anders is dan in andere steden van India.Vanaf het station hebben we een riksjaw genomen naar het hotel en daarna zijn we lekker iets gaan eten. We hadden geluk dat we deze dag aangekomen waren want het was de dag van de goden. S'avonds staken ze miljoenen kaarsjes aan op de kade en waren er overal feesten/optredes en veel vuurwerk. Ook kregen we van het hotel een gratis boottrip over de Ganges aangeboden. Vanaf hier kon je alles mooi bewonderen. Na de boottocht hebben we nog langs de rivier gelopen en het grappige was dat tussen de optredens en het feesten door ook nog een aantal lijken werden verbrand. Een rare verhouding voor ons, voor hun waarschijnlijk normaal! Dezelfde avond hebben we ook nog bij een bekende pizzaria welke een houtoven had heerlijk een pizza gegeten. De dag erna zijn we langs de rivier gaan wandelen en hebben we de bekende Ghat's bezocht. Dit zijn de officiele cremeerplaatsen waar de hindoes worden gecremeerd. Overal staan grote weegschalen liggen immense stapels brandhout.Je mag hier niet zomaar je eigen hout meenenen; het mag alleen het hout zijn van de handelaar aan de ghat. En die heeft natuurlijk zijn prijzen aangepast aan het feit dat hij het monopolie heeft. Daarom is het voor de mensen de kunst om precies genoeg hout te kopen voor het gehele lichaam te verbranden.
Omdat veel mensen niet genoeg geld hebben om het hout te kunnen betalen dat nodig is om goed gecremeerd te worden, gaan er nogal veel onvolledig verbrande lichamen de Ganges in. Naast deze ghat's zijn mensen hun kleren zijn aan het wassen en hun tanden zijn aan het poetsen in hetzelfde water...Welcome to Varenasi ! :-) Voor de mensen die geinteresseerd zijn; het verbranden van de lijken had geen speciale geur of rook, het rook en zag er gewoon uit als een gezellig kampvuurtje! Vanwege het respect voor de doden wordt in de ghat's verzocht geen foto's te maken. Dit heb ik dan ook maar niet gedaan. Ter illustratie heb ik wel een aantal foto's van een "medereiziger" toegevoegd. Op de kade zaten ook meerdere brahmin priests die poseerden voor een paar rupies! Na varenasi hebben we de nachttrein terug naar New Delhi genomen; de stad van de touts en scams.. Hier hebben we een dag geshopt en hebben we een aantal souvenirs gekocht. De dag erna hebben we snel het vliegtuig genomen naar Goa, op het vliegveld van Goa aangekomen hadden we besloten dat we naar het rustige zuiden gingen en lekker gingen genieten van onze laatste 5 dagen vakantie. Daar een taxi genomen en 1,5 uurtje later waren we op onze bestemming; Pallolem beach. Wat was het hier heerlijk warm! Hier een hotelletje genomen en nog lekker gegeten. De dag erna zijn we Patnem eens gaan verkennen. Het was een heel mooi strand met palmbomen en alles erop en eraan. Heerlijk zo na 2 weken reizen door het toch wel gestresste India. We hadden ook nog een aantal andere stranden bezocht en al snel hadden we onze ogen laten vallen op een mooi huisje aan het strand van Patnem beach. Dit was natuurlijk beter als een hotel en de dag erna zijn we dan ook hiernaartoe gegaan. Hierna zijn we lekker op het strand gaan liggen en hebben we lekker uitgerust. Na 1,5 dag strandliggen wilde Mylene wel weer eens wat anders en hebben we een scooter gehuurd en zijn we wat gaan rondtoeren! We hebben met de scooter nog een aantal andere stranden bezocht en een kasteel en een mooi vissersdorpje. Nu is de voorlaatste dag aangebroken en gaan we nog wat relaxen en hebben we morgen het vliegtuig terug naar New Delhi. In New Delhi komen we s'avonds aan dus nemen we we waarschijnlijk een hotel in de buurt van het vliegveld zodat we de dag erna gemakkelijk kunnen "overstappen" op het vliegtuig terug naar Schiphol. Dat was het dan weer. Na 3 weken genoten te hebben van onze vakantie kunnen we weer terug aan het werk. Gelukkig is dit maar 2 weken want daarna hebben we weer kerstvakantie! Bedankt voor al jullie leuke reacties op mijn blog. Het was weer de moeite waard! Groeten Roy

6th December 2012

heerlik um uuch te vollege, prachtige reis. bin zjeloes! geneet nog mer ff X
6th December 2012

Varenasi &Goa
Het is weer een mooie blog Roy weer heel mooi alles beschreven . Veilige reis terug geniet nog maar ff!!

Tot: 0.125s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 53; dbt: 0.0708s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb