Groeten uit Split

Europe » Croatia » Dalmatia » Split
August 12th 2008
Published: August 12th 2008

Zagreb-Split

Groeten uit Split aan de Kroatische kust, in Dalmatië! Inmiddels is Simone ook aangekomen in Kroatië en reizen we alweer bijna een week samen.

Afgelopen woensdag vanuit Zagreb met de bus naar Zadar gereisd, efficiënt over de snelweg. Zadar is wel erg toeristisch maar heeft een leuke oude binnenstad met smalle steegjes, veel terrasjes, restaurantjes e.d. En uiteraard heel veel souvenirshops 😊 's Middags lekker vis gegeten, 's avonds naar de film geweest.

Donderdag zou Simone in de middag aankomen (Schiphol -> Zagreb -> Zadar), maar via SMS liet ze al weten dat de eerste vlucht vertraging had vanwege noodweer in Amsterdam, en dat ze de tweede vlucht wellicht zou missen... en dat was ook zo. Gelukkig regelde Croatian Airlines een minibusje, zodat de mensen uit Amsterdam die naar Zadar moesten wel door konden reizen. Via dezelfde snelweg die ik dus gisteren had gehad, dus ook snel naar Zadar. Ze werd in het centrum afgezet, bij het "oude" busstation, terwijl ik bij het nieuwe busstation stond te wachten, maar gelukkig bood de GSM uitkomst en wisten we elkaar weer te vinden. Gelukkig weerzien na 5 1/2 week! Leuk om weer samen te zijn 😊 's Avonds lekker Italiaans gegeten op een terrasje in de zwoele buitenlucht. En Simone heeft 2 cocktails gedronken! ;-)

De dag erna een relaxed dagje Zadar bekijken, o.a. de erg oude Donatus-kerk (eind 8e eeuw, pre-Romaans) gezien, en de kathedraal (12e eeuw). Verder rustig door de stad gelopen en van alles gezien. Zelfs nog een duik in de Adriatische Zee gemaakt vanaf de kade 😊 's Avonds een grote schotel met allemaal vlees gegeten, soort mixed grill. Nadat we 's ochtends al een enorme onweersbui hadden gehad, ging het 's avonds ook goed tekeer, bliksem sloeg niet ver van ons in!

Zaterdag doorgereisd, met een bus naar Sibenik (er moet een omgekeerde accent circonflexe op die S! 😊 Mooi stadje aan zee, waar we via de receptioniste van een hotel aan een kamer/appartement kwamen bij particulieren, met aparte slaapkamer, badkamer en keukentje zelfs! Mooi plekje. Na de lunch de stad verkend, allemaal smalle steegjes, trappetjes e.d. Veel van die straten zijn gemaakt van erg gladde witte stenen, waar Simone 's avonds zelfs over is uitgegleden (maar geen permanente schade heeft opgelopen 😊 Eind van de middag zijn we nog naar een strandje in de buurt geweest, stuk kouder water dan bij Zadar, maar wel lekker.

Zondag een dagtocht naar de Kornati-eilanden. Vroeg op, dan eerst met een bus naar het plaatsje Murter, dan met een boot om de eilanden varen. Je hebt daar mooie steenformaties en steile kliffen; het is een nationaal park. Dit soort eilanden (en veel van de kust van Kroatië) heet Karst-formaties. Tijdens de dagtocht lunch aan boord van het schip, uiteraard vis gegeten 😊 Zelfs 2, want er waren nog vissen over. Daarna een paar uur de tijd om te zwemmen in een baai van een eiland, erg mooi gelegen allemaal. En dan weer terug met de boot, en de bus. Leuk dagje!

Gisteren vanuit Sibenik naar het Krka National Park gegaan. We waren van plan om te gaan kamperen, en volgens de tourist info in Sibenik kon dat ook prima in het plaatsje Lozovac, dus wij daar de bus uit: ja, de camping ligt 3 km verderop! OK... even nagedacht wat we zouden gaan doen, maar gelukkig wou een vriendelijke receptioniste van het nationale park wel voor ons bellen, en kwam de eigenaar van de camping ons ophalen. Tent opgezet, en daarna door dezelfde eigenaar weer naar het park gebracht. De main attraction hier zijn karst-watervallen; het is allemaal zo aangelegd dat je via houten paden/vlonders over het water kunt lopen en de watervallen van dichtbij kunt bekijken. Wel weer erg druk, veel toeristen hier. Nadat we de watervallen hadden gezien een stukje met een boot (onze campingman wist te melden "als jullie niet vragen naar tickets voor die boot, zal ook niemand anders erom vragen" en dat was ook zo ;-) Achteraf gezien dat de boot sowieso gratis was als je naar het Nationale Park gaat. Gegeten in het plaatsje Skradin, daarna met een bus terug naar de camping.

Vanochtend vroeg op omdat de zon op de tent stond; alles ingepakt, wat gegeten, koffie gedronken tot de bus terug naar Sibenik ging. Vanaf daar door naar Split, de 2e stad van het land. Ook hier een kamer bij een particulier die op straat fietste 😊 Beetje ouder meubilair maar wel een mooi plekje vlakbij Diocletian's Palace. Dat paleis is van een Romeinse keizer geweest die het rond het jaar 300 heeft laten bouwen en er tot zijn dood heeft gewoond.

Dat was 't ongeveer 😊 Ons plan is om vanuit Split naar het eiland Korcula te gaan, dan naar het eiland Mljet, en dan door naar Dubrovnik. Waarschijnlijk gaat dat lukken, we hebben al schema's van de ferry gezien.

Hebben jullie nog wat leuks gedaan? Allemaal op vakantie, of druk aan 't werk?

Groeten uit een warm Split,
Simone en Alard.

13th August 2008

Duik vanaf de kade....
wildebras!!! :)
17th August 2008

Mooi reisje
Hoi Simone en Alard, Leuke dingen te zien daar als ik dat zo lees. Nog veel plezier met z'n 2en de laatste weken. Groet, Ivar

Tot: 0.432s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0527s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb