Dag 8 & 9: Chitwan National Park

Asia » Nepal » Chitwan
October 16th 2019
Published: October 18th 2019

Dag 8: rijden en junglewandeltocht

Vanochtend moesten we weer vroeg uit de veren! Om 7u moesten we vertrekken. Daardoor konden we de ochtendspits vermijden.

Na weer een geweldig ontbijt (we waren nog steeds alleen) en dit keer met buffet, waren we klaar om te vertrekken. Er stond een rit van 5 a 6 uur rijden op de planning. We zouden ongeveer rond 13u in Chitwan aankomen.

Bij het uitchecken kregen Karen en ik nog een afscheidscadeau. Karen een typisch Nepalese ketting en ik een typisch Nepalese hoed. Weer iets voor in de verkleedkoffer! 😊

Doordat het zo vroeg was, konden we inderdaad goed doorrijden.

Als je me trouwens vraagt aan welke kant ze hier rijden, dan kan ik daar geen duidelijk antwoord op geven. Ze rijden hier namelijk langs beide kanten, maar het stuur staat rechts 😊 Hoe die politieagenten hier het verkeer regelen, ik snap het niet, maar hey, hier werkt het. Veel getoeter als waarschuwing als iemand voorbijsteekt, langs links of langs rechts.

We reden volgens onze chauffeur over de ring van Kathmandu. Na een anderhalf uurtje rijden, kwamen we overduidelijk in ander gebied. Het werd heuvelachtig en veel groener met hier en daar een watervalletje en een klein dorpje.

In deze regio wonen vooral boeren. dat is wel duidelijk.

Onze chauffeur spreekt gebrekkig Engels, maar op zich is dat voldoende om elkaar te verstaan.

Na 1 korte tussenstop, zijn we op een uurtje van het resort vandaan of Karen en ik moesten naar de wc.

'no toilet here' zei onze chauffeur, terwijl we in een klein dorpje waren.

Wij dus toch ergens gaan horen in een winkeltje en ze wees ons naar de koer vanachter. We begonnen onze chauffeur te snappen. Het was echt een krakkemikkig 'huisje' met een gat in de grond. Ach ja, dat gaat ook.

Het laatste uur was er geen verharde weg meer te bekennen en we waren toen we eindelijk rond 13u aankwamen, dan ook dooreen geschud.

We werden hartelijk ontvangen door de wachter aan de poort van het resort en onze koffers werden naar binnen gedragen.

We kregen een heerlijk fris limoensapje bij de aankomst en konden meteen onze voeten onder tafel schuiven voor de lunch.

Voor ons verblijf daar kregen we een persoonlijke gids voor ons 2. Er waren meerdere groepen waaronder één van FOX met Nederlanders en Belgen.

opeens aan tafel: "Ség, ben jij Rick De Vree?"

Waanzin! Ik kan ook nergens naartoe zonder herkend te worden! Blijkt het iemand van Zandvliet te zijn en volgens ons moeder iets later, ook nog eens familie!

Na de lunch gingen we een eerste stap in het National Park zetten samen met onze gids en een extra gids. "For the rhino's" zei hij. -Slik-

een heel vriendelijke en rustige gids (en volgens Karen ne knappe) -Slik-

We waren nog niet goed het resort uit, of we zagen al enkele bananenbomen met toevallig een tweetal rijpe bananen. Verser dan dit wordt het niet! 😊

Bij de ingang van het park nog even een briefing over wat je moet doen als een neushoorn agressief wordt en dan het park in.

We zijn nog geen 10 min aan het wandelen of we horen al gegrom. in de rivier naast ons was er eentje aan het afkoelen. Helaas was deze niet goed zichtbaar en onze gidsen vonden het te riskant om dichter te komen uit veiligheid en respect voor de rust van het dier. Dat vond ik wel fijn om te horen. 😊

Niet veel later springen er in het struikgewas enorm veel wilde zwijnen weg. toch even schrikken, maar wel tof om te zien.

Onze gidsen had zich al enkele keren verontschuldigd doordat we geen neushoorn gezien hadden en we waren al op de terugweg.

toen we op de dam aan het wandelen waren hoorde onze gidsen weer gegrom.

En dat was niet alles. In de verte kwamen collegagidsen aan met een groep op olifanten. (Hoewel ze er goed verzorgd uitzagen, vind ik het echt niet nodig om deze dieren op te zadelen en er 5 mensen op te laten vervoeren).

Hoe dan ook, ze beden met elkaar en kwamen onze kant uit. Een voordeel van een olifant aan je zijde hebben, is dat zowat alle dieren er bang van zijn. Inclusief tijgers en neushoorns. Ze dreven de neushoorn onze kant uit en onze gids legde nog eens de beste vluchtroute uit.

Niet veel later stonden er 2 grote olifanten met mensen op hun rug vlak voor onze neus. er werd door de gidsen gewezen, maar we konden nog niets zien.

Op de dam en voor de olifant wandelde een neushoorn. Toen ging het heel snel. Onze gidsen riepen dat we voorbij de olifanten moesten wandelen (lees: er tegen, want er was maar een halve meter plek naast) zodat we een goede foto konden nemen. Dit was echt indrukwekkend. Langs een olifant moeten gaan om een foto te nemen van een wilde neushoorn.

Op een bepaald moment stonden we op nog geen 20 meter van een wilde neushoorn. In de verte in het hoge gras was er nog eentje. Echt indrukwekkend om mee te maken. Na enkele foto's wandelden we verder en namen afscheid van de groep met olifanten.

onderweg zagen we nog een hert in de verte en enkele vogelsoorten. We wandelden door paden in heel hoog gras en onze gids vertelde dat hij hier de week ervoor een tijger gezien had. 4 mensen te voet tussen hoog gras met kans op tijger. -Slik- en -Wauw!-

Helaas kregen we er geen te zien.

Wel werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang!

Met een busje reden we dan terug richting resort om ons wat op te frissen in de kamer en dan met iedereen samen te eten. Onze gids gaf de planning voor morgen nog door en dan gingen we slapen.

Voor het eten kregen we nog een slideshow over de geschiedenis, flora en fauna van het park. Zeer interessant.

WAT EEN DAG!

Dag 9: Bootsafari en jeepsafari

Vandaag sloten we in de voormiddag aan bij een andere groep (Indiërs) om een breeding center voor krokodillen te bezoeken en een bootsafari op de rivier te maken. Geen cadeau, want die Indiërs hebben nogal lawaai en allures bij. Onze gids had zich al verontschuldigd omdat we dit met een andere groep deden, maar deed er verder alles aan om het ons naar onze zin te maken. Gelukkig, want Karen voelt zich echt niet goed vandaag en het ziet er grieperig uit. maar eenmaal we bezig waren met een safari, ging het al stukken beter!

Het begon al met het feit dat onze Indiërs niet zo vroeg wilden opstaan. daarom vertrokken we dus al een half uurtje later. (dat was grote paniek gisteren aan hun eettafel). En Karen en ik wandelden ook op een veel steviger tempo dan de groep. maar dit kon de pret niet bederven. onderweg zei onze gids al dat hij ervoor ging zorgen dat wij in een boot vooraan zaten. Yes!

ondertussen eerst het breeding center. in het wild zitten er zo een 200-tal krokodillen in het park. 2 soorten: eentje met een lange, maar zeer dunne bek (ben de naam even kwijt) en marsh muggers (gevaarlijk voor de mens als je niet oppast).

In het breeding center zitten er zo een 600-tal van de eerste soort. deze is met uitsterven bedreigd en ze zorgen ervoor dat het aantal in de natuur op peil blijft. Ze hadden er daar in alle soorten en maten. Van 20 cm tot 2 m.

Op de weg naar de rivier, kruiste onze weg met een familie Rhesus aapjes.

Toen we in de boot stapten, zorgde onze gids er inderdaad voor dat wij vooraan konden zitten. Dat was wel fijn.

onderweg zagen we vele verschillende vogelsoorten waaronder een zwarte Ibis en een kingfisher (ijsvogel) die een visje vangt.

MAAR! We zagen ook vele krokodillen, allemaal te zonnen op eilandjes of aan de oever. We zagen dus van heel dichtbij ook een marsh mugger. zeer cool om te zien liggen. Machtig was dat!

Daarna met het busje terug naar het resort.

Voor het middagmaal kregen we nog de kans om met de olifanten te gaan baden en die namen we uiteraard.

We mochten met de olifanten mee het water in en helpen hun lichaam af te spoelen. uiteindelijk kregen we de kans om eventjes op de rug van de olifant te gaan zitten.

daar het echt niet ging om een typisch toeristische attractie, maar eerder bij het helpen van het effectief wassen, en het gedurende een heel korte tijd is, vond ik het de moeite om toch eens te proberen. De olifant had er ook duidelijk plezier in en sproeide met zijn slurf water over zijn rug (en mij!). Heel leutig!

Karen heeft enorm veel schrik van dieren, dus ze ging er niet mee opzitten. Wel hielp ze mee wassen en raakte ze de reus aan en ging er mee op de foto. Moedig!

Daarna doorweekt het busje op, even opfrissen en dan middagmaal.

In de namiddag hadden we een hele jeep voor onszelf (en de 2 gidsen uiteraard) en onze gidsen deden er alles aan om steeds als eerste te rijden zodat we de dieren als eerste konden zien. We waren 2 minuten het park in en er liep al een groot hert over, dat ook nog eens leek te poseren voor ons. We kwamen onderweg groepen tegen die al een hele dag zonder succes aan het rondrijden waren. Dat is nu eenmaal de natuur. Die kan je niet sturen en dat is dan ook de charme van een safari. Soms moet je geluk hebben.

Een tijdje later stopten we aan een brede, rustige rivier. Daar had onze gids een neushoorn zie liggen in het water. Hij bracht ons ook dichterbij (op een veilige afstand) en met de zoomlens van Robin, kon ik toch enkele mooie foto's maken 😊

Terug in de auto zag Karen dat we nog 2 ongewenste gasten bij hadden. 2 bloedzuigers. Het klinkt gruwelijker dan het is en net zoals een teek, sla je ze gewoon van je lijf af voor ze beginnen feestvieren ten koste van je bloed. Toch maar vies denk ik dan. Dan reden we een hele tijd zonder iets tegen te komen. Maar zeg nu zelf, in een jeep in de jungle, verveel je je niet.

Een beetje verder komen we weer bij een meer aan. Heel in de verte dacht onze gids nog een neushoorn te zien liggen. En ja hoor! deze lag wel een stuk verder dan de vorige, maar het blijft nog steeds hallucinant om neushoorns in het wild te zien. 😊

Op de terugweg hoorde onze gids apen in de bomen vlakbij ons. het waren er best veel! We konden enkele leuke foto's nemen, onze gidsen plukten ondertussen nog wat planten voor bij hun avondeten (dit was een bepaald soort groente en gingen ze voor de gidsen klaarmaken. tijdens het avondmaal kwam onze gids een klaargemaakt potje brengen en dat was enorm lekker!) en dan reden we terug richting resort. Daar aangekomen, wenkte enkele personeelsleden ons toe. Vlakbij het terrein was er een neushoorn en krokodil gespot. Het houdt hier maar niet op! 😊

We rustten nog even uit op de kamer en gingen tegen 19u naar de lobby om een traditionele Nepalese dans te aanschouwen. Dit was enorm mooi om te zien. heel ritmisch. Daarna kregen we bbq en gingen we naar onze kamer. Morgen er weer vroeg uit om op tijd naar Bandipur te vertrekken.

Groetjes!!

Namaste.

18th October 2019

amai mannekes wat een belevenis zo kort by de wilde dieren da lykt al meer op nen safari echt wel de moeite mooie foto's pracht opnames.nog veel plezier!grtjs uit de polder
28th December 2019

Fun you had !!!
And that was a amazing journey you guys had. Truthfully couldn't read all but up to where i read, you guys had a fun in Chitwan National Park. Would like to thank you for sharing your experience.

Tot: 0.401s; Tpl: 0.042s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.1273s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb