Groeten uit Mostar

August 21st 2008
Published: August 21st 2008

Split-Mostar

Groeten uit Mostar! Bekend van die brug die 't bijna 500 jaar heeft volgehouden, tot hij in de Joegoslavië-oorlog werd stukgeschoten... maar inmiddels is herbouwd. Het is hier errug warm! De man in ons hotel vertelde dat het laatst 45 graden was...

Maar, vandaag zal Simone jullie vertellen wat we allemaal gedaan hebben de afgelopen 9 dagen! Take it away... Simone! ;-)

Op woensdag de 13e hebben we vanuit Split met de bus naar Solin en Trogir gereisd. Solin (Salona) is een oude hoofdstad van Dalmatië uit de Romeinse tijd van keizer Diocletius em waar allemaal ruïnes van over zijn gebleven. Diocletius voerde een schrikbewind tegen de Christenen, maar de inwoners van Solin beleden hier toch hun geloof. Daarvan zijn nog diverse overblijfselen van kerken van te zien en martelaarsgraven. Ook een amfitheater. Zoals wel vaker als wij Romeinse ruïnes bezoeken, was het ook dit keer weer erg warm. Vervolgens door naar Trogir. Een klein plaatsje op een klein eilandje tussen het vaste land en een ander eiland. Naast de inmiddels bekende smalle straatjes was vooral indrukwekkend de Laurentiuskerk met het oudste gebeeldhouwde naakt van Adam en Eva boven de poort. Ook nog de klokkentoren beklommen, met enorm enge en smalle trappen!

Op donderdag de 14e zijn we met de boot van Split via het eiland Hvar naar het eiland Korčula gereisd. Korčula wordt wel het kleine Dubrovnik genoemd: een ommuurde stad met allemaal smalle steegjes en geplaveide straatjes en veel oude gebouwen. Dit keer hebben we weer gekampeerd op een grote 'partycamping', oftewel erg veel lawaai en plezier makende mensen de hele dag en nacht door! Valt me sowieso erg op in Kroatië, dat er weinig rust is.... Hoewel we wel (regelmatig) cocktails hebben gedronken, was de beruchte cocktailbar van Korčula nog niet open. Deze bar bereik je door een hele steile ladder te beklimmen (uitdrukkelijk op eigen risico) en waar de cocktails per katrol naar boven worden gehesen....

Op zaterdag de 16e zijn we verhuisd naar een kamer in Korčula-stad zelf, omdat we de volgende dag al heel erg vroeg met de boot moesten vertrekken naar het eiland Mljet. We kwamen al om 9.00 uur aan op Mljet, waar we een bus hebben genomen naar het plaatsje Polače. Daar hebben we een appartement gevonden, met uitzicht over de baai van Polace en met eigen balkon! Mljet is een zeer groen eiland (voor 75%!b(MISSING)edekt met bossen) en het westelijke deel is een Nationaal Park met 2 zoutmeren: het grote en het kleine zoutmeer. Beide meren zijn door een klein kanaaltje met elkaar verbonden, waardoor je heel duidelijk het effect van eb en vloed kan zien aan richting waarin het water stroomt. We hebben diverse wandelingen gemaakt (hoewel onze kaart best wel gedetailleerd was, bleek de werkelijkheid toch anders te zijn dan onze kaart aangaf 😞 zelfs een keer helemaal door het struikgewas moeten kruipen om weer terug op de weg te komen). Op maandagavond bleek de stroom te zijn uitgevallen en kon er dus niet worden gegeten in de restaurants en was zelfs de supermarkt gesloten omdat de kassa niet werkte. Gelukkig hadden we nog een fles rosé in de koelkast staan, wat brood, kaas en chips. Voor de verandering erg vroeg op bed....

Op dinsdag de 19e hebben we aan het eind van de middag de katamaran naar Dubrovnik genomen. Via een travel agency een private apartment geregeld: de mooiste en grootste tot nu toe! 's Avonds met de bus naar de oude stad: inderdaad heel erg indrukwekkend en groots, maar ook heel erg toeristisch. De volgende dag hebben we alle bezienswaardigheden bezichtigd: kerken, kathedraal, fonteinen, straatjes, steegjes, pleintjes, synagoge, kloosters en de hele stadsmuur rondgewandeld. Aan het eind van de middag is Alard naar de kapper geweest: een heel klein zaakje met allemaal gevulde vogelkooien buiten en binnen en binnen was het net een kappersmuseum. Heel apart 😊

Vandaag zijn we om 13:00 uur met de bus naar Mostar gegaan. Maar liefst 3 grensovergangen: van Kroatië naar Bosnië-Herzegovina en weer terug (het stukje van B-H dat Kroatië doorsnijdt en ook aan de kust ligt) en daarna weer naar B-H. Geen stempel gekregen in ons paspoort. Helaas was het wat langer lopen naar ons ('s ochtends geboekte) hotel, dan de Lonely Planet deed vermoeden en dat bij die hitte en met die hobbelige straatjes....

Morgen gaan we de stad verder bekijken, daarna door naar Sarajevo en misschien nog naar Banja Luka of de Kroatische provincie Slavonië.

Groeten uit een warm Mostar, met op de achtergrond de geluiden van de locale moskee! 😊
Simone en Alard.

Tot: 0.221s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0517s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb