... och Jernkanin ar hans profet

Egypt's flag
Africa » Egypt » Lower Egypt » Cairo
July 12th 2005
Published: July 15th 2005

Rak linje ...Rak linje ...Rak linje ...

Man far saga att de kunde sin matte, didaringa som byggde detta. En gang i tiden ska de ha lagt ett jamnare lager ytterst, pastod guideboken.
(Nu ar Skord med pa banan och berattar om aventyr och vidunderligheter, sa eventuella overdrifter kommer sakert fran honom.)

Dag tva. Vacks pa ett mycket trevligt satt (say no more). Nu ska det bli pyramider gjorda. Efter inmundigande av frukost traskar vi ivag till billighetsbussen (bara for att - annu en gang - korsa the-mother-of-all-rabbit-nightmare-roads), dar vi aldrig hade fatt bussen att stanna om inte en vanlig konstapel fran Tourist and Antiquities Police (sic!) hade hjalpt oss, eftersom fasta busshallplatser inte existerar. Detta till det facila "priset" av en penna i gava till sagda poliskonstapel. Det kallas muta i Sverige, inte sant? Har gar sant under beteckningen baksheesh. Lar dig det ordet om du nagonsin ska till Egypten. Du *kommer* att behova det, kan vi garantera.

Bussen ar otroligt sval, och tar oss for det facila priset av ett par kronor hela vagen till pyramiderna. Vi far bara traska den sista backen for egen maskin. Val uppe projsar vi intrade for att genast inse att biljettkontoret dar man koper biljett for att fa ga in i sjalva pyramiderna just har lunchstangt. For det ar ju naturligtvis tva olika kontor, ungefar 100 meter ifran varandra. Och det forsta kontoret kan
Kokoskon?Kokoskon?Kokoskon?

Kefrens pyramid ligger strax bakom Keops och ser lite storre ut. Har har de kvar det yttersta lagret ... nej, det ar INTE sno! Det ar kokos, lovar! Sfinxen ar den i forgrunden, utan nos, for ovrigt ;-)
sjalvfallet *inte* salja det andra kontorets biljetter. Trots att bada ar delar av precis samma organisation. Varfor gora saker enkla, nar man kan gora dem avancerade? Naja, vi far val noja oss med att se dem utifran da.
*hrmpf*
Men ok, vi far val erkanna att de ar ganska maffiga. Ok, javligt maffiga. Ok, fet-ackligt-mega-maffiga. Faktiskt.

Vi gar ner och beskadar Sfinxen sa lange. Men herreminje vilken turistfalla detta ar. Dessutom ar det bara en massa europeer och japaner, och de trangs ju, till skillnad fran araber som vanligen har vett att halla ett artigt avstand till varandra. Men lite buffande och skuffande senare ser vi faktiskt sfinxen, tillsammans med sjuttioelva miljoner andra. Nasan mycket riktigt bortkapad, konstaterar vi innan vi skuffar oss ut samma vag vi kom in.

Upp for backen igen (for sfinxen ligger sjalvklart nedanfor backen, medan pyramiderna ligger hogst upp). Uff, borjar kannas i benen. Redan. Val uppe igen konstaterar vi att missforstand har uppstatt om tiden, sa det ar fortfarande en timme till dess att det andra biljettkontoret oppnar.

(Och for alla er som hort laten Keops pyramid vill Skord gora en utvikning om laget; vi ar tva av dem som slarvar
Filifjonkan!Filifjonkan!Filifjonkan!

Inget tvivel, Tove Jansson was here! (Kairos zoo)
invid Cheops pyramid, vi ar tva av dem som svettas omkring foten ...)

For vi satt faktiskt vid foten av Cheops pyramid. Men trotta och vattenlosa som vi nu var (eftersom de anmarkningsvart nog inte har ett enda stalle som saljer nagonting alls i den vagen inne pa hela pyramid-omradet) orkade vi inte vanta langre, och bestamde att gamla gravar har vi sett forr. Sa nu far det vara nog.

Vi tar bussen tillbaks, men hoppar av vid al-Qahiras universitet. Dessvarre verkar det sommarstangt, sa vi traskar vidare till det narliggande Kairos zoo och betalar 40 ores intrade for att njuta av skuggan. Hinner se en bunt lejon och flodhastar och gazeller och andra djur av bara farten, men tycker mest synd om de stackarna som de behandlas har. Coolaste djuret var en fagel som uppenbarligen statt modell for Filifjonkan, tatt foljd av flodhasten. (Skord pastar att omvand ordning ar korrekt, men hans varldsbild ar ju som en del av er kanske vet lite konstig).

Sen ska vi gora oss av med var egyptiska-tunnelbane-oskuld. Precis som for de flesta som aldrig gjort viktiga saker tidigare, blir det latt lite fel. Sa aven den har gangen. Vi har
Marknad i islamiska KairoMarknad i islamiska KairoMarknad i islamiska Kairo

Klassisk marknadsbild utan forsaljare, strax bortom de riktiga turistkvarteren. Minareten tillhor en for oss okand moskee.
ju inte last var guidebok tillrackligt val, sa vi kliver glatt in i en vagn utan narmare eftertanke. (Dessutom kan vi val skylla pa att ett par tre egyptiska studenter av manligt kon gor samma sak). Ganska snart tanker vi att detta med att aka tunnelbana verkar vara en syssla for kvinnor. Snart ar det bara Skord som ser (... forsoker se) manlig ut darinne. Men nasta vagn ... fullknokad med man. Ooops ... det visar sig att forsta och ibland aven andra vagnen pa tbane-tag och sparvagnar ar tankt enbart for kvinnor, vilket inte framgar pa nagot vis. Naja, vi overlever fadasen och kommer ut pa ratt station.

Efter att ha pustat ut pa hotellet tar vi oss ivag till omradet Khan al-Khalili for att ata och se marknaden. Det forsta vi gor dar ar dock att besoka al-Azhar-moskeen. Det ar varldens aldsta, fortfarande aktiva universitet, i kombination med moskee. Mycket vacker byggnad, som faktiskt ar valdigt val underhallen.

Middag pa ett hak som rekommenderas i guideboken. Trodde vi ja ... till dess vi kommer ut och inser att ratt stalle ligger tio meter at vanster. Naja, deras extremt goda citronjuice kompenserade nastan for annat.

Marknaden da. Stor. Bullrig. Overfull med junk av diverse form och farg, och vidhangande forsaljare som forsoker kranga dem till hutlosa priser (fast allting sjalvklart saljs till ett very good price, och ar mycket forhandlingsbart). De lyckas dock inte fresta oss, utan efter att ha irrat runt (och debatterat vaderstreck) hittar vi till slut ut ur labyrinten. Ar for snala for en taxi hem (vill ni ha hela 15 svenska kronor for att kora oss? glom det!) sa vi vandrar. Misstag, helt klart. Varken Lonely planet eller var tyska karta har lyckats dechiffrera Kairos granders och gators intrikata mysterium. Ganska snart ar vi bortkollrade, trots att det sag sa enkelt ut ... Klippdassen ar dock med oss, och sa smaningom hittar vi tillbaka till ett horn vi kanner igen, vilket rakar vara precis invid vart hotell. Trots att det enligt all logik inte borde ligga dar, utan nagon helt annanstans. Saledes omdopt till Magiska Gathornet (arabiskt namn foljer nar vi lyckas lara vad "magisk" och "horn" heter).

Annu en dag ar till anda. God natt. Klippdassen ar garanterat storre, och Jarnkanin ar hans profet.

16th July 2005

namnforslag for hornet
jag foreslar namnet gudarnas horn (corner): al-qurna al-illahiya
29th January 2024
Kokoskon?

Är lite avundsjuk
Jag är ju lite avunssjuk på att du sett pyramiderna i Egypten. De är fortfarande på min att gära lista och lär vara kvar där ett tag till. /Åke

Tot: 0.284s; Tpl: 0.01s; cc: 24; qc: 123; dbt: 0.1087s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb