Traet og lykkelig

North America » Mexico » Oaxaca » Puerto Escondido
November 13th 2009
Published: November 13th 2009

Hej folkens.

Vi har virkelig oplevet meget siden sidst. Vi vil proeve at give en kort vaersion, men den bliver nok lang alligevel.

Foerst og fremmest var vi paa 2 spaendende ture i Oaxaca, hvor vi selvfoelgelig saa flere ruiner!! Hvis du paa nuvaerende tidspunkt er traet af ruiner og gamle indianere, saa skal du springe naeste afsnit over.

Vi besoegte et rigtig stort og flot omraade, som var blevet forladt da spanierne kom, og derfor fandt de det ikke med det samme og foelte ikke den store trang til at oedelaegge det og bygge en kirke. Derfor er hele den religioese del af byen naesten intakt. Igen ved man naesten ikke noget om folket, men man har fundet mange grave og ved at dette folk (Zapotekerne) efter at have forladt dette sted (Monte Alban) byggede en ny og rigtig flot arkitektorisk by, Mitla, ca 100 km derfra. Denne blev dog oedelagt af spanierne og ja... der blev bygget en kirke i stedet! Folket lavede flotte ler-ting i sort ler. Det er i virkeligheden mere graat end sort, men flot. Paa den store religioese plads paa toppen af bjerget boede praesterne, shamanerne og maaske en form for konge.
ArenaenArenaenArenaen

Vores guide fortaeller om spiller, der blev spillet hver dag af Zapotekerne. Boldbanen er bagved.
De bar store masker formet som dyr, saa befolkningen ville tro at de ikke var mennesker men en form for guder. Hver dag blev der spillet et boldspil, en blanding mellem haandbold og rundbold og vinderne fik aeren af at blive ofret til guderne for at kunne hjaelpe solen med at komme gennem doedsriget om natten.

Vi var ogsa ude ved nogle smaa soeer, hvor vandet kommer op af en underjordisk kilde. Det er koldt og fyldt med mineraler. Rigtig flot sted.

Vi var ogsaa lige et smut forbi en fabrik, hvor de laver Mezcal. Det er en alkoholisk drik lavet af agave. De lavede nok 100 forskellige slags med forskellige smag. Nogle virkelig gode. Én smagte faktisk af karamel!

Nu er vi nede ved sydkysten af Mexico, Puerto Escondido. Dette er paradis!! Vi bor ved en rigtig laekker strand, hvor der naeten ikke er nogen turister. Boelgerne er store og kraftige og det er virkelig sjovt at lege i.

I gaar var vi ude at sejle i en lille baad. Vi saa kaempe soeskildpadder og fangede en kaempe svaerdfisk. Den var mellem 2 og 3 meter og Nick hev den ombord med lidt hjaelp fra
MitlaMitlaMitla

Det er en meget unik udsmykning, der beklaeder de tilbagevaerende bygninger.
vores guide. Vi havde haabet paa ogsaa at se delfiner, men i stedet fik vi fanget aftensmaden. Og der var mad nok til rigtig mange i byen.

I dag har vi vaeret ude at surfe. Det er virkelig fedt! Vi fik et par timers undervisning, som var rigtig godt.
Det gik faktisk rigtig godt for os. Trine var oppe at staa allerede paa anden boelge og Nick kom lige saa hurtigt til at maerke farten og suset, naar man bare surfer afsted. Vi er virkelig faerdige efter at have brugt nogle helt nye muskelgrupper, men hvis vi ikke er alt for smadrede i morgen skal vi helt sikkert ud igen!

Nyd billederne og ha´det godt!

MezcalMezcal
Mezcal

Saa skal der drikkes mezcal!
4 pelikaner paa morgentur4 pelikaner paa morgentur
4 pelikaner paa morgentur

Starten paa vores lille sejltur.
SvaerdfiskSvaerdfisk
Svaerdfisk

Laeg maerke til halen, der er helt nede i baaden. Den er virkelig stor!

13th November 2009

God fangst
Hey Nick og Trine. Flot fangst:) Bor i uden for Puerto Esc? Hvorhenne? Mig og tube boede nemlig også et par dage i puerto og var vist også i en by der hed Mazunte eller noget i den stil.... Nå men fortsat god tur
15th November 2009

Lykken er et sværd og en fisk
Eller måske bare en sværdfisk. Dejligt at høre, at i kan føde en hel landsby mens I tumler jer i bølgerne. Knaek og braek
21st November 2009

Hej fede. Nej vi sprang masunte over. Puerto var super fedt og vi boede ik saa langt fra byens bedste strand saa vi ville ikke rigtig flytte. Var i ogsaa i tulum og playa del carmen (intet spoergsmaalstegn paa dette tastatur)
21st November 2009

Tak
Tak for alle dine dejlige kommentarer. Det er virkelig fedt at du foelger med og skriver lidt til os. Bliv endelig ved med det. God tur til Brazilien! Kys

Tot: 0.243s; Tpl: 0.028s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0838s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb