Dejlige Mexico

North America » Mexico » Puebla » Puebla City
November 6th 2009
Published: November 6th 2009

Plaza de la tres CulturasPlaza de la tres CulturasPlaza de la tres Culturas

Templet i forgrundet, kirken i midten og den moderne verden i baggrunden.
Der var en gang et stort og maegtigt rige. Riget laa paa en oe midt i en stor soe og havde kun 3 tilfoersels veje. Én mod nord, én mod syd og én mod vest. Paa oen var der to tvillinge byer, der hver havde deres religioese centrum. Her blev der hver dag ofret et menneske hjerte, for ellers ville solen ikke staa op den naeste dag. Kongen af riget var stor og maegtig og kontrollerede alle de andre folk omkring oeen. Disse skulle betale skatter til Kongen ellers blev de taget til fange og senere ofret. Kongen tog hver dag et til to damp bade, der blev lavet ved, at der blev haeldt vand og urter paa varme sten. En dag kom der nogle hvide maend med blaa oejne. Profetien var gaaet i opfyldelse: Guden var kommet ned til Jorden og blev budt velkommen. Det viste sig, at det ikke var en Gud men en magtbegaerlig mand, der var kommet og denne bragte sygdomme og soldater og indtog det maegtige rige. Den hvide mand oedelage de hellige templer og byggede kirker oven paa og tvang kongens folk til at tro paa en ny gud. Han draenede soen og med tiden blev byen bygget stoerre og stoerre.

Dette var starten paa Mexico City, med sine 25 mio indbyggere en af verdens stoerste.

Den 3.11. var vi paa en heldags tur, hvor vi foerst stoppede ved Plaza de la tres Culturas, som er et af de hellige steder fra Aztekerriget. Her blev den foerste kirke bygget paa hele det Amerikanske kontinent. Stedet er gravet ud nu, saa man baade kan se det gamle tempel, kirken der blev bygget i stedet og byggeri fra den moderne verden (derfor De tre kulturers Plads).
Aztekerne havde en kalender, der er meget taet paa vores, dog med vaestenlige forskelle: der var 20 dage paa én maaned og 18 maaneder paa ét aar. De sidste 5 dage af aaret (for at det giver 365) blev brugt paa at vente paa det nye aar.

Det naeste stop var Basilica de Guadalope. Her siges det, at jumfru Maria (Lady Guadalope) viste sig for Juan Diego, en lidligere azteker, der var konverteret til kristendommen. Hun viste sig for ham 4 gange og sagde hver gang, at han skulle sige til praesterne at hun havde vist sig og at de skulle bygge en kirke til aere for hende.
Juan Diegos PonchoJuan Diegos PonchoJuan Diegos Poncho

Den originale poncho er blevet sat i glas og ramme og efter sigende er der lavet laboratorie test paa den, der ikke kan finde spor af naturlig farve.
Praesterne troede ham ikke, men sidste gang hun viste sig gav hun han roser, der ikke vokser i Mexico omraadet og indprintede sit billede paa Juans poncho. Praesterne troede paa Juan efter at have set blomserne og hans poncho og 4 kirker blev bygget til aere for hende. Der er nu bygget en femte, fordi de tunge kirker synker, da de er bygget midt i en draenet soe.

Det sidste stop var Teotihuacan som er en by bygget af et folk man ikke kender og som blev forladt og hundrede af aar senere fundet af Aztekerne. Disse troede at det maatte vaere stedet, hvor man bliver til Gud, naar nogle kunne bygge saa store pyramider. Stedet indeholder to store pyramider, hvor af den ene (sol templet) er den tredie stoerste i verden. Det blev et helligt sted af Aztekerne. Man ved meget lidt om det folk, der byggede den flotte by. Der er blevet fundet tegn paa at byen er blevet braendt ned og forladt. En teori gaar paa, at folket faellede alle traeerne i omraadet for at braende sten til at lave en slags cement, som de dekorerede alle husene med og malede bagefter. Nogle mener at dette maaske har aendret naturforholdene, saa det ikke laengere var muligt at leve der. Humm ja doem selv, men maaske lyder det lidt soegt. Maaske var det politiske uroligheder der var skyld i rigets kolaps. Indbyggerede blev braendt efter doeden, hvorfor det ikke er til at finde mange oplysningerne om folket.

Det var en dejlig og spaendende dag. Naeste dag var vi paa en guided city tour om formiddagen og om eftermiddagen tog vi en bus til Puebla. Her har vi brugt hele dagen i dag. Vaeret paa museum, besoegt kirker, vaeret til en lille klassisk udendoers koncert og spist taco i alle mulige udformninger. Viste I at der findes ca 100 forskellige typer af tacos? Det er aabenbart ikke bare de der smaa friturestegte smaa baade som det er i Dk.

I morgen skal vi videre til byen Oaxaca.

Bygget som bjergene.Bygget som bjergene.
Bygget som bjergene.

Soltemplet i forgrunden og maanetemplet i baggrunden er bygget saa de afspejler bjergene.
ParlamentetParlamentet
Parlamentet

Billede inden i det mexikanske parlamentet, der viser, et kaempe marked, der blev afholdt hver 20. dag paa fastlandet. Man ser oeen i baggruden.
Inden i ParlamentetInden i Parlamentet
Inden i Parlamentet

Dronning Margrethe var der dagen foer os.. er det ikke pudsigt!
Inden i Amerikas foerste hospitalInden i Amerikas foerste hospital
Inden i Amerikas foerste hospital

I midten er der en lille hyggelig have.
En kage forretningEn kage forretning
En kage forretning

Ikke saa maerkeligt at diabetes og diabetiske foelgesygdomme er den hyppigste doedsaarsag i Mexico for hvem kan modstaa dette?
PueblaPuebla
Puebla

Nick og vores svenske travel mate Catrine.

6th November 2009

Alt det, man ikke ved
Hvor er der mange spændende ting i det, i fortæller - og ny viden, når jeg tænker på, hvad man tidligere har vist om de oprindelige kulturer i SA. Det med menneskeofringerne - det er noget af det, der vækker forundring. Det har jo ikke kun været udbredt i SA - men det give alligevel grund til at genoverveje, om det ikke er meget godt, at de store verdensreligioner er blevet udbredt - selv om metoderne i udbredelsen også har været babariske. Hilsen Rikke

Tot: 0.159s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0472s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb