Santiago de Cuba

Central America Caribbean » Cuba » Este » Santiago de Cuba
November 29th 2007
Published: November 29th 2007

Hei alle sammen!

Da har jeg funnet en pc som virker temmelig bra (i forhold alt annet jeg har vaert borti her....) saa jeg tenkte jeg skulle skrive litt igjen!

Det blir litt info dere faar google videre hvis dere er interessert... dette er jo ikke noe undervisningsforum!

Var i forrige uke i Vinales (som tidligere nevnt). Vinales ligger i provinsen Pinar del Rio som blir kalt "the garden of Cuba". Det er den eneste provinsen med to Unesco biosphaerer. dalen Vinales inneholder kompliserte hulesystemer, mye jordbruk og flott limestone-klatring! Provinsen inneholder ogsaa noe av den fineste tobakksproduksjonen i verden. Playa Maria la Gorda i vestenden har noe av den beste dykkingen paa Cuba, og nordkysten har noen av de beste strendene. (Rakk desverre ikke aa besoke noen av disse stedene....)

Pa lordag gikk ferden til Trinidad, en trivelig by som er kjent for sine velrenoverte bygninger og gode atmosfaere. Byen er ogsaa kjent som Trova (tradisjonell poetisk sang) hovedstaden. Byen er ogsaa Unesco nominert og "World heritage site" siden 1988. Den ligger for ovrig i Sancti Spiritus provinsen. Plassert midt mellom Sierra del Escambray og Carribean, gjoer det sitt til at den lever opp til det meste som er beskrevet om byen.
Byens Casa de la Musica byr paa raae opplevelser innen musikk og salsa performance fra 22.00 og utover!

Naa har jeg tatt turen videre til Santiago de Cuba, som ifolge LP er New Orleans smeltet sammen med Rio de Janeiro og tilsatt en dose med pre-1991 Soviet Unionen!
Santiago de Cuba provinsen inneholder ogsaa det hoyeste fjellet paa Cuba, Pico Turquino (1972 m), i Gran Piedra fjellkjeden.

Byen er den nest storste paa Cuba, og er proppfull av historie, kultur, musikk, kunst og revolusjonaere ideer!
Det var blant annet her Fidel Castro og hans stoettespillere, 26. juli 1953, satte igang det foerste av en rekke angrep/hendelser som skulle forandre kursen i Cubas historie. Det var ogsaa her hans beromte "forsvarstale"; "History will absolve me" ble holdt. Den ble plattformen i den Cubanske revolusjonen. 1. januar 1959 erklaerte han revolusjonens suksess herfra!

I gaar besokte jeg Castillo de San Pedro del Morro og Cementerio Santa Ifigeria. Sistnevnte er en vandring gjennom historien. Her ligger mange av Cubas historiske personer begravd.
Kvalden ble tilbrakt paa Casa de la Trova som er den mest beroemte paa Cuba, og jeg ble vitne til nok en raa danse/musikk oppvisning! Det maa bare oppleves!
Har ikke toert aa prove meg paa dansegulvet enna, da det vil se helt komisk ut i forhold!! : )
Faar nok proeve aa slenge meg med paa et kurs en dag, for det er masse aa laere!

I morgen gaar turen til Bayamo, deretter Santa Clara, Cienfuegos og til slutt Havana igjen mot slutten av oppholdet her!

Jeg tar ikke ansvar for skrivefeil (som det sikkert er mye av) eller historiske feil (som ogsaa kan forekomme!) : )
Spesielt interesserte kan google til dere blir groenne i ansiktet om Cubas historie!

Ja, ja... det faar holde for denne gang!

Magnus

29th November 2007

Hei Magnus Godt å se at du er oppegående & tilsynelatende ikke er rammet av uoverkommelig hjemlengsel. Cuba høres kjempebra ut, - håper selv å få meg en tur før Castro faller (men da må jeg vel skynde meg tenker jeg) Snakket nettop med din "old man" forresten. Han er svært opptatt på partyfronten nå om dagen. Han skal arrangere både 50-årssamling & julebord den neste uka. Regner med at du har med deg noen energiske Hendis-gener som skal bære deg fram resten av turen. Ser fram til neste oppdatering.
29th November 2007

Endelig er'n interessert i kultur:)
Flott Magnus, dette gir godt grunnlag for å Google videre. Som gammel Castro fan, burde vel også jeg kommet meg avgårde før han legger på lokket, men det skal vel holde hardt. Snøen ligger på hytta og regnet høljer ned hjemme. Alt vel her, og din farmor og farfar har fått leilighet i Solbakken (eldre-borettslaget). Overtar sannsynligvis i desember, deretter full oppussing og innflytting i slutten av januar tenker jeg. Lev vel, kast deg ut i dansen, tenker på deg. Hilsen I,K,M

Tot: 0.062s; Tpl: 0.01s; cc: 13; qc: 27; dbt: 0.037s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb