Maand 1 zit er alweer op!

China's flag
Asia » China » Shanghai
October 11th 2011
Published: October 11th 2011

Lieve allemaal,

Het is alweer enige tijd geleden dat ik mijn blog heb geupdate. Het wordt dan ook de hoogste tijd dat ik jullie even bijpraat over mijn avonturen hier!

Ik zal jullie een volledig verslag van de afgelopen weken besparen en mij beperken tot de hoogtepunten.

Street Food Tour

Een paar weken geleden moest ik mij om 8uur s'ochtends op zondagochtend (was vrijwillig) melden voor een Street Food Tour. Tijdens deze tour werd ik samen met toevallig een advocate uit Nieuw Zeeland langs allerlei verschillende straatstalletjes geleid om lokale culinaire specialiteiten uit te proberen. Het was wel even vreemd om de ochtend te beginnen met noodles, Beijing pizza, een soort eier/deeg pannenkoek en een klein taartje, maar aangezien ik nog een beetje wankel was van twee avonden stappen, kon een goede maaltijd geen kwaad. De stalletjes zelf waren erg interessant! Je ziet zoveel verschillende dingen. De noodles werden vers voor ons gemaakt en waren dan ook na een minuutje koken al gaar. De plekken waar we zaten zullen de prijs voor meest hygiënische eettentje naar grote waarschijnlijkheid niet binnenslepen, maar ik heb totaal geen buikpijn gehad van al het eten dus dat lijkt mij een goed resultaat. En ja pap, ik heb geprobeerd zo min mogelijk aan te raken... Daarnaast heb ik ook altijd desinfecterende handgel bij mij (dankzij mijn Amsterdamse kantoorgenoten), dus dat komt altijd wel goed!

Chinees eten en Chinese discotheken

Ik heb inmiddels met een aantal "locals": mijn kantoorgenoten en mensen die beter Chinees spreken dan ik en zelfs ook met Michel een aantal keer bij echte lokale Chinese restaurantjes gegeten. Ik verbaas mij nog vaak over de mogelijkheden die het menu biedt. Zo kun je kiezen uit vissenkoppen, haaienvinnen, schildpadden, kikkerbillen, hersenen, ingewanden en nog veel meer heerlijkheden! De meeste laat ik eerlijk gezegd links liggen... De kikkerbillen heb ik wel geprobeerd en dat was best ok. Het bevat alleen wel veel botjes, maar ja, daar zijn ze hier dol op. Met mijn stokjes kan ik tegenwoordig steeds beter over weg, al blijven noodles in soep nog een grote uitdaging.

Het pittige eten dat ik tot nu toe heb gegeten valt mij ook enigzins mee. Ik heb inmiddels door dat de Hunan keuken nog wel te doen is en dat ik de keuken van Sichuan moet ontwijken. Dat is echt niet haalbaar voor mij. Ja, ja wie dacht dat de Chinese keuken in alle provincies hetzelfde is, heeft het goed mis ben ik inmiddels achter.

Afgelopen zaterdag ben ik ook voor het eerst in een Chinese discotheek (no. 88) geweest! Ook weer een hele belevenis! Grote discotheek met heel veel kleine tafeltjes welke door Chinezen worden afgehuurd om de hele avond te kunnen dobbelen, drinken en eten. Het dobbelen is puur bedoeld als drankspelletje. De drank die wordt gedronken is veelal sterke drank (al gaan er ook geruchten dat het nep is?!) die dan vervolgens wordt vermengd met groene thee. Wanneer je een tafel boekt, kan je daar ook gezelschapsdames bij boeken. Die dames komen dan de hele avond op jouw kosten meefeesten en meedrinken, zodat jij een leuk feestje hebt... Er werd in deze discotheek trouwens zowaar voornamelijk Westerse muziek gedraaid.

Ik ben ook nog een avondje met twee Chinese kantoorgenootjes wezen eten en drinken en je merkt wel dat dat mijn kantoorgenoten grotendeels uit hardwerkende milieus komen waar niet veel wordt gedronken en door dames al helemaal niet. Het tolerantie niveau van mijn twee kantoorgenootjes was dan ook niet echt hoog.... 3 dranjes was toch echt de max...

Die avond gaf mij wel mooi de gelegenheid om mijn Chinese kantoorgenoten beter te leren kennen en een paar, enigzins privé, vragen te stellen, over het Chinese date circuit, de invloed van de ouders daarop, de gebruiken die daarbij horen etc. Ik ben erachter gekomen dat dat ook heel erg per provincie/regio verschilt. Erg interessant!

Versterking

Er is op kantoor ook een nieuwe jongen uit Londen gearriveerd, Edward. Hij is hier ook voor 6 maanden op secondment, maar is nog een trainee en dus een paar jaar jonger. Hij heeft een appartement in hetzelfde gebouw als ik. Ik heb dus iemand om al mijn praktische problemen mee te delen!

Michel

Mijn laatste highlight voor deze update is uiteraard het bezoek van Michel. Hij was afgelopen week voor een weekje in Shanghai! Erg gezellig en fijn! En natuurlijk erg leuk om hem hier alles te laten zien.

Vorige week was alleen een nationale feestweek en hadden alle 1,3 miljard Chinezen (en ik) ook vrij. Het was dus erg gezellig! Aangezien dit Michel's enige bezoek zou worden aan Shanghai, had ik de week behoorlijk volgepland!

Wij zijn grotendeels in Shanghai gebleven en zijn ook nog twee nachten naar Hangzhou geweest. We zijn de eerste avond meteen goed begonnen met een glas Champagne in de Vue Bar van het Hyatt Hotel. Vanaf hier heb je een ontzettend mooi uitzicht op de Bund, de rivier en het zakendistrict Pudong (waar ons kantoor is gevestigd).

De volgende dag was een zondag en toen hebben we hebben we uitgebreid heerlijk Italiaans gebruncht bij Isola vanuit waar je uitzicht hebt op de Pearl Tower! Een van de nadelen van Isola is dat ze je glas Prosecco gratis blijven aanvullen! Wat vervelend! Vervolgens heb ik Michel een tour door ons kantoor in Shanghai gegeven.

De volgende dag gingen wij met de trein naar Hangzhou wat bekend staat om zijn meer, thee en tempels. Aangezien die stad veel kleiner is dan Shanghai, nl. maar 6 miljoen mensen, en de stad immens populair is, was het daar echt topdrukte! Wij hebben twee nachten in een heerlijk hotel geslapen in de heuvels tussen de theeplantages.

Wij zijn s'avonds naar een soort lichtshow geweest, Impression West Lake, op het meer waarbij het podium 3cm onder het water ligt waardoor het net lijkt of alle acteurs op het water lopen. Deze show is geregisseerd door de persoon (ben de naam vergeten...) die ook de opening van de Olympische Spelen in Beijing heeft geregisseerd. Het was erg indrukwekkend!

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en hebben wij ons erg vermaakt met het bezichtigen van het meer en de tempels en daarnaast met name met het ontwijken van alle Chinezen!

Terug in Shanghai hebben wij de vakantie in stijl afgesloten met een diner bij Mr&Mrs Bund en een laatste glas champagne bij Bar Rouge, beiden met uitzicht op The Bund en Pudong!

Na deze vakantie was het weer terug naar de realiteit! Op zaterdag & zondag moest namelijk gewerkt worden om twee van de vakantiedagen in te halen! Tja, de zon gaat niet voor niets op in China.... Hoe komen ze anders aan een double digit groei?!?! Inmiddels zijn we gelukkig alweer op de helft van deze 7-daagse werkweek!

Liefs,
Daan

13th October 2011

hai Daniëlle, Erg leuk omje verhalen te lezen en vooral de foto\'s zijn voor ons zo herkenbaar. De show op het water hebben wij ook gezien en ongeveer dezelfde foto\'s gemaakt. En heb je nog mee gedanst in het park met de dansende mensen. Dat vonden wij ook erg bijzonder, zomaar midden in het park dansende vrolijke mensen. Met muziek uit een of andere beatbox op een karretje. Zo te lezen heb je een mooie en bijzondere tijd daar en doe je veel ervaring op. Wat fijn dat Michel ook is overgekomen. Daan geniet ervan en nog een mooie leerzame tijd daar. Liefs Feiko en Susan

Tot: 0.088s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0485s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb