Den anden uge

May 27th 2010
Published: May 27th 2010

YangshouYangshouYangshou

Udsigten fra hotel værelset
Kommunikation kan være en svær ting. Der er ikke mange, der kan tale engelsk i Kina, oftest er det ”Hallo” og så ikke mere. De der kan engelsk har en til tider meget svær kinesisk udtale ex. i Flyet fra Kunming til Yangshou, var det meget svært at hører forskel på de kinesiske og engelsk beskeder. Derudover har de der taler engelsk svært ved at forstå, hvad vi siger. Sidste kommunikations barrierer er vores manglende indlevelse i kinesiske forhold. Når man til en gammel dame, der sælger vand bliver enige om ”later”, så regnede vi jo med, at vi slap af med hende, men nej for hende betød det, at hun skulle følge os hele vejen op og ned af et lille bjerg med sin køleboks (30 min. på trapper hver vej), så vi ”later” når vi havde brug for det kunne købe af hende. På restauranter er der ofte tre tjenere, der står ved bordet så snart vi får menukortet, vi tror, at det er for, at de kan hjælpe hinanden med at forstå os. Det er dog sjælden den helt store hjælp, når ingen af dem kan det mindste engelsk. Men det løser sig jo altid med krops- og tegnsprog. I Yangshou lejede vi cykler af en mand, der intet engelsk forstod ikke engang ”okay”. Optimismen fejler heller ikke noget, her i Lijiang er vi flere gange blevet stoppet af nogen, der gerne vil være vores guide for en dag, uden at de i øvrigt kan et ord engelsk. Vores eget ordforråd på kinesisk (Goddag, tak, nej, Kold øl og kold cola) øges hele tiden, hvilket vi har stor glæde af. Det rakte dog ikke til aftnens spisested. Marie ville gerne spise et af de steder der griller små spyd uden for restauranten, mest som en snack eller forret. Det gik fint med at pege en masse forskellige spyd ud, men så startede udfordringerne. Ingen kunne engelsk og menukortet var kun på kinesisk, ikke engang ”Rice” vakte genklang os noget af serveringspersonalet. Med ”Turen går til Kina” fik vi bestilt ris og ”ikke stærkt krydret” og så valgte vi at holde os til spyd til hele måltidet, det kunne vi se hvad var. Det var et rigtig godt måltid i en hjertelig atmosfære til en rimelig pris af 90 kr. inklusiv to store øl og to cola, omtrent det halve af hvad vi ellers må af med.

Yangshou
Udsigten igennem Moon hillUdsigten igennem Moon hillUdsigten igennem Moon hill

Det var en meget varm og hård tur op, men belønningen var en smuk udsigt
var en traditionel turistfælde, men omgivelserne er fantastiske med høje kalkstensklipper og der imellem rismarker. Vi nød alle de to dage vi lejede cykler og drog på eventyr. At cykle inde i byen var lidt spændende med alle tænkelige og utænkelige transportmidler zig-zaggende ind og ud imellem hinanden. Vi lærte dog hurtigt ”systemet” og følte os ikke utrykke, men det var nu godt, at vi kunne få en tandem cykel så Marie ikke selv skulle styre.

Vores 18 timers tur med nattog fra Guilin til Kunming var en god og meget kinesisk oplevelse. Børnene havde svært ved at tro at vores ”Soft-sleeper” 4 mands kupe med puder, dyner og termokande med varmt vand var det fineste luksus man kunne få. Det ændrede sig, da vi gik ned og så på ”hard-sleeper”, som vel mest ligner en sovesal med køjer i 3 lag. De fleste lokale rejser dog på ”Hard-seater”.
Vi har fået masser af god mad. Her i Lijiang har vi ikke set slanger på menuen,men der er ind imellem levende stadig frøer og skildpadder i spande uden for restauranterne. Her er også forskellige levende hønsefugle deriblandt fasaner. Der er også forskellige insekter og laver på menuerne, men det
Sved på pandenSved på pandenSved på panden

Alle der kom op og ned af Moon hill var meget svedte ikke mindst klaus, og så er cowboy shorts ikke det bedste
mest eksotiske vi har kastet os ud i er Yakokse, hvilket smager vældig godt. En anden favorit er Naxi kartoffelpande kage (minder om kartoffelpinde/fugleredder fra vores barndom) det kan fås i de små gadeboder mange steder.

Vejret i Yangshou var meget varmt og fugtigt. Vi er nu i Lijiang i 2400 meters højde, som er forbjergene til Tibet. Det havde ikke regnet de seneste 7 måneder, men det ændrede sig, da vi kom. Vi er kommet lige i skiftet fra den tørre tid til den våde. Temperaturen er dejlig omkring 25 grader om dagen og lidt køligt om natten. Vi har endnu ikke været generet rigtigt af regnbygerne og nyder at gå rundt i byen, som er meget hyggelig, men også turistet. Vi har igen lejet cykler og kørt ud til en mindre by nord for Lijiang - super hyggelig og lidt mindre turistet. Mads synes, vi skal kører derud igen i morgen. Vi vil gerne med lift op i bjergene, men så længe der ligger skyer omkring toppen giver det ikke rigtig mening.
Vi er nogle, der synes, det har været fint med lidt tid bare at tulle rundt med 5 overnatninger her i Lijiang. Mads er
Marie på landetMarie på landetMarie på landet

Man sætter en blomsterkrands i håret som tegn på at man har været på landet
en ægte ung Johnbecker, og synes det er lidt spild af tid, når der ikke er top-seværdigheder hver dag. Han skal nu nok få sin lyst styret den næste uges tid, hvor vi skal flytte en del og se en masse spændende ting.

Rismarker i YangshouRismarker i Yangshou
Rismarker i Yangshou

Pigerne på tandem kan lige skimtes
Tiger springskløftenTiger springskløften
Tiger springskløften

Kun 600 km ned af den næsten 6000 km lange yangtze-flod. Her er floden kun 27 meter bred. Det er en af verdens dybeste kløfter 3900 meter.
Lijiang old townLijiang old town
Lijiang old town

Hele den gamle by er en masse snørklet brostensbelagte gader (næsten) uden biler
Snow mountain?Snow mountain?
Snow mountain?

Det mest fotograferet spot i sydvest kina i følge lonely planet. Desværre mangler vores foto Snow Mountain i baggrunden.

30th May 2010

Lyder skønt
Hej alle Det lyder rigtig godt, det ser ud til at Mads er lige vel præget. Fortsat god tur og pas godt på jer selv. Fam. Andersen
2nd June 2010

Lyder bare fedt...:-)
Det er svært ikke at blive misundelig. Det lyder som et super dejligt eventyr I har fået bevæget ud på. Og I er endda først lige startet :-) I Danmark er der vist ikke sket det store - udover at Jens Thomas havde en fantastisk konfirmation - Tak for hilsen og gaven. Det havde han ikke regnet med :-) Et andet hit var mor og fars Quiz-gevinst: En tur til New York. Den havde han så helller ikke lige regnet med :-) Vi var afsted i Pinsen. Og det var rigtig godt - mere herom en anden dag. Jeg ville bare lige hilse på og glæde mig til flere beretninger. Knus til alle, Gitte
6th June 2010

Gid det var os!
Kære alle. Dejligt at høre at I trives og får én på opleveren. Vi sidder her og nyder at "genopleve" stederne, men det er også lidt "hårdt"- vi kunne godt tænke os at deltage!!!. Det lyder til, at I har klaret Jer fint i Kina indtil videre - og som I skriver man vænner og tilpasser sig til forholdene. Vi glæder os til at følge Jeres videre færd. Pas godt på Jer selv. Knus fra fam. Brendstrup

Tot: 0.096s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.039s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb