Hverdag - skoledag

Philippines' flag
Asia » Philippines » Cebu » Cebu City
September 3rd 2010
Published: September 3rd 2010

Det er efterhånden blevet hverdag herovre. Vi er flyttet på Chill'nGrill'n, et pensionat hvor der også bor en del danske pædagogstuderende, og har været på praktikskolen i 1 1/2 uge.

Anders og jeg har mødt kl 7.30 (!) det meste af ugen, mens Tobias har været heldig først at skulle møde 8.45. Dagen starter med en såkalt 'Flag Ceremoni', hvor eleverne står i lange rækker og synger den filippinske nationalsang, en salme, skolens egen sang og slutter af med at bede. Det ville næppe kunne opleves på en dansk skole. Også hver lektion starter med en bøn, ligesom en samlet klasse rejser sig hilser på læreren:

"Goodmorning mrs. Seno! Goodmorning mr. Anders!"

Her er det vigtigt at bede dem om at sætte sig - ellers bliver de stående! Jeg havde velsagtens en fordom om at undervisningen ville være alt for traditionel til min smag, og det er den til dels også. Men så alligevel ikke, for i den ene af de to klasser jeg følger, en 1. grade High School hvor eleverne er 12 - 13 år, skulle eleverne vælge sange efter eget valg og fremføre dem, hvorefter de skulle omskrive dem til tegneserier. Her fik jeg gjort mine fordomme til skamme, og godt det samme. Det traditionelle ses i den 2. grade jeg også følger. Her kører mrs. Seno et grammatikforløb, som for at sige det lige ud er gabende kedeligt, og er alt hvad jeg forbinder med kedelig, kedelig grammatikundervisning i folkeskolen. I husker selv hvordan sådan noget kan være.

I min første time med de to klasser, havde mrs. Seno bedt mig om at præsentere mig selv og Danmark, ligesom jeg blev bedt om at lave en lille quiz om stoffet. Mere om evalurering, test og quizzer i et senere indlæg. Selvom der var 61 og 68 elever i klasserne og det larmede voldsomt fra gangene (klasselokalerne er åbne, så alt støj trænger ind), tog de rigtig godt imod mig. De var glade, afslappede og nysgerrige, omend lidt generte, udtrykt ved fnisen og en hånd for munden, men alt i alt vældig interesserede i både mig og Danmark. Efter begge timer roste mrs. Seno mig da også for mit gode engelske og min gode præsentation, men jeg er endnu ikke 100 % sikker på om hun er ærlig eller bare høflig i sin kritik, for jeg synes selv at mit engelske stadig er lidt rustent og at præsentationen til tider var en anelse rodet. Om ikke andet, så klarede begge klasser sig rigtig fint i quizzen om Danmark.

God vind herfra!

- Anders Thorsen

3rd September 2010

Hverdag/skoledag
Hej Anders Spændende at høre om din hverdag i skolen. Man kan jo ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet. Unægtelig en kontrast til det danske børn møder i deres hverdag. Det er da kulturforskel. Jeg tror, de kunne/burde lære bare lidt disciplin - altså de danske børn! Sidste nyt, jeg har læst her for ganske nylig, er at danske lærere i fremtiden skal være i klassen, når klokken ringer. God weekend K.h. Mutti
5th September 2010

Hotel
Hej Anders Det lyder fint med det der hotel. Hvordan ligger det i forhold til hvor du bor? Har været på nettet og se det. Man kan vel få morgenmad (breakfast- hi hi) der? Jeg har bedt Marie om at kigge på det meget hurtigt- og så får du en tilbagemelding. Det ville da være fint for os, hvis du kan bestille. Har været på Vinduespudserjob i Tranbjerg - og bageovnspladerensning. Pladerne var så ulækre. Søren H tog nogle billeder, som jeg håber, han også vil sende til dig, så du kan få en lille forsmag på herlighederne. Vi snakkes Anders. Knus fra Mutti
7th September 2010

Hotellet ligger fint i forhold til Grillen, og jeg kan godt bestille til jer, hvis det er. Og jo, der er morgenmad!
8th September 2010

Hotel, jatak
Mutti og jeg vil gerne bo på hotellet med den gyldne prins - vil du booke det for os? Vi tager alle overnatningerne der - dvs. med ankomst lør 16. oktober og afrejse igen lør 23. oktober - så kan vi altid snupse en overnatning et andet sted, hvis vi udflugter den. Det skal være med morgenmad. Herhjemme går det godt, men travlt. Sådan et bette hus føles lige pludselig stort, når der skal males. Vi har taget lidt billeder, som jeg gerne ville sende dig, men kan ikke helt hitte ud af at få dem lagt ind her? Nå, det her blev den korte opdate - skal nemmerlig ud på cyklen de 10 km. ind til sem. Er egentlig temmelig selvtilfreds over at jeg overhovedet får cyklet derind, havde ikke den helt store tiltro til min regnorm af en rygrad ;)
12th September 2010

Jeg booker det til jer. Jeg tror at de er temmelig fleksible, hvis det er sådan at I rejser rundt og der derfor bliver ændret i bookingen.

Tot: 0.085s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.063s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb