Siste del av Cuba (Last part of the Cuba-travel)


Advertisement
Cuba's flag
Central America Caribbean » Cuba
December 10th 2007
Published: December 14th 2007
Edit Blog Post

Hei og hopp!

(I will try to write a summary of this in english soon.... It's from the last week and a half in Cuba)

Da er det paa tide aa avslutte skriveriet om Cuba, da jeg naa setter kursen mot Cost Rica og nye opplevelser.

Det er jo en liten stund siden sist jeg skrev naa, saa det kan fort bli en del.

Sist jeg skrev var jeg i Santiago de Cuba. Etter noen dager her satte jeg kursen vestover igjen, med foerste stopp i Bayamo. En stille og rolig by 2-3 timer unna Santiago. Bayamo ligger i Granma Provinsen. Provinsen er forovrig oppkalt etter baaten som Castro og hans menn brukte paa turen fra Mexico til Cuba. Baaten het selvsagt Granma, og det var denne turen som ble starten paa den "endelige" revolusjonen.
Det var i fjellene Sierra Maestra ikke langt herfra at de hadde hovedkvarter under revolusjonskampen.

I Bayamo klinte jeg til med en time med danseundervisning. Fikk instruksjon i "son", som er en eldre dans en salsa og mer populaer blant de lokale her i folge instruktoren. Grunntrinnene var temmelig likt salsa, men jeg tror rytmefolelsen og tellinga var litt annerledes. Skjoente ikke helt forskjellen maa jeg inromme : )
Ble invitert med paa diskoteket i Bayamo paa kvelden for aa praktisere litt sammen med kjaeresten til danseinstruktoren som ogsaa var instruktor. Det viste seg aa bli lite "son-musikk" der, saa det ble desverre ikke noe saerlig med trening. Men etter en del Cuba Libre fikk vi jo svingt oss paa dansegulvet etter diverse discomusikk : )

Paa sondagen bestemte jeg meg for aa dra opp til Hovedkvarteret "La Plata" i Sierra Maestra fjellene. Dette viste seg aa vaere en temmelig turistifisert tur, men det var jo artig aa ha vaert der uansett. Det hele startet temmelig dramatisk i 1956, da de ankom Cuba i en overfylt fritidsbaat. 82 menn drev rundt i et sump og skogslandskap i tre dager foer de fant ly i en sukkerplantasje. Her ble de angrepet og det var under dette angrepet at legen i teamet, en ung og idealistisk Ernesto Guevara de la Serna, ble forandret til en kaldblodig kriger med kallenavn "Che"
Kun 18 mann overlevde angrepet. Men fra La Plata klarte altsaa Fidel og Che aa organisere det som skulle bli den store Revolusjonen. Herfra hadde de blant annet radiosendinger for aa informere folket. De hadde ogsaa en egen Rebel-kvintett som spilte "revolusjons-musikk" over radioen!

Natt til mandag gikk turen videre til Santa Clara. Her ble jeg kun en dag, men fikk tid til aa besoke blant annet en Cigar-fabrikk, Che Guevara monumentet og museet, og stedet hvor Che og hans menn satte naadestotet for Revolusjonen ved aa stoppe et tog fullt av Batista soldater, vaapen og ammunisjon.
Cigarer er jo noe av det Cuba er virkelig kjent for, saa et besok paa fabrikken var jo obligatorisk : ) Alt ble gjort for haand, fra start til slutt pakkingen. De produserte ca 14-15000 cigarer hver dag paa denne fabrikken, saa det gaar unna!
Cigarmarkedet paa Cuba er en gaate i seg selv. Det virker som "alle" har tilgang til aa selge cigarer paa svarteboersen. Jeg faar sikkert 50 sporsmaal om aa kjoepe paa gaten hver dag, og til og med huseierne jeg bor hos vil selge cigarer. Folk jeg har snakket med sier at de som jobber paa fabrikkene sniker litt unna, men det er ikke bar litt som blir solgt paa gata, saa det kan virke som de har en egen produksjon et eller annet sted... Vanskelig aa si.

Che monumentet var gedigent, og artig aa faa med seg! Det er her han ble gravlagt etter de fant ham i en massegrav i Bolivia i 1997. Et eget museum under monumentet var tilegnet Ernsto Che Guevara, og hele hans liv var godt dokumentert her. Det er ingen tvil om hvem som er det storste ikonet paa Cuba fremdeles. Suvernirer med hans fjes eller navn paa blir solgt over alt!

Etter Santa Clara oppholdet, bar det videre til Cienfuegos ved kysten. Maa inromme at jeg begynte aa bli litt lei byene paa dette tidspunktet, saa jeg brukte ikke saa mye tid paa aa sette meg inn i denne byen.
Fikk meg en hyggelig overraskelse her da jeg skulle sjekke ut et musikksted som var beskrevet i Lonely Planet. Det viste seg aa vaere lite musikk der, men en haug med norske studenter. Deilig aa snakke litt norsk igjen!! Ble ikke saa mye sosialt med dem, da de var midt i eksamensinnspurten, men hyggelig mote i alle fall! (Og saa fant jeg ut at man ikke alltid kan stole pa LP...)
Torsdag meldte jeg meg paa en tur til El Nicho, et flott fossefall et lite stykke utenfot Cienfuegos. Reiste sammen med en Svensk kar og en Irsk dame. Vi hadde en avslappende dag, med litt utforsking av elva/fossene samt bading i et flott naturlig basseng.
For aa ta med litt historie herfra ogsaa, musikk denne gangen, saa er det store idolet i denne byen Benny More. Han ble kalt "El Barbaro del Ritmo" (daarlig oversatt til noe saant som rytmenes barbar) og holdt konserter rundt i hele verden paa 40 og 50 tallet. Compay Segundo, en av Bueno Vista Soicial Club medlemmene skal ha uttalt: "He was a showman and he was the greatest of them all. No one else came near". Saa dere som er litt oppe i aara har sikker hoert om ham, og kan sikkert mimre litt tilbake : ) (Legg merke til at jeg ikke nevner noen navn her....)

Fredag bar det tilbake til utgangspunktet, La Habana. Kvelden ble tilbrakt paa jazzklubben La Zorra y El Cuervo hvor jeg og en engelsk kar jeg motte, ble vitne til en konsert med en miks av standardlaater, cubanske rytmer, nyere jazz og fusion. En utrolig bra konsert med gode musikere! Takk for tipset Jonas!!

Ellers gikk de siste dagene her temmelig fort. Traff to svenske jenter, et australsk par og en engelsk jente. Vi dro paa "Taberna de la Muralla" paa lordagskvelden. Her hadde de nemlig hjemmebrygget ol. Og man kunne bestille en stor sylinder med tappekran. Fire sylindere paa bordet gjorde susen!! Var en hyggelig kveld helt til veska til en av jentene ble stjaalet! Og Cuba som skulle vaere det tryggeste landet jeg skal reise i.... Det ble jo et eneste stort kaos da de sa dette til en vakt. Plutselig var det 10 politifolk der, og de ville ha med alle sammen til imigrasjonskontoret midt paa natta. Vi var ikke saa veldig gira paa aa tilbringe resten av natta der og fikk heldigvis pratet oss ut av det, med en daarlig engelsktalende kelner som tolk : ) Saa da bar det rett paa en annen pub for aa feire med en siste ol for kvelden. Ha ha! Innholdsrikt ble det i alle fall!

Sondag motte jeg Ernesto, en cubaner som bor i Havana. Satt og skravlet noen timer og jeg fikk enda litt mer innblikk i det daglige livet paa Cuba. Vanskelig aa beskrive det her, man maa nesten reise hit for aa skjoenne det...

Ellers besokte jeg Revolusjonsmuseet, og rakk en time med salsa-kurs ogsaa foer jeg satte kursen mot Costa Rica!

Tja, det skulle vel vaere nok for denne gang. Ble kanskje litt mye kultur og historie, men det var egentlig det det gikk i her paa Cuba. Saa fjell, strender, og andre ting faar komme senere paa turen : )

Jeg hadde store planer om aa legge ut bilder i dag, men etter aa ha brukt naermest hele dagen paa aa faa brent bildene over paa cd (for aa sende de hjem) og deretter mye tid for aa prove aa laste de opp her, har jeg gitt opp for naa. Da den viste 22 timer for opplastingstid sa det seg selv at det ikke nyttet...... Det er mulig jeg kan prove aa legge ut ett og ett bilde en gang i blant.... hvis ikke er cd'ene paa vei i posten over atlanteren, saa hvis de kommer fram skal jeg sette i gang broder'n med litt opplasting hjemmefra : )
Dere faar smore dere med enda mer tolmodighet naar det gjelder bildene altsaa! Sorry!

Vi snakkes!







Advertisement



20th December 2007

Julehilsen fra gamlelandet
Hei Magnus! Nå sitter jeg hos de gamle og har spist rakfisk.. Overraskende godt selv om jeg var ganske skeptisk. Har lest bloggen din, morsomt. Det ser ut som du har det bra og opplever masse. Regner med at jeg kan ta salsakurs hos deg når du kommer hjem. En ting jeg alltid har lurt på,- stemmer det at ordentlige cubanske sigarer rulles på innsiden av jomfrulår??? Ellers må du ha en fantastisk tur videre. Håper du får en fin latinsk jul. Mange hilsner fra Leif Arne!
22nd December 2007

Heisann Hendis! Morro lesning fra Cuba, merker at det rikker orntlig i reisefoten igjen! Du merker nok store forskjeller fra Cuba til Costa Rica, der det meste er amerikansiert opp i mente! Du fikk booka på det hostellet jeg nevnte i San Jose eller? Tenker du reise innom Panama eller? I så tilfelle er Bocas del Toro, helt nordøst et flott sted for dykking og snorkling, så lenge det ikke regner! Kos deg og ha en riktig god jul!
24th December 2007

Rakfisk og cubanske cigarer!
Hallo Leif Arne! Hyggelig aa hoere fra deg! Rakfisk smaker en del bedre enn det lukter, og takk for det! Jeg kan nok arrangere et kurs i de mest elementaere trinnene, men du blir nok ikke noen profesjonell salsadanser av aa gaa paa kurs hos meg... du faar nok ta turen til Cuba selv.... Jeg var jo som sagt paa en cigarfabrikk, og basert paa det jeg saa maa jeg nok skuffe deg! Jeg saa ingen som rullet de paa innsiden av laaret, og de fleste av de som jobbet der kan umulig ha vaert jomruer!! Me det kan jo hende de ordentlige cigarene produseres et annet sted enn paa den fabrikken.... God Jul til deg og dine!!
24th December 2007

Hallo Geir Olav!!
Det er som du sier en temmelig stor forskjell mellom Cuba og Costa Rica. Flott land Costa Rica ogsaa, men jeg blir jo ikke akkurat noen racer i spansk av aa vaere her. Alle prater jo engelsk og det er en McDonalds paa vaert gatehjorne! Jeg har ikke rukket aa stikke nedom Panama! Jeg valgte aa fokusere paa Costa Rica. Blir saa mye reising og liten tid paa vaert sted.... Skal tilbake paa hostel Pangea i dag og feire jul der! Haaper det foregaar et eller annet der!! Og saa baerer det nedover til Buenos Aires paa onsdags morgen! God Jul Geir Olav!!

Tot: 0.115s; Tpl: 0.01s; cc: 18; qc: 70; dbt: 0.0672s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb