Sjarmerende Georgetown

Asia » Malaysia » Penang » George Town
June 2nd 2008
Published: June 17th 2008

ChinatownChinatownChinatown

Sightseeing i Georgetown, i sykkelvogn (cykle shaw). Her gjennom gatene i China Town.
Høydepunkter, Georgetown: Guidet tur med sykkelvogn (cykle shaw), ”tog” opp til Penang Hill, Youth Park (basseng og lekepark), matmarkeder/sjarmerende fortauskafeer (godt og billig), McDonald’s (ungene naturligvis), verdens største leketøymuseum, giftige slanger i restauranten og shopping.

La det være sagt med en gang! Det var utrolig deilig å låse opp døra på Hotel Continental i byen Georgetown på Penang mandag 2. juni. Ikke fordi vi savnet det koselige gjestehuset på Langkawi, men fordi det ble en tøff sisteetappe... Vi hadde sagt det før: Når vi skal til et nytt sted, så SKAL vi ha booket hotell på forhånd. Gjorde vi det i Georgetown? Nei! Hvorfor ikke? Fordi vi ble enige om å finne noe sammen med våre venner fra New Zealand (vi traff en hyggelig familie på Langkawi, se forrige blogg).

De mente at det var grei skuring å fikse noe billig & bra på selve fergekaia. Men helt slik gikk det ikke! Det krydde ikke av agenter som ville ha oss inn på sitt hotell (det var ikke en eneste én). Reisebyrået som er oppført i Lonely Planet hadde flyttet. Så det endte med at vi måtte ta sekkene på ryggen og begynne å gå inn i byen, på
Morsomt med politiMorsomt med politiMorsomt med politi

Peter fikk hilse på denne hyggelige, muslimske politidama.
leting etter hotell. Slitsomt med tunge sekker og slitne unger på slep. Etter 20 minutters trasking, kom vi til Little India, en del av Georgetown. Vi viste ikke helt hva vi skulle gjøre, så vi "sjekket inn" på en restaurant. Etter et raskt måltid, der Hedda presterte å søle alskens indiske dressinger oppover buksebeinet, så bestemte vi oss for å ta taxi til et hotell oppført i Lonely Planet. Valget falt på Hotel Contonental - og de hadde heldigvis ledige rom, både til oss og våre fem venner fra New Zealand. Neste gang SKAL vi ha ordnet rom på forhånd! Det er så utrolig enkelt å sette seg inn i en taxi og kjøre rett til hotellet når man ankommer en ny plass...

Før vi tar dere med på en kjapp rundtur i Georgetown, er det greit med en liten beskrivelse av turen fra Langkawi: Vi tok hurtigbåt inn til fastlandet (cirka en time). Den var stappfull! Vi ordnet raskt et par taxier som tok oss videre sørover, til byen Butterworth. Det ble en interessant kjøretur. Taxisjåføren var en eldre, hyggelig herremann. Problemet var bare at vi tror han så dårlig! Jeg måtte flere ganger sette i til ham,
Stor "fløybane"Stor "fløybane"Stor "fløybane"

I bunnen, på vei opp til Penang Hill. Det var bratt!
slik at han faktisk holdt seg på veien og fulgte de riktige skiltene til Butterworth (båtene til Georgetown går herfra). Da vi kjørte gjennom bomstasjonen til fergeleiet, var han på tur mot en port som var stengt. I siste liten fikk jeg med et lite rop "vekket" ham, slik at han fikk dreid bilen inn i riktig kjørefelt. Det hører også med til historien at han kjørte med vindusviskerne på i cirka 20 minutter etter at det hadde sluttet å regne... (vi fikk et skikkelig tordenvær på turen). Ja, taxien til familien fra New Zealand hadde faktisk ikke viskere i det hele tatt! Et under at sjåføren klarte å kjøre i det kraftige regnværet, ifølge dem.

Så tilbake til rom 609 på Continental: Et hyggelig rom, noe slitt. Det fine er at bassenget ligger i samme etasje, med en flott utsikt over deler av byen. Ungene hoppet naturligvis rett ut i det avkjølende vannet. En god følelse å se dem kose seg etter en lang dag på farten. Det ble for øvrig en rolig kveld, på hotellet. Jeg gikk ut og ordnet noe enkel kveldsmat.

Georgetown er altså “hovedstad” i staten Penang. Byen, som har cirka 400.000 innbyggere,
God utsikt God utsikt God utsikt

Fra Penang Hill. Legg merke til den lange brua ute i havet.
inkludert forstedene, er oppkalt etter Storbritannias Kong George III. Det meste av folket her har kinesisk opphav, men også mange indere har funnet veien hit (se mer fakta sist i bloggen).

Tirsdag 3. juni: Etter en enkel frokost (det var ikke store utvalget på Continental), bestemte vi oss for å ta sykkeldrosje for å få sett litt av byen. Det er MANGE såkalte cykle shaw i byen og vårt valg falt på to eldre herremenn som hadde base fem meter utenfor hotellinngangen. De skulle ha 60 ringit (cirka 100 kroner) for å sykle oss gjennom Chinatown, Little India og Fishing Village i løpet av en time. Vi prutet og fikk to sykler for 50! Turen ble en hyggelig opplevelse, også for Hedda og Peter. De to ”sjåførene” var begge født i Georgetown, men var av indisk opprinnelse. Deres kunnskap om byen var naturligvis svært god, de snakket godt engelsk og fortalte flittig om husene, bygningene og områdene vi passerte.

Det morsomste var nok stoppen i Fishing Village. Husene, som har alle fasiliteter, ja, også parabol, er bygget på påler og er mye større (opptil seks rom) enn de som du finner i byen. Ytterst på bryggekanten er det
Turister på turTurister på turTurister på tur

Kjekt å bli fraktet rundt på denne måten.
et tempel, der fiskerne stikker innom før de drar ut på sjøen. En fisker som trasket rundt på kaia viste oss noen ”guder”, som var smurt inn med opium (et forbudt stoff, også i Malaysia). Forklaringen var at det liksom var greit å ta stoffet dersom også ”gudene” fikk ta del i moroa!

Kinesiske skilt dominerer butikkene og restaurantene i China Town. Det kryr av dem! Du merker fort når du entrer Little India. Da er det indiske reklameplakater (mange bilder av indere) og indiske bokstaver som møter deg. Sentrum i Georgetown er ganske lite, så du kommer deg relativt raskt fra en attraksjon til en annen. Og du hører stadig vekk bønnerop fra de mange moskeene.

Timen i sykkelvogna gikk raskt. Vi synes de to sykkeldrosjeinnehaverne var så hyggelige og gode guider at vi likevel ga dem 60 ringit som de første krevde. Da trakk de skikkelig på smilebåndet. PS! Sykkeldrosjene var de første på veiene i Georgetown, så de behandles med stor respekt av bilistene. I Georgetown tuter man ikke på en cykle shaw!

Etter ti dager med mye sand på Langkawi, var det godt å komme til en stor by! 2. dag i Georgetown
OpiumsdukkerOpiumsdukkerOpiumsdukker

Fiskerne ofrer opium til disse dukkene, for liksom selv å ha en grunn til å bruke stoffet...
ble brukt til shopping! Det er flere store kjøpesentre i byen. Vi stakk innom det største (her kryr det av butikker i flere bygg ved siden av hverandre, fordelt over mange etasjer). Jeg og Peter sto for øvrig i en stor lekebutikk (hadde leker av god kvalitet, blant annet Lego) da jeg fikk telefon fra ANB om at jeg var ansatt som nyhetsredaktør. Gjett om jeg ble glad! Gledesrusen gikk med til å handle diverse leker til Peter, som synes pappa var ekstra gavmild akkurat da! Ja, det dryppet litt på Hedda også… PS! Om kvelden denne dagen innvilget jeg med en dobbel konjakk som en liten feiring av min nye jobb (starter 1. august).

Etter to dager på Hotel Continental flyttet vi til nabohotellet Bayview Hotel, ifølge dem selv det beste hotellet med fire stjerner i Malaysia. Ikke det at vi mistrivdes på Continental, men hele etasjen over oss var under renovering. Vi gadd ikke høre på mer støy, spesielt ille var all boringen i mur. Da vi sjekket inn, var det ingen som opplyste om dette arbeidet. Kun en liten lapp ved heisen fortalte om at ”det pågår arbeid å hotellet”. De tre nettene på Bayview ble
Fishing VillageFishing VillageFishing Village

Husene er bygd på påler i vannet.
noen hyggelige dager! Rommet, som lå i 12. etasje hadde flott sjøutsikt, frokosten var av beste sort og de ansatte var i en klasse for seg - alltid hjelpsom og smilende! På Continental var det til sammenligning ikke et smil å oppdrive i resepsjonen…

De tre siste dagene i Georgetown gikk med til å kjøre ”taubane” opp til Penang Hill, besøk til Youth Park og Toy Museum. Taubanen er ikke av den sorten som henger i lufta, men der vognene blir dratt opp en bratt fjellside av en kraftig stålwire, slik som Fløybanen i Bergen. Forskjellen fra Bergen, er at banen på Penang er mye lengre og går mye høyere (tror det var cirka 600 meters stigning). Man bytter dessuten vogn og spor halvveis. Selv om vi sto som sild i tønne i vogna og måtte vente i neste to timer før vi kom med, ble den en fin opplevelse. En fantastisk utsikt ventet oss på toppen!

Vi fant for øvrig et gammelt hotell på toppen der det var få andre turister. Restauranten lå fint til, med panoramautsikt over byen. Etter et par kaffekopper, fortalte servitøren at det var et par giftige slanger i taket over hodene våre.
Little IndiaLittle IndiaLittle India

En av bydelene i Georgetown.
Etter noen sekunder kunne vi med egne øye se en passe stor slange ligge på en gren over oss. Noen meter bortenfor lå en mindre slange av samme art (”babyen”). - De holder seg stort sett i ro og har aldri bitt noen…, sa han. Ja, det hører med til historien at vi relativt raskt betalte og begynte nedstigningen. PS! Peter fikk hilse på to kvinnelige, muslimske politibetjenter (!) da vi ventet på å komme oss til toppen. Det ble en morsom opplevelse for ham, og den ene av dem stilte til og med opp på bilde med ham (se foto på siden). Litt morsomt å se politi med muslimsk hodeplagg (hijab), synes pappa.

Timene i Youth Park ble en hyggelig avveksling fra livet i sentrum. Parken, med utendørs svømmebasseng og mange flotte lekeapparater, ligger 25 minutters kjøring unna bykjernen. Ungene koste seg i vannet sammen med mange andre malaysiske barn og hadde det kjekt i klatrestativene og på ”huska”. Peter hadde et lite raseriutbrudd, fordi ingen orket å gi ham fart. Det var en liten sirene som ulte i 10-15 minutter, men så ble han sliten og pipa hans fikk som vanlig en annen lyd (vi er i
Peter i Youth ParkPeter i Youth ParkPeter i Youth Park

Flott anlegg med basseng og lekepark.
den fasen at vi trener på ”kan du være så snill” å gi meg fart på huska”). Det fine med parken er at det er gratis inngang. Ikke så mange andre turister å se; mest malaysiere. På tur ut av parken så vi mange aper som viste seg fram på bilene på parkeringsplassen. Flere av antennene fikk hard medfart.

Siste dag i byen, lørdag 7. juni, stakk vi innom Toy & Fantasy Museum. Verdens største leketøymuseum, ifølge dem selv. Flere tusen leker myntet på barn i alle aldersgrupper ventet oss, vel å merke bak til dels skitne pleksiglass. Ja, de mest kjente filmfigurene var også på plass. Peter koste seg vel mest. Hedda hadde hatt det mer gøy dersom det var aktiviteter for barna der, men det var det altså ikke. Kun mulig å se på lekene! Et lite høydepunkt for Hedda var da vi oppdaget en komplett samling av alle barbiedukkene. Morsomt å se barbie med klær fra 60-tallet.

Ellers verdt å nevne om Georgetown: Strendene er ikke rene (mye industri og båttransport), ølet er mye dyrere enn på taxfree-øya Langkawi (8-9 ringit mot 2-3 ringit for en 0,33 boks), taxiene nekter å bruke taksameter, selv om
Fin lekeparkFin lekeparkFin lekepark

I Malaysia er det mange flotte lekeparker, i motsetning til Thailand - der vi ikke så noen...
det er lovpålagt (kun faste priser).

Turen gikk lørdag kveld videre til Perhentian Islands på nordøstkysten, med nattbuss. Blogg følger om noen dager...

Wikipedia skriver følgende om byen:
George Town was founded in 1786 by Captain Francis Light, a trader for the British East India Company, as base for the company in the Malay States. He obtained the island of Penang from the Sultan of Kedah and built Fort Cornwallis on the north-eastern corner of the island. The fort became the nexus of a growing trading post and the island's population reached 12,000 by 1804.

George Town is known as Tanjung in Malay and Qiáozhì Shì in Chinese. It was voted as one of the best cities in Asia by Asiaweek, ranked 6th in 1998 and 9th in 2000. More recently in 2007, it was ranked as the 10th most liveable city in Asia according to an international survey involving 254 cities worldwide by Employment Conditions Abroad Limited (ECA International). Back in 2002, it was placed 12th. A city is judged based on its weather, air quality, infrastructure, health services, housing, security and politics.

Due to strict rent controls, George Town retains many colonial-era shophouses to
På bassengkantenPå bassengkantenPå bassengkanten

Hedda bader iført solbriller...
this day and is often considered an architectural gem. Most of George Town's population is of Chinese origin.

Since the repeal of the rent controls in 2000, many pre-war buildings have given way to new high rises. Heritage guidelines are still in its infancy and much needs to be done to conserve such treasures for the benefit of future generations.

Søtt gatenavnSøtt gatenavn
Søtt gatenavn

Kom over dette gatenavnet, Georgetown.
Pasta til PeterPasta til Peter
Pasta til Peter

Denne hyggelige kokken lager pasta til Peter.
Gate-slaktGate-slakt
Gate-slakt

Vanlig syn i China Town.
MatmarkedMatmarked
Matmarked

Mye godt å spise her... Billig er det også!
Studerer lekerStuderer leker
Studerer leker

Hedda og Peter ser på de mange lekene i Toy Museum.
Gamle barbiedukkerGamle barbiedukker
Gamle barbiedukker

Morsomt med disse barbiedukkene. Toy Museum.

17th June 2008

Gratulerer Runar!
Takker igjen for fantastisk lesning ... inspirerende og godt fortalt. Runar - Gratulerer med ny jobb som nyhetsredaktør i ANB. Så utrolig bra, vi er kjempe glade på dine og resten av familien sine vegne! Stor klem fra de stolte eierne av nytt hus i Bergen ;oD
20th June 2008

Kos Dere
Flott blogg dere lager. Leser alt og lever meg inn i Deres opplevelser. Kos Dere vider på reisen. MVH Frank

Tot: 0.124s; Tpl: 0.016s; cc: 11; qc: 55; dbt: 0.0768s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb