Hong Kong

Asia » Hong Kong
November 13th 2006
Published: November 22nd 2006

111

Dubbeldeks trams in een gemiddelde winkelstraat
Na Vlaardingen-West en Rotterdam-Zuid hebben we een wat duurder en drukker onderkomen gevonden in Causeway Bay, Hong Kong, een enorm druk winkel-, uitgaans- en eetgedeelte van de stad. Binnen 200 meter zaten er zo'n 100 restaurants, een paar warenhuizen, 2 Starbucks (Amerikaanse koffieketen), Mc Donalds en KFC.
De eerste avond op straat (het leven gaat er door tot 2 uur s-nachts, dan wordt het wat rustiger) bleek al snel dat we een luxeprobleem hadden met onze camera's. Na lang wikken en wegen hadden we in Nederland besloten toch maar 2 camera's mee te nemen, dit na een opmerking van Angelique dat ze in steden toch al snel "twee tot drie uur" mensen op straat wilde fotograferen en dan natuurlijk de camera moest hebben. Na het aanschaffen van een nieuwe Nikon bleek dat de oude Nikon (ook een professioneel toestel) toch wel veel minder van kwaliteit was, dus nu stonden we op elkaar te wachten wie de nieuwe mocht vasthouden. Bovendien zat er wat stof op de printplaat van de oude camera. De tweede dag zijn we meteen maar naar een fotozaak gegaan om een spuitbus te kopen om het toestel schoon te spuiten, dit geheel tegen het advies van alle zaken
333

Chineesje bovenin een dubbeldeks tram
in. Lucas waarschuwde nog dat we het voorzichtig moesten doen maar Angelique is natuurlijk de professional en deed demonstratief voor hoe dicht je de spuitbus in de camera kunt houden.
De volgende ochtend bleek de oude camera niet meer goed te belichten. "Ja, de belichtingsmeters zijn een probleem bij Nikon", zei Angelique hierop. Maar toen na 2 uur de scherpstelling het ook niet meer deed gaf ze toch toe dat ze misschien deze ene keer wat eigenwijs was geweest.
Na alle voors en tegens te hebben afgewogen kwamen we na 10 minuten tot de conclusie dat er maar een oplossing was: nog een nieuwe Nikon kopen. Gelukkig was deze zo'n 500 euro goedkoper dan dezelfde camera in Holland. Om te vieren dat we 500 euro hadden verdiend zijn we die avond uitgebreid wezen dineren bij de Japanner (15 euro!).
We kregen bij de fotozaak ook nog een tip mee voor de oude camera: op reset drukken. Toen we dat hadden gedaan hadden we opeens drie werkende professionele camera's.
Hong Kong was verder erg boeiend, vooral om te zien hoe zoveel mensen zo dicht op elkaar leven. Omdat de grond zo duur is zijn de winkels en restaurants etc. veel kleiner
555

Skyline Hong Kong eiland met op de voorgrond een veerboot
dan in het Westen (in Tokyo is dat ook zo), maar wel zo knus. Ook de fotozaak waar we de camera kochten was niet groter dan een Kodakzaakje in Holland, maar ze hadden meer dan de grootste professionele zaak in Holland.
We hebben ook de theorie getest dat bewoners onaardiger worden naarmate de grootte van een stad en de drukte toenemen. In New York en Parijs lijkt dit zeker te kloppen, maar toch niet in Hong Kong!

Een doordeweekse dag vlak bij ons hotel

Weet wat je eet!

Centrale metrostation op Hong Kong eiland

22nd November 2006

D2X??
Ja, ja nog nooit zo'n verhaal gehoord! Je wist natuurlijk dat ik afgelopen zaterdag ook een D200 heb aangeschaft!!!! Ik had namelijk echt stofjes die niet weg te blazen waren op mijn D70. Mij werd geadviseerd het niet te proberen, dus een nieuwe gekocht. Leuk, leuk! Mooi verhaal, mooie foto's kus Ann

Tot: 0.095s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 61; dbt: 0.0488s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb