Kanton (Guangzhou)

China's flag
Asia » China » Guangdong » Guangzhou
November 23rd 2006
Published: November 24th 2006

Vanuit Hong Kong is het twee uur met de trein naar de grootste stad in Zuid-China, Kanton. De hele route is een grote aaneenschakeling van nieuwe steden, industriezones en af en toe een veldje. Het gebied staat bekend als de "fabriek van de wereld"; hele steden zijn gespecialiseerd in het maken van een bepaald product (bijv. spijkerbroeken-stad). Lucas heeft de hele rit met zijn nieuwe camera in de aanslag gezeten en was zelfs niet beschikbaar voor een spelletje.
Ook Kanton is enorm gegroeid de afgelopen 20 jaar, grote delen van de oude stad zijn al afgebroken om plaats te maken voor flats, shopping malls en snelwegen. De stad heeft een zeer lange geschiedenis en is mogelijk meerdere keren de grootste stad ter wereld geweest (een paar honderd jaar geleden waren de Chinese steden veel groter dan welke stad dan ook in Europa). Anders dan Shanghai en Peking is de oude stad van Kanton niet bekend en staat hij bij vrijwel geen enkele toerist op het lijstje. Toch is het oude gedeelte erg interessant en zijn de delen die nog niet zijn afgebroken groot genoeg om dagen in rond te dwalen. De oude delen zijn nog steeds gespecialiseerd in bepaalde produkten. Zo is er in het centrum een enorme jade-markt. Deze steen is het meest geliefd bij Chinezen en er is echt een heel district waar ze bijna uitsluitend jade verkopen. Verder zijn er straten met bijvoorbeeld alleen maar papier of gedroogde champignons of kalenders. De mensen leven er nog gedeeltelijk op straat en zijn erg vriendelijk in vergelijking met de bredere en meer anonieme straten van latere datum.
In China is het voor buitenlanders nog steeds niet toegestaan om in de goedkoopste hotels te overnachten, daarom waren we aangewezen op een hotel met sterren waar we voor 20 euro een double deluxe hadden en zelfs een Engels foldertje, altijd erg leuk in China waar bijna niets in het Engels is. Het hotel, aldus de folder is "only Five minutes trochometer the Province Motor Station", dus "Transportation condition facilitates extremely. Tian Xing Hotel by its superior geographical position, quiet and tasteful housing link the boundary, the consummation guest room necessary facility and the careful thorough service constitute it The unique charm, is you travles on official business, the travelling, entertains guests at a banquet make friends rest with the entertainment Idle ideal residence."
Alhoewel de naam Kanton beroemd is vanwege het eten is het in Kanton zelf soms erg lastig om goed Kantonees te eten. In het deel waar wij zaten waren vrijwel geen restaurants (behalve dan een heel goed restaurant schuin tegenover het hotel, maar dat zagen we pas op de dag dat we weggingen); we waren soms aangewezen op simpele zaakjes waar we op goed geluk wat aanwezen. Dat ging soms goed, maar af en toe kregen we ook hompen vet in flauwe soep met een eindeloze kluwe mie. Maar als je weet waar je moet zijn eet je geweldig voor 2-3 euro per persoon. Het is af en toe nog wennen aan de porties. We bestelden een keer kip, groenten en rijst en Angelique nog een tomatensoepje vooraf. De soep kwam in een schaal waar we in Nederland normaal hutspot voor 10 personen in maken, de rijst kwam in een trog, de groente was zelfs op doktersvoorschrift genoeg voor de hele week en natuurlijk een hele kip. Dit maal kostte dan ook bijna 6 euro.

27th November 2006

heee hallo hallo daaro aan de andere kant van de wereld, wat leuk om van je/jullie te horen, heb me gelijk op je geabonneerd! helemaal goed omdat dat bijpraten voor jullie vertrek niet meer was gelukt, helaas. wel jammer dat dat boeren laten niet meer mag daar, of ben je nu behalve 2 jaar klef ook al 2 jaar highly sophisticated?! trouwens nog van harte gefeliciteerd met jullie 2jarige Kleffe Jubileum! veel plezier en liefs, hedy
28th November 2006

Kleffie
Alweer 2 jaar, geweldig en wat een prachtige plek om dat te vieren, van harte Gefeliciteerd, heb net genoten van de prachtige foto's die jullie gemaakt hebben. fantastisch. Veel plezier nog.

Tot: 0.061s; Tpl: 0.017s; cc: 10; qc: 22; dbt: 0.0292s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb