Hyvaa joulua!

South America » Venezuela » Central » Puerto Colombia
December 23rd 2006
Published: December 23rd 2006

Lampimat jouluterveiset Teille Kaikille!

Vietamme joulua Puerto Colombian (loma)kylassa meren rannalla. Matka tanne oli lievasti sanoen hartioita ja kasilihaksia koetteleva, mutta palkinto oli sen arvoinen. Koska Puerto Colombiassa ei ole pankkia tai pankkiautomaattia, nostimme molemmat hyvan summan rahaa jotta parjaamme reilusti joulun ja juhlapyhien yli. Olipa hienoa muuttua miljonaariksi parilla visan vingutuksella 😉 Samalla reissulla Maracayssa kavimme supermercadossa (ei mikaan helppo tehtava uudessa kaupungissa, helteessa ja painavia rinkkoja raahaten) ja ostimme joulun vesivaraston, sellaiset about 30 litraa + muita ruokatarvikkeita kuten hedelmia, leipaa ja vahan herkkujakin. Taytyy myontaa, etta naky oli komea kun kaupasta poistuimme rinkat selassa, reppuja ja kasseja roikkui missa sattuu ja useampi vesitonkka oli kadessa. Taman tavaramaaran asettelu tapotayteen bussiin ei ollut mitenkaan helpoimpia tehtavia, mita esim. talla matkalla ollaan tehty. Matka oli muutenkin mielenkiintoinen, tultiin kiemuraista, kapeaa vuoristotieta vuorten yli ja maisemat olisivat olleet tosi muikeat, jos niita vain olisimme pystyneet katselemaan, kaikki energia kun meni rinkkojen pystyssa pitamiseen ja niiden hemmetin vesitynnyrien hoitamiseen. Oli aikamoinen voittajafiilis, kun lopulta paasimme hotellihuoneeseen. Joskin kyseisen huoneen saimme pitaa vain yhden yon ajan, taalla on useampikin hotelli tayteen buukattu lomien ajaksi. Onneksi kuitenkin saimme uuden huoneen toisesta hotellista, jonne jo samana iltana pimean tullen kiikutimme vesitonkkiamme. Hieman salaa ja syrjakujia pitkin, koska kieltamatta vesioperaatio rupesi nolottamaan itseammekin.

Playa Grande, eli paikan paaranta on kieltamatta upea. Saman tien laksimme uimaan pehmean , tasaisen hiekan reunustamalle rannalle kirkkaaseen, lampimaan, turkoosinsiniseen mereen. Aallot ovat taas erilaisia verrattuna Atlantin tai Tyynenmeren aaltoihin, talla kertaa ne tulevat suoraan rantaan (muissa paikoissa ovat tulleet "kiertaen") ja nyt aallot ovat isoja. Se on vahan harmi, ettei paasta surffaamaan, mutta ehka valipaivina sitten...Uimisen lisaksi olemme innostuneet uudesta harrastuksestamme hiekkalinnoista siina maarin, etta suunnittelemme alanvaihtoa kaupallis-fysikaalisesta suuntautumisestamme arkkitehtonis-kiinteistolliselle puolelle. Hiekkalinnan rakentamisessa tulee nimittain ottaa huomioon monta seikkaa: itse linnan muoto (eurooppalaistyylinen erkkeri-torni-uloke- malli vai Machu-Picchu tyylinen linnake pengerryksineen, vaiko kenties Cartagena-mallinen linnake, jossa tarkeinta on paikalliseen tapaan Plaza Bolivar. Etelaisessa-Amerikassa tuskin lienee yhtakaan kaupunkia jossa ei Plaza Bolivaria olisi, joten myos hiekkalinnasta tulee sellainen loytya), vallihauta ja sen syvyys, suojamuurit ja suojamuurin suojamuuri. Tarkein naista on ehdottomasti suojamuuri, jonka tulee olla tarpeeksi korkea ja kattava, mutta suojamuurin suojamuurin merkitysta ei sovi aliarvioida. Aallot ovat merkittava uhka hiekkalinnabisneksessa.

Naissa tunnelmissa toivotamme siis Teille Kaikille mukavaa, lamminta ja rauhaisaa Joulua! Feliz Navidad!

Tot: 0.217s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 54; dbt: 0.1733s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb