Bjergtagende!

May 29th 2008
Published: May 29th 2008

Royal GorgeRoyal GorgeRoyal Gorge

Verdens højeste hængebro over Royal Gorge

Begrebet bjergtagende har fået en ny mening for os

I denne blog kommer ordene for alvor til kort. Vi er havnet midt i noget af det smukkeste, Gud har skabt på denne jord! Og at forsøge at indfange det med ord eller digitale billeder duer ganske simpelt ikke. Jeg vedlægger en del 'shots' alligevel velvidende, at de ikke yder virkelighedens Colorado rimelighed. Vi siger til hinanden, at det er utroligt, at vi får lov at opleve dette, medens "Holy, holy holy" kører på anlægget og musik, tekst og den pragtfulde storslåede natur smelter sammen. I dag har vi parkeret os i Ouray et par kilometer over havoverfladen og med næsten lodrette vægge af de skønneste bjergsider op til alle sider. Colorados Schweitz kalder amerikanerne stedet. Det er forår i den tynde luft og vores løb er temmelig begrænset af en stakket vejrtrækning og tilmed sov vi sidste nat på en plads, hvor birken just var udsprunget. Og med den masser af pollen! Så lidt køligere temperaturer, sågar sne på tinderne og i passene vi snegler os over. Den stærke sol har nu tvunget Sigbjørn til at investere i en cowboyhat a la den, Indiana Jones bruger. Man falder lidt mere naturligt ind med de indfødte, udtaler en synligt stolt ny hatteejer.

I går besøgte vi Royal Gorge, som er en naturpark med en 300 meter dyb kløft, hvor Arkansas-floden løber i bunden. Den samme flod som vi et par gange siden, vi kørte ud af Tennessee, har krydset. Her føler man sig også usigeligt lille og glæder sig over skønheden, medens man tænker tilbage på den historie, klippesiderne kan fortælle. VI så en film om historien og den skal jeg ikke kede nogen med, men det slår mig, at ligesom italienerne har historien 'stikkende frem' hele tiden, sådan er det også her. Måske ikke så gammel historie som vort eget lands, men alligevel. Man fornemmer klart en anerkendelse af dels de oprindelige mennesker, der har bt landet, men også anerkendelse af nybyggerne og de pionerer, som er gået foran. At køre henover prærien, stepperne, gennem kløfterne og så videre er jo godt nok, men vi minder fra tid til anden hinanden om, at det var netop her - uden air condition, at nybyggerne rumlede afsted i deres primitive vogne på noget, man dårligt kan kalde veje. Og med farerne, som man ikke er vant til hjemmefra tæt inde på livet.
tram over Royal Gorgetram over Royal Gorgetram over Royal Gorge

her hænger vi så....
Som fx. bjørnene her i Colorado, som har fyldt en del i nogle af familiens tanker. Ingen nævnt ingen glemt!

Til morgen har vi løbet en god tur; særdeles smuk tur og så endte hele familien i de varme kilder, som udspringer på bjerget over os et eller andet sted. VI skal hike lidt rundt i de smukke bjerge og så skal vi nok videre i morgen eller lørdag. Der venter trods alt en del køren inden vi kommer ned til Grand Canyon. Jeg glæder mig også til at se punktet, hvor fire stater mødes - det er det eneste sted i landet, det sker. Vi får hele tiden gode råd fra velmenende berejste og føler i det hele taget, at vi er ret interessante, fordi vi taler et for dem fuldstændig uforståeligt sprog - og det er ikke spansk!
Fik min første T-bon steak i går aftes, Mette sin 37 Caesar Salad...

Royal GorgeRoyal Gorge
Royal Gorge

Fra bunden af kløften. Vi tog turen ned med en 45 graders hældning på en såkaldt inkliner fra 1931
DSCN7116DSCN7116
DSCN7116

signe blev lidt træt og
Royal GorgeRoyal Gorge
Royal Gorge

Vi er her i den østlige del af Rocky Mountains og an kan her se de højere bjerge i midten eller vestpå.
GunnisonGunnison
Gunnison

Det er her Gene McMath og Cindie er fra.
OurayOuray
Ouray

Schweitz i USA - intet ringere!
Rocky MountainsRocky Mountains
Rocky Mountains

Vi måtte bare stoppe bilen igen og igen for at tage billeder

Fed hat ...
Hej kære familie. God underholdning. Godt med lidt bjerge og bjørne. Have a wonderful day. Vi passer skolen. Jeres elskede ARBEJDSPLADS. Fortsat god tur. Kærlig hilsen Fritz

God underholdning
Var det sådan en 45 graders nedkørsel? Lyder vildt. Må jeg få Sigbjørns hat, når I kommer hjem?

Breathless
Jamen herlige land!! honestly!! Forbløffende!! Amazing!! Jeg tror jeg ved lige hvordan I har det. Usigeligt!! Sikke et skaberværk. Bliv en dag ekstra og eller stil jer op og læs/råb ud salme 104. Slut i hvert fald dagen med den. Her hilser vi støvede og hyggelige, gammelkendte Hjallerup Marked velkommen sammen med vennerne fra Norge - 1. marked for deres vedkommende. Vi hilser, ikke? Og jep , Sigbjørn, vi snupper en ekstra af de store - markedspølser - på dine vegne og en ekstra vild tivolitur på dine vegne, Mette. Høhø. Signe og Jeppe og Julie, hvad kommer I til at savne ved markedet?? Kos! Marit
31st May 2008

Hjallerup Marked
Skal jeg være helt ærlig, så er det den ene gang om året, at jeg fråder en hel pose flæskesvær, så hvis I vil være så venlige, så gå endelig til den. Jeg for min del har valgt - efter at have spist en såkaldt Cinnabon - dvs. en kæmpe kanelsnegl med lækker flødeostfrosting over, som jeg ynder at spise, når vi besøger Staterne - ikke at spise flere af dem. Men lad os nu se, når Johns selskab tilbyder sig i indkøbscentret, medens pigerne shopper i tøjbutikker.... Ellers er vi standhaftige nok trods de mange spidelige fristelser herovre. Hyg jer og hils de norkse venner mange gange!!
31st May 2008

Hat
Faktisk var der en dame, vi mødte på en trail, som genkendte den som en Indiana Jones hat. OG nej, din ost, selvfølgelig må du ikke få den!! Tak fordi I passer på skolen! SS, din ven

Tot: 0.093s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 49; dbt: 0.0473s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb